وجود بیش از 28 هزار معلول در خراسان‌جنوبی/ تهیه سند کنترل و کاهش معلولیت‌ها در استان

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در معلولیت ذهنی 101 نفر به ازای هر 10 هزار نفر و در معلولیت شنوایی 53 نفر به ازای هر 10 هزار در استان معلول هستند.

«علی عرب‌نژاد» مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: آمار تعداد معلولان ثبت شده در سامانه بهزیستی استان ۲۸ هزار ۱۰۸ نفر است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد هستند که معلولیت خود را ثبت نکرده‌اند، تصریح کرد: گروهی نیز معلولیت را پنهان می‌کنند.

برخی از خانواده‌های استان معلولیت را عیب می‌دانند

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما گاهی با خانواده‌هایی مواجه هستیم که معلولیت را عیب می‌دانند و در سنی خاص از خدمات اجتماعی و مدرسه محروم می‌شوند، ادامه داد: خانواده‌های این معلولین به آنها اجازه بیرون آمدن نمی‌دهند.

عرب‌نژاد با بیان اینکه تعدادی از معلولان از معلولیت شدیدتری برخوردار هستند که به دلایل فرهنگی آن را پنهان می‌کنند، یادآور شد: آنها از بسیاری جنبه‌ها باهوش هستند.

وی با اشاره به جمعیت استان که بیشتر از ۶۸ هزار نفر است، متذکر شد: نرخ معلولیت در استان ما بالا بوده به طوری که در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۲۵۲ نفر معلول حدود ۲.۱ درصد جمعیت کشور، معلول وجود دارد ولی این نرخ در استان به ازای هر ۱۰هزار نفر ۱۶۱ نفر که حدود ۳.۶ درصد جمعیت استان می‌شود که تفاوت قابل توجهی بین نرخ معلولیت استان با کشور وجود دارد.

خراسان‌جنوبی رتبه نخست در معلولیت‌های ذهنی و شنوایی

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در معلولیت ذهنی ۱۰۱ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر و در معلولیت شنوایی ۵۳ نفر به ازای هر ۱۰ هزار در استان معلول هستند که در این گروه‌ها مقام نخست را در کشور داریم.

عرب‌نژاد با بیان اینکه در معلولیت صوت و گفتار ۳۱ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان معلول هستند، اضافه کرد: در این بخش جایگاه سوم کشوری را داریم.

وی با یبان اینکه در استان ۸۰ درصد معلولیت‌ها براثر مشکلات مادرزادی، جنسی و غیرجنسی و حوادث زایمانی رخ می‌دهد، تصریح کرد: در زمان زایمان اگر اکسیژن نرسد بچه‌ها معلول می‌شوند و ما سعی می‌کنیم جامعه را در این زمینه آگاه کنیم.

تهیه سند کنترل و کاهش معلولیت‌های خراسان‌جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سند کنترل و کاهش معلولیت در استان تهیه شده است، یادآور شد: تیم متخصص در این زمینه گرد هم آمدند و انتخاب شدند.

عرب‌نژاد افزود: خرید دستگاه‌های شنوایی‌سنجی برای زایشگاه که در بدو تولد تست شنوایی را انجام دهند با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی شده است.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی ژنتیک در استان انجام شده است، متذکر شد: کسانی که قصد ازدواج دارند آزمایشات ژنتیک را انجام دهند تا جلوی تولد جنینی که مشکل دارد گرفته شود. 

نبود آزمایشگاه ژنتیک در استان

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر بتوانیم ژن‌ها را شناسایی کنیم می‌توانیم جلوی معلولیت را بگیریم، گفت: در این بخش نیاز به همکاری سازمان‌ها و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.

عرب‌نژاد از نبود آزمایشگاه ژنتیک در استان خبر داد و ادامه داد: آزمایش‌های ما به مشهد و اهواز فرستاده می‌شود و دانشگاه علوم‌ پزشکی باید این آزمایشگاه را راه‌اندازی کند.

وی با بیان اینکه کمتر استانی هست که آزمایشگاه ژنتیک ندارند، اضافه کرد: استان ما یکی از آنها بوده و وقتی آزمایش به مشهد فرستاده می‌شود زمان از دست می‌رود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: طی مکاتباتی که صورت گرفته دانشگاه علوم پزشکی اعلام آمادگی کرده ولی هنوز راه‌اندازی نشده است.

کد خبر 53031

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد