برخوردای معلولین از امکانات شهری لازمه استقلال وحضور آنان در جامعه است

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان محمد رضانژاد رئیس بهزیستی جیرفت به همراه جمعی از کارشناسان تخصصی حوزه توانبخشی با حضور در سالن اجتماعات اداره اصناف با علی میرکهنوج رئیس اتاق اصناف و مالکان مجتمع های تجاری وتالارهای پذیرای شهرستان دیدار کرد

در این دیدار رییس بهزیستی شهرستان جیرفت و حاضران در این نشست در رابطه با اهمیت وضرورت اجرای مقررات وضوابط مبلمان شهری ویژه افراد دارای معلولیت به بحث و تبادل نظر پرداختند

 محمد رضانژاد رئیس بهزیستی جیرفت در این دیدار ضمن معرفی اجمالی حوزه های مختلف سازمان بهزیستی از جمله حوزه پیشگیری، اجتماعی وتوانبخشی اظهار داشت : حوزه توانبخشی بهزیستی اولین مرجع و پاسخگو به ناتوانی و معلولیت افراد می باشد که با ارائه مجموعه‌ای از خدمات و اقدامات هماهنگ پزشکی، آموزشی، حرفه‌ای و اجتماعی برای توانبخشی فرد معلول و ارتقای سطح کارایی او در بالاترین حد ممکن در رسیدن به یک زندگی مستقل تلاش می نماید.

 رضانژاد در ادامه با اشاره به، موضوع توانبخشی اجتماعی، مناسب سازی معابر و اماکن اجتماعی را از انواع توانبخشی اجتماعی ویژه معلولین بر شمرد، که به عنوان ابزاری کارآمد برای کم کردن مشکلات روزمره فرد معلول محسوب می شود و در خودکفایی و بهبود روانی معلول و در بازگرداندن او به زندگی مستقل نقشی مهم دارد. 

رئیس بهزیستی جیرفت اذعان داشت : به منظور دستیابی به راه حل های مناسب سازی، ابتدا آشنایی با نیازهای فرد معلول وسپس شناخت مشکلات محیط شهری در ارتباط با فرد معلول از جمله مسائل معابر شهری، تجهیزات شهری و... باید مورد توجه قرار گیرد.

 این مقام مسئول با بیان اینکه مناسب سازی محیط شهری ، به عنوان یک عامل ارتباطی برای فرد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه را حل خواهد کرد. دستیابی به روش مناسب سازی محیط شهری را برای سه گروه عمده افراد معلول، شامل معلولین جسمی حرکتی، معلولین نابینای حسی حرکتی، و معلولین ناشنوای حسی حرکتی مهم بر شمرد.

 وی در پایان ضمن تشکر از کلیه دستگاههای همراه در توانبخشی افراد دارای معلولیت، با این توضیح که مرجع مناسب برای اقدام عملی در زمینه رعایت اصول مناسب‌سازی در سطح کشور فراهم شده است اظهار داشت : امیدواریم در آینده شاهد تحول عظیمی در توسعه مناسب‌سازی محیط و اماکن عمومی باشیم و در نهایت فرهنگ مناسب‌سازی در جامعه نهادینه شود.

شایان به ذکر است؛ بازدید کارشناسان تخصصی بهزیستی از اماکن عمومی مورد نظر با قابلیت اجرای اصول مناسب سازی وتنظیم بروشورهای راهنما و کاربردی و ارائه به شرکای اجتماعی در حوزه مناسب سازی از اقدامات اجرایی مورد مطرح در این نشست بود

کد خبر 54225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد