پیام مدیر کل بهزیستی استان به مناسبت دوم آوریل روز جهانی اوتیسم

اوتیسم یا Autism Spectrum Disorder (ASD) دسته‌ای از اختلالات تکاملی سیستم عصبی می‌باشد که از جمله تظاهرات اصلی آن‌ می‌توان به نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و نیز وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود اشاره نمود

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان دکتر حسین اسدی راد به مناسبت دوم آوریل روز جهانی اوتیسم پیامی صادر کرد

متن پیام به شرح زیر می باشد

به نام خدا

دوم آوریل هرسال روز آگاه‌سازی جهانی اتیسم است


اوتیسم یا Autism Spectrum Disorder (ASD) دسته‌ای از اختلالات تکاملی سیستم عصبی می‌باشد که از جمله تظاهرات اصلی آن‌ می‌توان به نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و نیز وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود اشاره نمود. علاوه بر نقص در توانایی‌های اجتماعی و رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری، کودکان اوتیستیک دارای تأخیر در توانایی‌های حرکتی هستند. تأخیر در توانایی‌های حرکتی در کودکان اوتیستیک متنوع می‌باشد و شامل تأخیر در نشستن، خزیدن، راه رفتن و نیز قدم برداشتن غیرطبیعی، کنترل ضعیف وضعیتی و نیز ناتوانی در برنامه‌ریزی حرکتی می‌باشد.
.
با توجه به شعار روز جهانی اتیسم سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۲  با عنوان فراگیری در محیط کار؛ چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیری ؛ زمان آن رسیده که به هر یک از افراد در طیف اتیسم ،فرصت و اجازه موفقیت داده شود و با ایجاد بستر مناسب زمینه استقلال و مشارکت اجتماعی این افراد در دوران بزرگسالی فراهم گردد و با توجه به تغییر سبک زندگی، محدودیت ها و فشارهایی که خانواده‌های دارای اتیسم در دوران کرونا متحمل شده‌اند، تسهیل سازی و کمک به رفع نیازهای آنان در ابعاد فردی روانشناختی و اجتماعی در این دوران و بعد از همه گیری کرونا مدنظر قرار داده شود واز این فرصت در جهت تغییر برخورد نسبت به این افراد استفاده گردد.
سازمان بهزیستی با تمرکز بر فعالیت توانمندسازی آموزشی با حمایت از مراکز آموزشی تخصصی ویژه این کودکان در این زمینه اقدام به تنظیم برنامه های نموده است.
ما اطمینان داریم اگر بتوانیم فرصت آموزش، شکل گیری مهارت هاوبکارگیری مناسب توانایی های این طیف از کودکان فراهم گردد ما شاهد توانمندی آنها خواهیم و در صورت عدم ارائه خدمات آموزشی-تربیتی تخصصی ممکن است ما با ناتوانی و معلولیت این کودکان مواجه گردیم.
از این جهت در فرایند پیش رو با همکاری آموزش و پرورش و سازمان های مردم نهاد و خیرین برنامه های ویژه در این راستا اجرایی خواهیم کرد.
جا دارد به صورت ویژه از  تلاش های لحظه به لحظه خانواده های صبور افراد دارای اختلال اتیسم  و تمامی گروه‌های تخصصی فعال در این حوزه تقدیر نماییم، ما به عنوان خادمین این عزیزان در کنارشان هستیم تا بتوانیم در کنار همدیگر راه را برای رشد توانمندی ها و استقلال  این عزیزان بگشاییم._

دکتر حسین اسدی راد

مدسر کل بهزیستی استان بوشهر

کد خبر 54547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد