یادداشت | ۲۱ مارس، یادآور بیست و یکمین کروموزوم و یادآور تلاشی جهانی برای داشتن جهانی انسانی

یادداشت دکتر مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، به مناسبت ۲۱ مارس، روز جهانی سندروم داون...

همه چیز از یک تقسیم نامتعارف کروموزومی آغاز می شود و این " جدایی نادرست" درون سلولی، شبیه ترین انسان های روی زمین را خلق می کند. انسان هایی که  چهره هایشان، شیارهای کف دستشان، قد و قامتشان، بیماری ها و مشکلاتشان و البته روح کودکانه و منعطفشان، خیلی به یکدیگر شبیه است.
سالها از ارایه و انتشار نخستین توصیفات ساختاری این بیماری ژنتیکی توسط "جان لانگدان داون" گذشته است در واقع از سال ۱۸۶۶ تا کنون و امید به زندگی کودکان مبتلا به سندرم داون به لطف پیشرفت های دانش پزشکی و اقدامات و مداخلات به موقع توانبخشی و آموزشی، افزایش چشمگیری داشته است اما یک چیزهایی هنوز تغییر نکرده است. همان نگاهی که عده ای را به دلیل "متفاوت بودن" از همگان مجزا می کند و تاسف بار اینکه، قصه "جدایی نادرستِ درون سلولی"، در جامعه نیز، تکرار و تکثیر می شود.  
ناخودآگاه به یاد اساسی ترین ایده شکل گیری دیدگاه کارکردگرایی در جامعه شناسی و اصرار و تاکید طرفداران این دیدگاه در تشبیه جامعه به ارگانیسم زنده می افتم. اما انسان فراتر از یک ساختار فیزیولوژیک غریزه محور است و این روزها بیشتر از   هر زمانی به اثبات این "وجه مشخصه تاریخی" نیازمند.
به رسمیت شناختن تفاوت ها و تلاش برای بهره مندی همه شهروندان از حقوق اجتماعی برابر و آموزش و ترویج این آموزه انسانی به دیگران، مقدمه بازتعریف و توسعه مرزهای جامعه به معنای واقعی آن است.  تا آنجا که همه و همه در درون مرزهای این تعریف بگنجند و نیازی به یادآوری مکرر حقوق و وظایف و تکالیف نباشد.
۲۱ مارس، یادآور بیست و یکمین کروموزوم و یادآور تلاشی جهانی برای داشتن جهانی انسانی ست؛ جهانی که در آن سرعت از شتاب می ایستد و روبانی برای هیچ خط پایانی بسته نمی شود.
جهانی که به دغدغه ها و نگرانی های والدین دارای کودک مبتلا به سندرم داون با ترحم نمی نگرد و سعی در همراهی و حضوری تاثیرگذار دارد. جهانی که فارغ از هر برچسب و انگی، این افراد را می بیند و در کنارشان، آهسته تر صحبت و آرام تر حرکت می کند و سعی در به رخ کشیدن برتری های ذهنی و جسمی خود ندارد. جهانی که از کهولت و رخوت بدبینی و تعصب هزاره ها رد شده و به بلوغ  کافی برای حذف کلیشه ها رسیده است و می خواهد برای بروز و ظهور توانمندی های پنهان کلیه شهروندان به آنها فرصت " اندیشیدن" و " خلق کردن" بدهد.
بیاییم همه با هم برای داشتن این جهان اندیشه کنیم و وقت بگذاریم؛ فقط ۲۱ دقیقه 

کد خبر 54120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد