بررسی پرونده‌های خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در کمتر از ۲ ماه

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، گفت: ادارات بهزیستی در شهرستان‌ها موظف هستند که در کمتر از ۲ ماه تعیین تکلیف اولیه خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی را انجام دهند و مدارک بارگذاری شده در سامانه را رصد و پیگیری کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از تسنیم، «سعید بابایی» در ارتباط با آمار فرزندخواندگی، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشی که از سامانه ملی فرزندخواندگی اخذ شده است، ۲۶ هزار و ۵۲۷ خانواده در ۳ رده والدین (متقاضی فرزندپذیری بدون فرزند، خانواده‌های متقاضی با فرزند و زنان مجرد متقاضی فرزندپذیری) بوده که فرآیند آنها در دست انجام است.

وی تصریح کرد: از این آمار حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در استان تهران بوده و به ترتیب استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، کرمان و فارس بیشترین متقاضی بوده و استان‌های کردستان و کهگیلویه و بویراحمد کمترین متقاضی فرزندپذیری هستند.

بابایی با اشاره به فرآیند فرزندخواندگی و همچنین پرونده‌ها در این بخش، گفت: در این زمینه تعدادی پرونده از سال ۹۰ باقی مانده است اما اصل پرونده‌های ثبت شده مربوط به سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در خصوص زمان واگذاری فرزند به خانواده‌های متقاضی، بیان کرد: در این بخش یکی از کارهایی که ادارات بهزیستی در شهرستان‌ها باید انجام دهند این است که در کمتر از ۲ ماه تعیین تکلیف اولیه خانواده متقاضی را انجام بدهند و مدارک بارگذاری شده در سامانه را رصد و پیگیری کنند و بازدید منزل را انجام دهند و در این فرایند اگر خانواده حائز شرایط اولیه است به آنها اعلام شود.

وی با تأکید بر اینکه بخش مربوطه به فرزندخواندگی در ادارات بهزیستی در شهرستان‌های مختلف مکلف هستند در یک بازه زمانی دو ماهه تعیین تکلیف اولیه را انجام و به اطلاع خانواده برساند، گفت: در صورتی که در این بازه زمانی اتفاقی در استان صورت نگیرد جای رسیدگی دارد. البته ناگفته نماند که برخی از مواقع نیز پرونده خانواده‌ها به طور کامل در سامانه بارگذاری نشده است که در این صورت به خانواده متقاضی پیامک ارسال می‌شود که هر چه سریع‌تر پرونده خود را تکمیل کنند، ولی ممکن است این پیامک به آنها نرسیده باشد.

بابایی، یادآور شد: اگر فردی بیش از ۲ ماه در سامانه ثبت‌نام قطعی انجام داده است و پاسخی دریافت نکرده است می‌تواند در سامانه ملی فرزندخواندگی در بخش مخصوص پیام بگذارد و یا با کارشناسان استانی فرزندخواندگی تماس بگیرد و در صورت عدم رفع ابهام می‌تواند به شماره ۱۴۸۲ سامانه دیدبان سازمان بهزیستی کشور شکایت کند.

کد خبر 52457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =