تمدید فراخوان خرید دستگاه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا  ۵ سال

اداره کل بهزیستی استان لرستان در نظر دارد به براساس بند ی ماده ۴ قانون تشکیل نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مبنی بر تامین خدمات پیشگیری از بروز یا تشدید معلولیت ها و ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه از ظرفیت و پتانسیل اشخاص حقیقی و حقوقی، جهت تامین دستگاه غربالگری شنوایی استفاده نماید. بدین منظور از موسسات حقوقی و اشخاص حقیقی واجد شرایط ذیل به منظور خرید دستگاه دعوت به عمل می آید.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان، اداره کل بهزیستی استان لرستان در نظر دارد به براساس بند ی ماده ۴ قانون تشکیل نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مبنی بر تامین خدمات پیشگیری از بروز یا تشدید معلولیت ها و ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه؛ وحسب دستورالعمل کمک به مراکز غیردولتی جهت تامین دستگاههای غربالگری شنوایی شماره ۷۳۸۷۲/۹۸/۹۰۰مورخ ۶/۶/۹۸ از ظرفیت و پتانسیل اشخاص حقیقی و حقوقی، جهت تامین دستگاه غربالگری شنوایی بامشارکت  سازمان بهزیستی استفاده نماید. بدین منظور از موسسات حقوقی و اشخاص حقیقی واجد شرایط ذیل به منظور خرید دستگاه دعوت به  عمل می آید                                                                                                       

موسسات حقوقی متقاضی می بایست دارای پروانه تاسیس معتبراز سازمان بهزیستی بوده، در اساسنامه آن ها به پیشگیری از معلولیتها یا ارتقاء سلامت اشاره شده باشد و حداقل یک سال سابقه فعالیت در زمینه های پیشگیری از معلولیت ها را داشته باشد                   

*شخص حقیقی متقاضی بایستی دارای مدرک کارشناسی شنوایی بوده و دارای پروانه فعالیت تخصصی باشد.

*موسسه یا شخص حقیقی واجد الشرایط می بایست نسبت به ارائه تعهد نامه محضری و سفته به میزان مبلغ دریافتی جهت خرید دستگاه و در راستای الزام به انجام تعهداتی که از جانب اداره کل بهزیستی استان اقدام نماید.

*دستورالعمل مربوطه را کاملا مطالعه نموده و شرایط آن را پذیرفته باشد(فایل دستورالعمل در وب سایت بهزیستی لرستان به آدرس https://www.behzisti.ir/service/province/lorestan بارگذاری گردیده و جز مستندات این فراخوان محسوب می گردد).

* موسسه یا شخص حقیقی واجد الشرایط می بایست نسبت به ارائه تعهد نامه کتبی مبنی برارایه مفاصا حساب مالیاتی حداکثر تا تیر ماه سال ۱۴۰۱اقدام نماید. در صورت عدم ارایه مفاصا حساب  مالیاتی در تاریخ مقرر دستگاه پس گرفته خواهد شد.

* حداکثر مبلغ پرداختی برای اشخاص حقیقی و موسسات حقوقی غیردولتی برابربا پنجاه درصد قیمت یک دستگاه غربالگری می باشد.

*موسسه یا شخص حقیقی واجد الشرایط می بایست نسبت به خرید دستگاه غربالگری شنوایی و ملزومات جانبی با رعایت کلیه استانداردها، معیارها و ضوابط لازم بر اساس دستورالعمل های تخصصی سازمان بهزیستی کشور با مشارکت اداره کل بهزیستی استان اقدام نماید.

کلیه موسسات غیر دولتی و اشخاص حقیقی واجد شرایط فوق می توانند از تاریخ   ۱۴۰۱/۰۱/۰۹ لغایت  ۱۴۰۱/۰۱/۱۵ به مدت ۷  روز کاری به صورت حضوری درخواست خود را به اداره کل بهزیستی استان به نشانی خرم آباد، خیابان انقلاب، نبش خیابان بعثت، اداره کل بهزیستی استان ارایه و ثبت نمایند.

تدوین کنندگان

ردیف

نام و نام خانوادگی

سمت

۱

دکتر محسن فیروزبخت

رییس گروه غربالگری دفتر پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی کشور

۲

منصور اسماعیل زاده

کارشناس برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران

 

 

نام و نام خانوادگی تایید کننده فنی

سمت

شماره و تاریخ ابلاغ دستورالعمل

دکتر مینو رفیعی

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیتها

۷۳۸۷۲/۹۸/۹۰۰ مورخ ۶/۶/۹۸

 

نام و نام خانوادگی تایید کننده حقوقی

سمت

شماره و تاریخ تاییدیه

دکتر صلاح الدین فاطمی نژاد

مدیر کل امور حقوقی

۷۱۵۱۵/۹۸/۷۰۰ مورخ ۲/۶/۹۸

 

مقدمه:

کم شنوایی یا ناشنوایی مادرزادی یکی از شایع ترین نقایص بدو تولد است که در حدود ۳ تا ۵ نوزاد در هر هزار تولد زنده را مبتلا می کند. عدم توانایی نوزاد در دریافت صداهای گفتاری منجر به عدم رشد خودبه خود گفتار و زبان در وی خواهد شد و یادگیری کودک بشدت تحت تاثیر قرار می گیرد. مشکل در شنیدن موجب عدم رشد مهارت های زبانی می شود و کودک قادر به صداسازی و تکلم نخواهد بود.

در صورت عدم درمان، کم شنوایی نوزادی معمولا موجب عوارض ماندگاری چون ضعف مهارت های گوش دادن و صحبت کردن، مشکلات یادگیری و سوادآموزی، ضعف عملکرد تحصیلی و از دست دادن فرصت های شغلی می شود.

با انجام آزمونهای شنوایی بدو تولد می توان وجود کم شنوایی را در نوزادان اثبات کرد. خوشبختانه پیشرفت فناوری این امکان را فراهم کرده است که در کوتاه ترین زمان ممکن (حداکثر تا یک ماهگی) وجود کم شنوایی در نوزاد مورد بررسی دقیق قرار گرفته و اقدامات تشخیصی قبل از ۳ ماه و مداخلات درمانی زودهنگام قبل از ۶ ماهگی به منظور پیشگیری از بروز عوارض نامطلوب کم شنوایی انجام شود.

     تلاش  دفتر پیشگیری از معلولیتهای معاونت توسعة پیشگیری و درمان اعتیاد؛ بر اساس تجارب دو دهة گذشته در برنامة غربال شنوایی فراگیر نوزادان؛ استفاده از روشهای مدرک مدار و شواهد بدست آمده در مطالعة پایلوت غربال شنوایی جمعیت کودکان پیش­مدرسه (سنین ۳ تا ۵ سال) می­باشد. این دفتر  سعی می­کند تا بر اساس مستندات حاصله و یافته­های بدست آمده در طول انجام پایلوت تصحیحها وتعدیلهای متناسب با شرایط اجرایی در کشور را در این برنامه اعمال نموده و دستورالعمل و راهکار اجرایی آنرا با فضای عملیاتی کشور منطبق نماید.

 همچنین اشاره به این نکته ضروری ست که افت شنوایی شایعترین اختلال تکاملی است که در بدو تولد قابل کشف می­باشد و شیوع آن در سنین پیش­دبستان و مدرسه افزایش می­یابد. دلیل این افزایش وجود عواملی است که باعث ایجاد افت شنوایی اکتسابی، افت دیر-آغاز و افت پیشرونده می­گردند. عدم کشف و شناسایی و نقصان در مدیریت مناسب افت شنوایی در کودکان تبعات اقتصادی وسیعی را در پی دارد و در کنار آن مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی را  پدید میآورد.

هدف از کشف افت­های شنوایی تازه و نوظهور به حداکثر رسانیدن درک و دریافت گفتار و کسب مهارتهای زبانشناسی است. شناسایی افتهای شنوایی تازه و نوپدید در یک یا هر دو گوش به کمک پیگیری و ارجاع متناسب برای تشخیص و درمان، اولین گامها برای تقلیل آثار منفی افت شنوایی می­باشند.

        تعریف واژه‌ها:

  1. نوزاد: محصول حاملگی که زنده متولد شده و عمری بین ۱ تا ۲۸ روز داشته باشد.
  2. شیرخوار: کودکی که سن ۲۹ روز تا ۳۶۵ روز را دارا باشد. در برخی مراجع غیرتخصصی تعاریف دیگری ذکر شده ولی تعریف فوق موردنظر در این طرح می‌باشد.
  3. غربالگری (Screening): آزمون سریع، قابل پذیرش توسط فرد غربال شده که دارای حساسیت و ویژگی تعریف شده مطلوب جهت تمایز گروه (احتمالاً) بیمار را از گروه (احتمالاً) سالم را دارا باشد.
  4. (Transient Evoked Otoacaustic Emissions) TEOAE: نوعی آزمون فیزیولوژیک محسوب می‌شود که در آن به کمک دستگاهی سلامت گوش داخلی (بخش حلزونی) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  5. الف - Screener TEOAE:
  6. نتیجه تست بصورت گذر و ارجاع مشخص گردیده و از فرکانس ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز با تحریک کلیک در سطح شدت ۸۰ - ۷۰ دسی بل قابل انجام است.
  7. AABR: نوعی آزمون الکتروفیزیولوژیک غربالگری محسوب می‌شود که در آن در سطوح شدتی پایین (۳۵-۴۵ دسی بل) تنها وجود یا عدم وجود موج ۵ در ABR ملاک قضاوت خواهد بود.
  8. (Auditory Brainstem Response) ABR: نوعی آزمون الکتروفیزیولوژیکی محسوب می‌شود که در آن با ثبت اطلاعات عصبی از گوش داخی تا ساقه مغزی، وجود هرگونه اختلال حسی - عصبی در مسیر ذکرشده، شناسایی می‌شود.
  9. اتوسکوپی: آزمونی است برای نگاه به مجرای گوش و پرده صماخ که با دستگاهی بنام اتوسکوپ انجام میشود. در این آزمایش متخصص بر اساس شواهد ظاهر شده در پرده گوش میتواند استنباطهایی از شرایط گوش میانی بدست آورد. در حالت پاره بودن پرده گوش وی شواهد مستقیمی را از فضای گوش میانی رویت مینماید.
  10. ادیومتری غربال:اندازه گیری سریع شنوایی فرد یا گروهی از افراد بر اساس یک حد تعریف شده از قبل بعنوان طبیعی بودن. در این روش پاسخهای فرد به مجموعه ای از فرکانسها در یک شدت ثابت بررسی میشود.
  11. تمپانومتری: آزمون بررسی مقاومت یا گذرایی گوش میانی و پرده صماخ در مقابل انرژی صوتی نسبت به تغییر فشار هوا در گوش خارجی و ترسیم نتایج به شکل یک نمودار بنام تمپانوگرام یا تمپانوگراف.
  12. دوره آموزشی: منظور از دوره آموزشی دوره‌هایی است که بر حسب ضرورت توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور برگزار می‌شود.
  13. دوره بازآموزی: منظور از دوره بازآموزی دوره‌هایی است که بر حسب ضرورت بمنظور ارتقاء و حفظ مهارت‌های نیروهای همکار طرح توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور برگزار می‌گردد.
  14. (Community Based Organization) CBO نوع خاصی از سازمان مردم نهاد است که از اعضای یک اجتماع کوچک تشکیل شده است. سازمان اجتماع محور فعالیت غیر انتفاعی و ماهیت حقوقی مستقل از دولت دارد و به انتخاب مردم اجتماع و یا تلاش گروهی از آنها جهت تحقق اهداف مشخص محلی با استفاده از منابع دولتی و غیر دولتی موجود در اجتماع تشکیل می‌شود.
  15. سازمانهای مردم نهاد (NGO): به تشکلهایی اطلاق می‌شود که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی غیرحکومتی بصورت داوطلبانه با رعایت مقررات مربوطه تأسیس شده و دارای اهداف غیرانتفاعی و غیرسیاسی می‌باشد.
  16. نظارت: بررسی عملکرد واحدهای غربالگری غیردولتی طرف قرارداد در طرح غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی که توسط دفتر پیشگیری از معلولیتهای کشور و  معاونت پیشگیری استان  می‌شود.
  17. بازدید: نظارت حضوری که جهت بررسی نحوه عملکرد  و اجرای فرایندهای برنامه غربالگری شنوایی انجام می‌شود.
  18. کارشناس ناظر فنی استان: منظور کارشناس  دارایمدرک کارشناسی و بالاتر است که توسط معاونت پیشگیری استان تعیین و مسئولیت نظارت بر مراکز غیردولتی استان و شرکت در کمیته ای استانی را عهده دار است.
  19. پیگیری: در خصوص مراجعه کودکان مشکوک از سطوح مختلف طرح به سطوح بعدی و نیز پیگیری در خصوص کودکان کم‌شنوا تشخیص داده شده توسط ادیولوژیست، مشخص ENT و کودکان، مطابق پروتکل اجرایی برنامه موجود در دستورالعمل اجرایی
  20. بخش غیردولتی: شامل سمن ها و CBO  ها و مجتمع های خدمات بهزیستی و افراد حقیقی با شاخص های  مندرج در دستورالعمل، که  مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شوند.  

وظایف بخش غیردولتی متقاضی خرید دستگاه:

۱- رعایت شرایط خرید دستگاه؛ شرط لازم و کافی برای خرید دستگاه‌های غربالگری شنوایی، داشتن بهترین کیفیت فنی و خدمات پس از فروش  می‌باشد(مشخصات و نوع دستگاه بایستی به تایید کمیته استانی رسیده باشد).

۲- نیروی انسانی:                    

الف) معرفی مجری غربالگری شنوایی با تحصیلات حداقل لیسانس در گروه پیراپزشکی

ب) معرفی مسئول پیگیری و هماهنگی دارای مدرک حداقل دیپلم که وظیفه ثبت اطلاعات، تکمیل فرمها، پیگیری موارد ارجاعی و تهیه گزارش را بعهده خواهد داشت.

۳- رعایت استانداردهای کمی در مراحل مختلف طرح (مطابق با سیاستهای اتخاذ شده در هر سال توسط دفتر پیشگیری از معلولیتها)

۴- ارسال منظم آمار و اطلاعات بصورت هفتگی از طریق مودم به سرور مرکزیو تا زمان انجام کامل این پروژه، ارسال بصورت ماهیانه می باشد.

۵- در صورتی که همکاری با بخش غیردولتی غیر از مرحله غربالگری، مراحل تشخیص و مداخله را نیز شامل شود، حضور یک ادیولوژیست جهت مراحل بعد از غربالگری و هماهنگی‌های سه مرحله ضروری است.

۶- تعهد جهت ارائه خدمات غربالگری بصورت سیاری بخصوص در مناطق محروم و روستاها  در صورت نیاز استان

۷- تعهد جهت غربال رایگان کودکان (با تایید و تشخیص معاون پیشگیری و کارشناس مسئول برنامه) که حداکثر ۵% موارد غربال سالیانه را شامل خواهد گردید.

۸- تعهد غربال کودکان و همکاری در طرح غربالگری حداقل به مدت ۶ سال با تعرفه‌ دولتی که بصورت سالانه توسط دفتر پیشگیری از معلولیتهای معاونت توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور اعلام می‌گردد.

۹- مرکز غیردولتی موظف به اجرای برنامة غربالگری در پایگاههای دایم شنوایی و هر مکان معرفی‌شده توسط کمیتة استانی است.

۱۰- ارائه  تعهد نامه محضری و سفته به میزان مبلغ دریافتی  در راستای الزام  به انجام تعهداتی که از جانب اداره کل بهزیستی استان و یا معاونت پیشگیری استان تعیین گردیده است.

 

کد خبر 53309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد