نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در ایلام افتتاح شد

نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان روز چهارشنبه در آیینی با حضور مسوولان استان، حجت الاسلام «میهن پرست» امام جمعه چوار و دیگر مسوولان محلی این شهرستان افتتاح شد.

به‌ گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، مدیر کل بهزیستی ایلام در این آیین گفت: مراکز جامع مراکزی هستند که با رویکردی ترکیبی و با استفاده از همه الگوهای رایج درمان و بازتوانی اعتیاد زیر نظر ادارات بهزیستی در سراسر کشور فعالیت دارند.

زهرا همتی افزود: این مرکز با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر بصورت بخش خصوصی با نظارت این اداره کل فعالیت داشته که بر خلاف مدت زمان یک ماهه درمان در مراکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد، در این مراکز پذیرش شدگان به مدت یکسال درمان و در کنار ان بازتوانی انها انجام می شود.

وی اظهار کرد: معتادان پذیرش شده در این مراکز به مدت چهارماه اقامت در این مرکز داشته و هشت ماه نیز ارتباط با خانواده و ادامه درمان و اشتغالزایی را خواهند داشت.

وی بیان‌ کرد: در این نوع مراکز پذیرش بیمار براساس مدل مراکز اقامتی میان‌مدت بوده بطوریکه به مدت دو هفته سم‌زدایی پرهیزمدار صورت می‌گیرد.

به گفته همتی، در مرحله بعد به مدت دو و نیم ماه براساس رویکرد اجتماع درمان‌ مدار در مراکز تی‌سی، رویکردهای درمانی و آموزشی برای بیمار پیاده می‌شود و بعد از چهار ماه از زمان پذیرش بیمار و درمان او به‌ صورت اقامت شبانه‌روزی در مرکز، فردِ بهبودیافته ترخیص شده و درمان را به‌صورت هشت ماه طی ۵۲ جلسه درمان سرپایی براساس رویکرد و مدل مراکز درمان سرپایی درمان سوءمصرف مواد ادامه می‌ یابد.

وی اضافه کرد: طی هشت ماه درمان سرپایی کارگاه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی در این مرکز ایجاد شده و افراد بهبودیافته می‌توانند در آن کارگاه‌ها مشغول به‌کار شده یا اینکه با استفاده از طرح مدیریت مورد و مدل پیگیری شرایط اجتماعی و اقتصادی، فرد بهبود یافته می‌تواند به شغل قبلی خود بازگردد تا به توانمندی اقتصادی برسد.

مدیر کل بهزیستی ایلام از همکاری مسوولان استان و چوار بویژه فرماندار این شهرستان در اماده سازی و راه اندازی این مرکز تقدیر کرد.

۱۶ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در استان ایلام فعالیت دارد.

کد خبر 52732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد