در رسانه | آسیب دیدگان اجتماعی قزوین ایام نوروز در مراکز بهزیستی پذیرش می‌شوند

قزوین-ایرنا- سرپرست اداره کل بهزیستی قزوین گفت: در راستای کنترل آسیب‌های اجتماعی، گروه های هدف و آسیب دیدگان از جمله زنان در معرض آسیب یا خشونت دیده، دختران فراری و کودکان کار در استان طی ایام نوروز ۱۴۰۱ همچنان در مراکز بهزیستی پذیرش استان می‌شوند

به گزارش ایرنا، تولیت سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری، تدوین و ارزیابی شاخص های سلامت روانی، اجتماعی، شناخت روند تغییرات عوامل خطر و محافظت سلامت روانی و اجتماعی، رصد آسیب های اجتماعی، ارائه خدمات روانشناسی به کودکان، دانش آموزان و خانواده ها، خدمات مشاوره ای طلاق و همچنین حمایت های پس از سانحه و بلایا از مهمترین وظیفه ذاتی سازمان بهزیستی است و برهمین اساس بهزیستی نقش بسیار مهمی در سلامت اجتماعی نسل آینده دارد.

چندی پیش در یکی از نشست های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، برخی از کارشناسان قزوین را جزو ۱۰ استان در بروز أسیب های اجتماعی عنوان کردند، استانی که در حوزه طلاق، کودک آزاری، اعتیاد و خودکشی از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و این مساله رسالت دستگاه هایی نظیر بهزیستی را دوچندان کرده تا با فعالیت ها و برنامه ریزی های خود درصدد ارتقای سلامت اجتماعی باشد.

در همین راستا به سراغ علی دهباشی پور سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین رفتیم تا از برنامه ها و فعالیت های این دستگاه در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و موضوع سلامت اجتماعی مطلع شویم.

آسیب دیدگان اجتماعی قزوین ایام نوروز در مراکز بهزیستی پذیرش می‌شوند
ایرنا: در خصوص نقش بهزیستی در سلامت اجتماعی نسل آینده و کاهش آسیب‌های اجتماعی توضیح بدید؟

بهزیستی متولی سلامت اجتماعی نسل آینده است و در ارائه خدمات پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی به افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی وارتقای سلامت و کیفیت زندگی کودکان، زنان و سالمندان نقش موثری را ایفا می‌کند.

در برنامه های پنج ساله توسعه و سیاست گذاری های صورت گرفته در مجلس و دولت و همچنین منویات مقام معظم رهبری بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی معرفی شده است.
بهزیستی به عنوان عامل هماهنگ کننده در میان  بسیاری از دستگاه ها در حوزه آسیب های اجتماعی نیز در حال بررسی پژوهش و خدمات دهی است و باید دانست هر آسیب در یک بستر اجتماعی رخ می دهد و در همین راستا باید بتوان آسیب ها را ابتدا کنترل کرد و کاهش داد و سپس برای رفع آنها اقدام کرد.

حل آسیب های اجتماعی به تنهایی از عهده یک یا دو دستگاه خارج است بنابراین بهزیستی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح سلامت اجتماعی نسل آینده نیاز به هم افزایی تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی و کلیه دستگاه هایی که در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی دخیل هستند دارد.

بهزیستی همچنین متولی سلامت اجتماعی است و در ارائه خدمات پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی به افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی و در راستای توانمندسازی، ارتقای سلامت و کیفیت زندگی آحاد جامعه و به ویژه به کودکان، زنان و سالمندان نقش موثری را در پیشرفت اجتماعی استان ایفا می کند.

ایرنا: با توجه به اینکه شما به تازگی به سمت سرپرست اداره کل بهزیستی قزوین منصوب شدید، در راستای کاهش آسیب های اجتماعی چه برنامه هایی برای سال آینده دارید؟

خدمات به افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی در قزوین طی ایام نوروز ۱۴۰۱ با قوت ادامه دارد و تعطیل بردار نیست.
کاهش آسیب‌های اجتماعی و دوری از بحران های کنونی استان قزوین نیاز به یک برنامه هدفمند و تخصصی دارد و پویا سازی برخی خدمات از جمله اورژانس اجتماعی نقش بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد که این مهم در دستور کار است.

با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم برخی آسیب ها در ایام تعطیلی نمود بیشتری نسبت به سایر ایام دارد به همین خاطر مقرر شده در ایام نوروز گروه‌های هدف بهزیستی که شامل زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده، کودکان کار و خیابانی، دختران فراری از خانه و زنان خشونت دیده می‌باشند در مراکز نگهداری به صورت شبانه روزی پذیرش شوند و از طرفی ارائه خدمات به کودکان کار در مراکز روزانه و همچنین استقرار کارشناسان در نقاط مختلف سطح شهر به منظور شناسایی کودکان کار و همچنین پذیرش و نگهداری کودکان بد سرپرست و بی سرپرست به صورت شبانه روزی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در ایام است.

بنابراین خدمات به افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی در قزوین طی ایام نوروز ۱۴۰۱ با قوت ادامه دارد و تعطیل بردار نیست.

ایرنا: چه برنامه هایی برای مناطق کمتر توسعه یافته دارید؟
از آنجا که آسیب های اجتماعی تنها مختص به شهرها نیست و در برخی مناطق به خصوص مناطق منفصل شهری شاهد آسیب های اجتماعی و فرهنگی بسیاری هستیم بنابراین دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی قزوین به گسترش خدمات اورژانس اجتماعی در مناطق الموت شرقی و غربی پرداخته و در کنار این موضوع و تقویت خدمات اورژانس اجتماعی در کلیه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر مانند قزوین، تاکستان، اقبالیه، الوند، محمدیه، آبیک، بوئین زهرا و آوج استمرار پیدا خواهد کرد.

از دیگر برنامه های بهزیستی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی جلب و جذب مشارکت‌های مردمی و خیرین در جهت تاسیس خانه های مستقل مختص فرزندان بالای ۱۸ سال، فراهم آوردن زمینه های مناسب در دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه مناسب در قالب گسترش طرح‌هایی نظیر حمایت از مادران باردار و شیرده، فراهم آوردن زمینه های اشتغال و فعالیت مولد و پایدار جهت خانواده های تحت حمایت سازمان، کمک به بهبود شرایط زندگی خدمت گیرندگان و دسترسی آنان به سطح مناسب زندگی در راستای تامین مسکن از طریق گسترش طرح‌های نظیر تامین مسکن روستایی و تامین ودیعه مسکن بلاعوض است.

اجرای طرح‌های فقرزدایی به منظور کاهش شکاف طبقاتی در جامعه، رشد و پرورش استعدادهای زنان روستایی و سرپرست خانوار از طریق ایجاد اشتغال و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، دعوت از مردم و جلب حمایت های آنان و سپردن بخشی از کار به مردم در حیطه های مختلف مسائل اجتماعی مانند هیئت امنایی کردن مراکز شبانه روزی، تاسیس کلینیک های مددکاری و مجتمع های خدمات بهزیستی و همچنین حمایت از دانشجویان و دانش آموزان خانواده های تحت پوشش از طریق پرداخت کمک هزینه تحصیلی از دیگر اقدامات در این راستا است.

ایرنا: یکی از آسیب های اجتماعی اعتیاد است، در این خصوص بهزیستی چه وظایفی بر عهده دارد؟

راه اندازی مرکز درمانی ماده ۱۶ در اسفند ماه جاری ویژه نگهداری و درمان معتادان متجاهر و کارتن خواب در قزوین در کاهش آسیب های اجتماعی استان موثر است

پذیرش و ارائه خدمات به معتادان ذیل ماده ۱۵ در کمپ های ترک اعتیاد و همچنین ارائه مشاوره های سرپایی و آموزش به کودکان، نوجوانان و دانشجویان و آشنایی آنان با مشکلات و مصائب اعتیاد از خدماتی است که بهزیستی در قالب طرح های مختلف به شهروندان ارائه می دهد اما افتتاح نخستین کمپ ترک اعتیاد ذیل ماده ۱۶ (مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر و کارتن خواب) در دهه انتهایی اسفند ماه از دیگر اتفاقات خوب در این حوزه است که به دست استاندار قزوین کلید خورد.

آسیب دیدگان اجتماعی قزوین ایام نوروز در مراکز بهزیستی پذیرش می‌شوند

با افتتاح این مرکز دغدغه بسیاری از شهروندان در خصوص معتادان متجاهر و معتادان کارتن خواب رفع خواهد شد.

این مرکز با گنجایش ۵۰۰ نفر  دارای ظرفیت بسیار خوبی برای اسکان معتادان متجاهر است و می یتواند کل استان را پوشش دهد و یقینا با راه اندازی این کمپ در اجتماع کمتر شاهد افرادی که دارای رفتارهای ناهنجار اجتماعی خواهند بود، هستیم.

همکاری مردم در شناسایی معتادان متجاهر و همچنین ارائه گزارش به موقع باعث تسریع در خدمت رسانی به این افراد خواهد شد و خروجی آن بهتر شدن وضعیت و سیمای سطح شهرها می شود.

ایرنا: در ایام انتهایی سال هستیمو  با توجه به اینکه هر ساله شاهد اخبار تلخ در خصوص چهارشنبه سوری و معلولیت جمعی از هموطنان هستیم، در این خصوص چه توصیه و برنامه ای برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه دارید؟

از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۰ جمعیت افراد معلول در استان قزوین حدود هشت هزار نفر بوده و امروز این آمار بیش از سه برابر افزایش داشته و شاهد وجود حدود ۳۰ هزار معلول در سطح استان قزوین هستیم.

بخش بزرگی از معلولیت ها ناشی از حوادث بوده است و آمار افزایش سه برابری نشان می دهد روند کنترل آسیب ها آنقدر قوی نبوده که بتواند از رشد ناشی از معلولیت بکاهد و به جای آنکه تعداد معلولیت ها هر ساله کاهش یابد، متاسفانه به دلیل سهل انگاری شاهد افزایش جامعه معلولان هستیم بنابراین از تمام شهروندان تقاضا داریم، نسبت به حوادث و  سوانح چه در ایام خاص مانند چهارشنبه سوری و چه در محیط های شغلی ایمنی لازم را رعایت کنند تا دچار معلولیت و آسیب های جبران ناپذیر نشوند.

آسیب دیدگان اجتماعی قزوین ایام نوروز در مراکز بهزیستی پذیرش می‌شوند

ایرنا: با توجه به شرایط اقتصادی موجود شاهد افزایش معضل زباله گردی و کودکان کار در معابر و خیابان ها هستیم، با توجه به اینکه درآستانه نوروز هم قرار داریم آیا برنامه ای در این خصوص دارید؟

ساماندهی زباله گردها و شناسنامه دار کردن آنان به منظور برخورداری از کمک دستگاه های حمایتی در دستور کار قرار دارد
یکی از موضوعاتی که در هفته گذشته در نشست های استانداری مطرح و بررسی شد، معضل زباله گردی بود و در همین خصوص تهمیداتی در سامان دهی کودکان کار، اتباع بیگانه فعال در این زمینه و زباله گردها اندیشیده شد.

بر همین اساس مقرر شده است که تمامی گروه های مورد هدف شناسنامه دار شوند. بر همین اساس افرادی که نیازمند هستند شناسایی شده و مورد حمایت های بهزیستی و سایر دستگاه های حمایتی مانند کمیته امداد قرار می گیرند و شهروندانی که به دلیل اعتیاد رو به چنین مشاغل کاذبی می آورند نیز سامان دهی می شوند.
برای سال آتی در این خصوص حتما شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود و ساماندهی زباله گردها و شناسنامه دار کردن آنان به منظور برخورداری از کمک دستگاه های حمایتی در دستور کار قرار دارد

کد خبر 53848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد