در رسانه |۳۹هزار کودک همدانی در سال گذشته غربالگری بینایی شدند

همدان- ایرنا- سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت که با هدف پیشگیری از تنبلی چشم، طرح غربالگری بینایی در سال گذشته با مشارکت ۳۹ هزار کودک سه تا ۶ ساله در این استان اجرا شد.

ابوالفضل باب الحوائجی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله سال گذشته برای ۸۵ درصد از جامعه هدف با فراوانی بیشتر در شهرهای نهاوند، رزن، بهار و فامنین اجرا شد، هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از بروز مشکلات در آینده برای کودکان و پیشگیری از بیماری‌های چشم آن‌ها دانست.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در ۴۶ مرکز مثبت زندگی و ۹ پایگاه دائمی با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی و بدون تماس فیزیکی با کودک برای جامعه هدف اجرا شده است.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان، بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم را قبل از پنج سالگی دانست و افزود: در صورتی‌که مشکل دید کودک تا قبل از پنج سالگی تشخیص داده شود با درمان به موقع مشکل رفع و بینایی کامل به دست خواهد آمد.

باب الحوائجی تصریح کرد: کودکانی که در طول طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش بینایی می شوند در صورت نیاز به کمک برای تامین هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه تمامی کودکان سه تا ۶ سال باید هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در صورت تایید سلامت چشم در مراجعه اول، تکرار غربالگری در سال های بعد ضروری است زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: سازمان بهزیستی همه ساله برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا ۶ ساله را اجرا می کند که همین طرح منجر به شناسایی موارد مشکوک و اجرای درمان به هنگام شده است.

باب الحوائجی اظهار داشت: بی‌توجهی به غربالگری بینایی و شنوایی می‌تواند کودکان معلول به جامعه تحمیل کند، پس بهتر است با غربالگری به‌موقع از بروز معلولیت ناشی از برخی بیماری‌ها جلوگیری شود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 54187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد