پیشگیری و کنترل معلولیت‌ها رویکرد اصلی بهزیستی اردبیل است

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: کنترل و پیشگیری از شیوع معلولیت‌ها رویکرد سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر بوده و همچنان تلاش بر تقویت این برنامه‌هاست.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد ستاری ظهر چهارشنبه در نشستی با مسئولان مراکز مشاوره ژنتیک استان اردبیل اظهار کرد: تعداد کل خدمات‌بگیران، مراجعان مشاوره و آزمایش ژنتیک در این استان به ۱۲ هزار و ۴۵۵ نفر رسید.

وی تصریح کرد: ۶ هزار و ۸۳۶ نفر از این تعداد زیر پوشش طرح‌های پیش از ازدواج قرار گرفته‌اند و تعداد یک‌هزار و ۸۲۹ نفر هم شامل افراد ارجاعی پر خطر در طرح پیش از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به دلایل بروز معلولیت‌ها گفت: اختلال‌های ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی از جمله مسائلی است که به بروز انواع معلولیت‌ها و اختلالات در فرزندان منجر می‌شود.

ستاری افزود: انجام مشاوره‌های تخصصی در زمینه ژنتیک، مشاوره‌های پیش از ازدواج، کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک، ارجاع خانواده‌های دارای ۳ معلول به بالا به آزمایشگاه ژنتیک و آگاه‌سازی افراد جامعه از شیوع انواع معلولیت‌ها از جمله مواردی است که سازمان بهزیستی در این زمینه اقدام‌های بسیار ارزنده و قابل قبولی را ارائه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: توسعه مراکز مشاوره در تمامی شهرستان‌ها، اجرای دقیق و کارشناسی فرآیند ارجاع، انجام مشاوره‌ها و آزمایشات نیارمند هماهنگی ویژه، پیگیری‌های بالینی و بررسی اثرگذاری برنامه‌ها در کاهش نرخ شیوع معلولیت از عواملی هستند که باید برای آنها برنامه‌ریزی مدون و هدفمندی تهیه و اجرا شود.

کد خبر 51567

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد