اجرای تکالیف دستگاه ها در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت رصد می شود

جلسه کارگروه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، در ساختمان ستاد بهزیستی کشور با حضور دستگاه های مرتبط در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،دکتر اصغر کاظمی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این جلسه با اشاره به تاریخچه تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت،گفت:این قانون در سال ۸۳ تحت عنوان قانون جامع حمایت حقوق افراد معلول،مصوب و ابلاغ شد و با توجه به نقایص فراوانی که داشت در سال ۹۶ اصلاحات انجام شد و ۱۶ ماده قانونی به ۳۴ ماده افزایش پیدا کرد و در اردیبهشت ماه ۹۷ مجددا ابلاغ شد.

وی افزود:در بند ت ماده ۱ این قانون ،دستگاه هایی که در شمول این قانون هستند،معرفی شده اند و با الحاقات و اصلاحاتی که بعدا صورت گرفت,می توان گفت تمامی دستگاه های دولتی و برخی نهادهای غیردولتی هم در شمول این قانون قرار گرفتند.ماده ۳۲ قانون اشاره دارد که تمامی دستگاه های مشمول این قانون، سالانه موظف به ارایه گزارشی از عملکرد خود در زمینه وظایف خود هستند و جلسه ارایه گزارش این عملکرد، ماه گذشته در حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد و قرار شد که تمدید شود.

کاظمی با اشاره به تبصره ۳ ماده ۳۱ گفت:این تبصره به فرایند بررسی این گزارشات اشاره کرده که پس از ارائه گزارش ها و مطرح شدن در شورای عالی رفاه،از طریق دولت وارد مجلس می شود و در سه کمیسیون اجتماعی،بهداشت و قضایی؛راستی آزمایی می شود و در نهایت در صحن مجلس قرائت می شود و در اختیار عموم مردم و رسانه ها قرار می گیرد.

وی گفت:دستگاه های مخاطب ما شامل ۳۴ وزارتخانه و دستگاه است که از سال گذشته تا به حال ۴ مکاتبه با این دستگاه ها در خصوص ارائه  گزارش عملکردشان صورت گرفته است و ۹ دستگاه هنوز هیچ پاسخی به مکاتبات ما نداده اند و عملا فاقد عملکرد در زمینه این قانون هستند.البته ممکن است عملکردی هم داشته باشند اما چون پاسخی به مکاتبات نداده اند،عملکرد آنان صفر تلقی می شود. همچنین پاسخ برخی دستگاه ها به مکاتبات ما؛ایراداتی دارد و قابل استناد و استفاده نیست .

کاظمی به ۱۲ وظیفه تعریف شده در قانون برای دستگاه های مشمول به عنوان "تکلیف عمومی"اشاره کرد و گفت:موضوع مناسب سازی,بهره مندی از امکانات رایگان ورزشی تمامی دستگاه ها،استخدام سه درصدی  در همه دستگاه ها، معافیت های مالیاتی،کسر ساعت کاری برای افراد معلول و یا دارای فرزند و یا همسر معلول و.... از این موارد هستند.

وی افزود:همچنین ۲۳ دستگاه،علاوه بر این تکالیف عمومی، تکالیف اختصاصی هم دارند که بعضا با دستگاه های دیگر هم اشتراکاتی در این تکالیف دارند و باید با هم به اجرای این تکالیف و ارائه گزارش آن بپردازند.

کد خبر 51150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =