در رسانه/بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در فارس شناسایی شد/هزینه نگهداری معتادین در کمپ اجباری ترک اعتیاد بالا است

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به طرح ساماندهی معتادین متجاهر استان گفت: خروجی جالبی از تجارب گذشته بدست نیامده و با جمع آوری مشکل معتاد متجاهر حل نمی شود.

به گزارش ایلنا، سید محمد صادق کشفی نژاد در نشست خبری به ضرورت  روند اصلاح جمع آوری و ساماندهی معتادین اشاره کرد و افزود: هزینه  نگهداری معتادین در کمپ اجباری ترک اعتیاد بالاست و فقط ۱۶۰ هزار تومان هزینه غربال اولیه ؛ ۳۵ هزار تومان هزینه خوراک در روز و با توجه به اینکه درحال حاضر یکهزار و ۵۷۸ نفر در مرکز ماده ۱۷ هستند در واقع بدهی را ایجاد می کنیم‌.

وی با اشاره به اینکه بخشی از درخواست هاو مطالبات مربوط به مسایل حوزه اعتیاد است، بیان کرد: در مورد اعتیاد باید اقداماتی می شد که به شرایط اکنون نرسیم و درحالی برای اعتیاد یک عامل وجود ندارد اما در جریان جمع آوری و درمان هیچ کس حاضر به قبول حرف کارشناسی نیست و جمع آوری را با سبکی که خودمان می دانیم انجام می دهیم.

وی  با اشاره به اینکه تبعات وجود معتادین متجاهر در سطح شهر منجر به مطالبه عمومی در کل کشور  تبدیل شده است، بیان کرد: این مطالبه عمومی برای این است  که به دلیل وجود بیماری کرونا فاصله بین اقدامات کنترل آنها با تاخیر انجام شد و به دلیل اینکه ستاد کرونا با کمپینگ و جمع آوری موافق نیست، یک نوع جرات ورزی بین معتادین ایجاد شد.

کشفی نژاد خاطرنشان کرد:  در جمع آوری امسال در مرکز ماده ۱۶ ، ۳۱۱نفر مبتلا به کرونا داشتیم.

 دستور جمع آوری معتادین متجاهر با تامین منابع است

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به تصمیم اخیر رییس جمهور مبنی بر اقدام موثر در حوزه معتادین متجاهر گفت: در این زمینه دستگاه های مسئول مکلف به اجرا هستند و دستور جمع اوری امده است و همراه خود تبعاتی دارد و در دوره قبلی اگر با رایزنی به دنبال تامین منابع بودیم اما الان دستگاه های مختلف برای اجرا تکلیف دارند و در ابلاغیه امده است که ۵۰ درصد هزینه را ستاد مبارزه با مواد مخدر از محل منابع کشوری تامین و ۵۰ درصد هم از محل منابع استانی با تاکید بر شهرداری و خیرین و...باشد.

وی افزود: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای  جمع آوری سال قبل از شهرداری مطالبه داریم.

کشفی نژاد با بیان اینکه برای کنترل معتادین متجاهر باید با یک سازوکار دایمی باشد و هر معتاد متجاهر به مراکز سم زدای ترک مقدماتی برود و دیگر روند اجرا شود، ابراز کرد: برای تامین اعتبار و بودجه تعیین تکلیف شود و طرحی که از اول دیماه اجرا شد این ویژگی را دارد که رئیس جمهور هزینه و اعتبارات ان را ابلاغ کرده اسنت و استانداران پیگیر بقیه مطالبات نگه داری باشند.

نیازمند کمپ ترک اعتیاد با حداقل ۲ هزار نفر ظرفیت هستیم

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه  در خصوص فضای فیزیکی قبل از  سال ۹۶ دانشگاه عاوم پزشکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را اداره می کردند، یادآور شد: از سال ۹۶ بهزیستی وارد شد و معتاد متجاهر موضوع یک سازمان برای جمع آوری نیست و معتقدیم که توان سازمان بهزیستی باید برای پیشگیری باشد.

به گفته کشفی نژاد میزان اعتباری که الان برای کنترل معتاد متجاهر هزینه می کنیم و آنچه در پیشگیری هزینه می کنیم قابل قیاس نیست و این یک اشتباه استراتژیک است.

وی خاطرنشان کرد:  ۲۰۰ نفر معتاد را با همکاری شهرداری سر کار بردیم و تنها ۲ نفر به صورت نیمه سر کار
می آیند.

مدیرکل بهزیستی فارس با تاکید بر اینکه حمایت ها باید مبتنی بر علم و آگاهی باشد، تصریح کرد: در فارس و شیراز کمک هایی شامل غذا دادن که به معتادین متجاهر و در مکان آنها می شود به نوعی تشویق است و اگر یک نفر جای دیگری باشد به شیراز می آید و همین می شود که یک سوم آنها غیر بومی هستند.

کشفی نژاد با اشاره با اینکه ماده ۱۶ شیراز ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد و ناگزیر هستیم برای ساماندهی از ظرفیت کمپ ماده ۱۵( بخش خصوص و معتاد خود معرف) استفاده کنیم، یادآور شد: ۶ کمپ مردان و ۲ کمپ بانوان هماهنگ شده است تا افراد بعد از غربالگری و سم زدایی برای بقیه مراحل درمان به کمپ ماده ۱۵ بروند.

وی افزود: هر سازمان و نهاد وخیری باید ماهیانه سهم خود را بپردازد تا کمپ ماده ۱۵ که معتاد متجاهر را نگه می دارد با مشکل روبرو نشود.

کشفی نژاد با بیان اینکه شیراز نیازمند یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت حداقل ۲ هزار معتاد متجاهر است، عنوان کرد: هیچ پیمایشی برای تعداد دقیق معتاد متجاهر نشده است و تجاهر یک تعریف دارد و در ادبیات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یک آیتم دارد و اگر فرد خانواده داشته باشد دیگر معتاد متجاهر نیست و باید خانواده  او را جلب و حمایت کنند.

ساماندهی معتادین متجاهر فارس تا ۱۰ بهمن ماه

همچنین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه طرح ساماندهی معتادن متجاهر  در دوره های گذشته به صورت موردی با حمایت مستقیم حوزه قضایی و بهزیستی انجام شده است، ابراز کرد: در طرح جدید جمع آوری تمامی معتادین متجاهر شیراز و استان فارس تا ۱۰ بهمن ساماندهی می شود

سلیمان کرمی  گفت: این طرح در مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد با ظرفیت محدود پذیرش ۴۰۰ نفر اجرا می شد که با اجرای طرح جدید مقرر است ۵۰ درصد طرح از ستاد مبارزه با مواد مخدر د ۵۰ درصد از منابع استان ها پرداخته شود.

کرمی با بیان اینکه تا ۱۰ بهمن ماه همه معتادین متجاهر در کل استان فارس با هر آماری که باشد به صورت مشارکت دستگاه های مختلف جمع آوری می شود، ابراز کرد: این افراد در مراکزی که بهزیستی مدیریت و تعیین کرده است  ساماندهی می شوند و مسیر  درمان را طی می کنند.

وی افزود: در طرح بومی استان با هماهنگی بهزیستی همه دستگاه ها وظایف خاص خود را دارد و در تمام موارد تکلیف دستگاه ها و مراکز درمانی و بیمارستانی مشخص است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه  طرح همگانی متفاوت تر از بقیه جاهای کشور است و با همکاری دستگاه های متولی در مرحله اول جمع آوری ۳ دوره درمان ۳ ماهه است که می توان یک دوره ۶ ماهه هم  تمدید کرد و به یکسال برسانیم.

کرمی با بیان اینکه طرح هایی که مورد نقد و مطالبه است در راستای توانمند سازی و اشتغال معتادین رها یافته به کار خواهیم برد، ابراز کرد: از یک دیماه طرح یکساله را تعریف کردیم و با حمایت حوزه قضایی گستزه این طرح  بیشتر می شود.

 شناسایی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در فارس

وی در خصوص آمار معتادین متجاهر در استان گفت:  با توجه به سابقه اجرای طرح بین ۲ تا ۲هزار و ۵۰۰معتاد متجاهر داریم که در شرایط فعلی هزار و ۵۷۸ نفر در این طرح تا الان جمع آوری شدند که ۳۰۰ نفر آن غیر بومی هستند .

کرمی با اشاره به اینکه ۱۶ محله پر آسیب داریم که تحت مصوبه شورای اجتماعی کشور است، بیان کرد: جمع آوری صرف مشابه طرح های قبلی چرخه باطل است و ساماندهی محلات  و مناطق بعد از اجرای طرح تکلیف هایی است که استاندار مشحص کرده است و در قالب یک قرارگاه ساماندهی می شود.

وی افزود: شهرداری مناطق در زیرساخت روشنایی رفع نقاط مخروبه ،ضایعاتی و... کمک کنند و دستگاه های فرهنگی نیز با همکاری شورا، یاوران و محلات مدیریت کنند و در بحث امنیتی که ملاک کار است در رابطه با خرده فروش ها و ... حوزه انتظامی قطعا ورود می کند .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس تاکید کرد: باید قانون بازدارنده تر باشد تا علاوه بر جمع آوری و درمان که سیکل سنگینی است، دیگر موارد اجرا شود و شورای شهر و شهرداری باید ورود کنند و فضا و امکانات را در اختیار خیرین بگذارند تا اشتغال آنها  بعد از دوره سم زدایی و دوره درمان با مشارکت خانواده محقق شود.

انتهای پیام/

کد خبر 51115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد