در رسانه/ استراتژی کنونی راه حل مشکل اعتیاد نیست

ایسنا/فارس مدیرکل بهزیستی استان فارس با اشاره به هزینه‌های سنگین جمع‌آوری، درمان و ساماندهی معتادان متجاهر و قابل مقایسه نبودن آن با هزینه‌های پیشگیری، استراتژی کنونی در بحث ساماندهی و درمان معتادان را اشتباه محض ارزیابی کرد.

محمدصادق کشفی‌نژاد شنبه ۲ بهمن در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه اعتیاد پدیده‌ای پیچیده بوده و تک عاملی نیست، لزوم تفکیک بین انتظارات و اقدامات در موضوع ساماندهی معتادان را مهم توصیف و اضافه کرد: باید سئوال کنیم که آیا با جمع‌آوری و درمان و ساماندهی، مشکل معتاد متجاهر حل شده است؟

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه تجارب گذشته نشاندهنده آنست که خروجی قابل قبولی از مدل اقدام در ساماندهی معتادان متجاهر بیرون نیامده است، گفت: تصور می‌شود که اگر معتادان را جمع کنیم، مشکل معتاد متجاهر حل می‌شود اما از طرفی دیگر هم تبعات حضور آنها در سطح شهر موجب ایجاد یک مطالبه عمومی شده است.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه شیوع همه‌گیری کرونا، اقدامات مقابله‌ای با معتادان متجاهر را با تاخیر مواجه و شرایط حضور آنان در جامعه را حاد کرد، گفت: در مرکز ماده ١٦ شیراز امسال ٣١١ معتاد مبتلا به کرونا شناسایی شد. وقتی اعلام شد که ستاد کرونا با جمع آوری و کمپین جمع آوری معتادین موافق نیست، شرایطی برای جرات ورزی معتادین ایجاد شد و اما امروز رئیس جمهور خواستار اقدامی در این خصوص شده و ما هم مکلف به اجرای آن هستیم.

او که اعتقاد دارد تامین اعتبار مهمترین فاکتور مثبت طرح ساماندهی معتادان متجاهر است، گفت: مقرر شده که ٥٠ درصد از هزینه ساماندهی معتادان را ستاد مبارزه با مواد مخدر و مابقی از محل منابع استانی با تاکید بر ظرفیت شهرداری‌ها، خیرین و ...تامین شود.

مدیرکل بهزیستی فارس هزینه هر روز نگهداری هر فرد معتاد در مرکز ماده ١٦ را ٣٥ هزار تومان و هزینه هر بار غربالگری را ١٦٠ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: نزدیک به یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومان بابت طرح قبلی از شهرداری شیراز مطالبه داریم.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه پیشنهاد واضح ما برای کنترل این افراد، تعریف ساز و کاری مناسب و تاثیرگذار بوده است، افزود: بهزیستی سازمانی دولتی است و امکان دارد هر تعهدی قبل از اجرا مشکلاتی ایجاد کند.

او گفت: قبل از سال ٩٦ دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس این موضوع را اداره می‌کردند و پس از آن بهزیستی هم ورود کرد، در حالی که ما معتقدیم توان بهزیستی باید بر موضوع پیشگیری متمرکز شود.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه فردی که به دلیل اعتیاد شغل خود را از دست داده، مشکلش بیکاری نبوده است، گفت: فرد معتادی که سه بار و بیشتر برای درمان به مراکز موجود منتقل شده، بیمار نیست، مجرم است؛ جای برخی از معتادان بعد از چندین بار حضور در مراکز ترک اعتیاد، کمپ نیست.

مدیرکل بهزیستی فارس با تاکید براینکه بیماری اعتیاد خوب نمی‌شود، گفت: برخی با الفبای درمان آشنا نیستند. بخشی از افراد معتاد اینگونه زندگی را پذیرفته‌اند. ما متاسفانه با یک قشری سر و کار داریم که بخشی از آنها مجرم هستند، بنابراین رفتارمان با معتاد باید با علم و آگاهی توام باشد.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه امروز نیازمند افزایش ۴ برابری ظرفیت مرکز ماده ۱۶ شیراز هستیم، گفت: ظرفیت ماده ١٦ شیراز ٤٠٠ نفر است و برای اینکه معتادان متجاهر بیشتری را ساماندهی کنیم باید از ظرفیت کمپ ماده ١٥ استفاده کنیم. حال آنکه شیراز نیاز به یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت حداقل ۲ هزار نفر دارد.

مدیرکل بهزیستی فارس از ایجاد هماهنگی با ۶ کمپ مردان و ۲ کمپ زنان برای سم زدایی از معتادان وارد شده به مرکز ماده ۱۶ خبر داد و گفت: تاکنون پیمایش واقعی برای به دست آمدن آمار دقیق معتادان انجام نشده است.

کشفی‌نژاد در عین حال خاطرنشان کرد که از طی یک ماه گذشته، بیش از ۱۵۰۰ معتاد متجاهر در شیراز جمع آوری شده است که ۳۱ نفر آنان کمتر از ۱۸ ساله یا سالمند بوده‌اند.

کد خبر 51111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد