۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
یادداشت | "عصر جدید" در دسترس نیست!

شاید این روزها بتوان مسابقه استعدادیابی "عصر جدید" را پرمخاطب ترین برنامه سیما عنوان کرد برنامه ای که از میان مردم برخاسته است تا برای مردم فرصت " دیده شدن" و کشف شدن" فراهم کند...

شاید این روزها بتوان مسابقه استعدادیابی "عصر جدید" را پرمخاطب ترین برنامه سیما عنوان کرد برنامه ای که از میان مردم برخاسته است تا برای مردم فرصت " دیده شدن" و کشف شدن" فراهم کند.
این برنامه و برنامه هایی از این دست که با وجود تغییر ذائقه و گرایش رسانه ای مردم هنوز از شانس " دیده شدن" برخوردارند، فرصت خوبی برای فرهنگ سازی و بیان مسایل ناگفته و کم گفته هستند.
این فرهنگ سازی که در برنامه عصر جدید، موضوعات بیشماری را نشانه گرفته و می گیرد در گفتگوهای مجری، تحلیل و آرای داوران و تجربه زیسته شرکت کنندگان و داستان زندگی آنان مستتر است اما می تواند در مشخصه های بصری برنامه نیز جانمایی شود.  
اکنون سوال اینجاست: " آیا حقوق و مطالبات افراد دارای معلولیت و کم توان به عنوان بزرگ ترین اقلیت جامعه و در راس این حقوق، بحث دیرینه و همیشه تازه " مناسب سازی" و "دسترسی پذیری" می تواند در این بین جایگاهی داشته باشد!؟ "
نمی دانم در میان هیاهوی تشویق ها و چراغ ها و رنگ ها، جزییاتِ مهم در طراحی صحنه چقدر به چشم می آید اما من بارها سالمندان و افراد کم توان را از جایگاه تماشاچیان تا روی صحنه همراهی کرده ام و درست همان جایی که دوربین ها از نمایش دلهره افتادن و لغزیدن آنها طفره می روند، به حقوقی می اندیشم که در زیر نور افکن های اولین و بزرگ ترین برنامه استعدادیابی ایران هم به چشم نمی آیند.
این اتفاق در برنامه یکشنبه شب این مجموعه مجدد تکرار شد و مادری سالمند و لرزان را کشان کشان به روی صحنه آورد. درست همان لحظه ای که احسان با آن حواس شش دانگ، دیگران را برای به صحنه آوردن مادر سالمند به یاری فرامی خواند تا از هفت خوان پله ها به سلامتی بگذرد و شاهد یک خواستگاری غیرمعمول باشد.

این در حالی است که احسان علیخانی عزیز همواره در حوزه مسئولیت اجتماعی، صاحب سبک و پیشرو بوده و جزو برنامه سازانی است که افراد دارای معلولیت، سالمندان و سایر گروه های هدف بهزیستی، همواره در آینه نگاه او جایگاه ویژه ای داشته اند.
با این نگاه خاص و ویژه، عدم پیش بینی مناسب سازی سالن و صحنه برنامه عصر جدید، دور از انتظار و توقع است. امید که احسان عزیز و پرتلاش و سایر برنامه سازان و تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی در عصری که تلفیق حداکثری گروه های اقلیت جزو اولویت های اساسی برنامه ریزان اجتماعی محسوب می شود، پیشقراول حرکت های تازه و تاثیرگذاری باشند.

دکتر مسعود فیروزی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 54356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد