در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم دقت در اتخاذ تصمیمات سازمانی، گفت: بهزیستی محل آزمون و خطا نیست و با لحاظ اینکه جامعه این سازمان از اقشار متفاوت جامعه از جمله فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست، افراد دارای معلولیت و آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب می‌باشد؛ اتخاذ تدابیر کارشناسی در این زمینه حائز اهمیت است.

خبرگزاری فارس جواد آهنگری:  رئیس سازمان بهزیستی کشور "عشق" را مهم‌ترین عاملی می‌داند که خدمت‌رسانی را با این منابع محدود و گرفتاری‌های بی‌شمار ممکن می‌سازد، خودش نیز باید یک عاشق باشد. عاشق مردم، محرومان و جامعه هدف بهزیستی. همین ویژگی، هرچه ملال و خستگی را از او دور می‌کند و خدمت بی‌منت را شعار مدیریتی او قرار می‌دهد.

همین سه ماه پیش بود که علی‌محمد قادری از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ریاست سازمان بهزیستی کشور منصوب شد. از نشانه‌های امیدواری و خوشبینی مهم اینکه وی از جنس خانواده بهزیستی بود و مأموریت‌های این سازمان را به خوبی می‌شناخت و با وظایف گسترده آن بیگانه نبود.

از همان روزهای اول تصمیم گرفت با رویکردی جدید توام با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد، از همه ظرفیت‌ها در مسیر بهبود فرآیندها و شاخص‌ها بهره ببرد و این یک شروع خوب بود برای بازگشت بهزیستی به ریل توسعه. 

علی‌محمد قادری پس از حضور در مسند سازمان، بلافاصله سفرهای متفاوت، پرکار، فشرده و البته بدون تشریفات را در راس برنامه‌های خود قرار داد تا با تاکید بر ارتباط رسمی و برخط شده میان صف و ستاد و همراه با مجموعه کارشناسان و کارکنان، نقشه راهی را ترسیم کند که سازمان، بیش از هر زمان دیگر بدان نیاز دارد تا شکل‌دهی به اهداف والای سازمانی را به فراخور نیاز و ضرورت‌ها و به صورت اثربخش و کارا  به منصه بروز و ظهور رساند.

در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

رئیس سازمان بارها در سفر به استان‌ها، تاکید می‌کند: " به لطف الهی و با همکاری همه همکاران در سراسر کشور هیچ موضوعی در سازمان بهزیستی دچار بن‌بست نخواهد شد و اینکه همه کارها مبتنی بر منابع نیست و بخشی از این امور به خلافیت و نوآوری بر می‌گردد. 

وی همچنین در اغلب این صحبت‌ها بر استفاده، بهره‌گیری و ایفای نقش اثربخش در زمینه ایده‌ها، ابتکارات، نوآوری‌ها، خلاقیت و .. در عرصه‌های مختلف تاکید می‌کند که این امر شاید صدای تازه‌ای بود که از سازمان شنیده می‌شد و در گذشته چندان بدان بها داده نمی‌شد. 

بی‌تردید سیاستگذاری جدید، هدایت‌گری و اتخاذ رویه‌های اجرایی همچنین آسیب‌شناسی و  پایش فرآیندهای، برنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها و موضوع‌های مختلف دیگر به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر مورد انتظار خواهد بود تا رهیافت این امر، ارائه راهکارهای کاربردی و علمی و اتخاذ فرآیند تصمیم‌گیری در خصوص بهترین عملکرد برای دستیابی به اهداف سازمانی باشد که بخش زیادی از چشم‌انداز روشن را هموار می‌کند. 

تاکید رئیس سازمان بهزیستی بر پیاده‌سازی سیستم هوشمند، کارآمد، مردمی و شفاف و حذف برنامه‌های ناکارآمد نیز از دیگر جلوه‌های مثبت در این خصوص است.

در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

* سفرهای موضوعی به ۱۵ استان و ده‌ها شهرستان؛ تاکنون

 با این همه، سفرهای موضوعی علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور، فکر کنم از استان‌های یزد و خراسان رضوی آغاز و با البرز و گیلان ادامه و با موج سفرها به اردبیل، آذربایجان‌شرقی و غربی، خوزستان، فارس، بوشهر، گلستان،  مازندران و در نهایت قطار سفرهای کاری به ایستگاه سمنان، قزوین و زنجان رسید. 
 ... شانزدهمین و هفدهمین استان؛ قرعه به نام کدام استان‌ها خواهد بود؟ و ... 

البته تقریبا با حضور در ۱۵ استان و حدود شاید ۳۵ شهرستان که رئیس سازمان در مدت کوتاه از انتخابش به ریاست سازمان، بدان‌ها سر کشید و از نزدیک با کارکنان مجموعه‌های کاری، مددجویان، شورای اداری و ... صمیمانه به دیدار و گفت‌وگو پرداخت و با حوصله و دقت به حرف‌های کارشناسی آنان جان دل سپرد.

.. و حتی در نشست صمیمی با کارکنان ستاد اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، بیان نکات دقیق کارشناسی را حاصل از درک عمیق آنان از مجموعه وظایف و تعاریف سازمان بهزیستی عنوان کرد.

بی‌تردید در ادامه راه باید شاهد شتاب بخشی و یا بهتر بگویم تحرک بخشی، شفافیت، پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری در قبال تعهدات و اولویت‌های کاری برای اصلاح، بهبود و ارتقاء جایگاه سازمان باشیم.  

در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

* ذات کار بهزیستی خدمت بی‌منت و شایسته است / لزوم بهره‌گیری از خلاقیت و مولد کردن سرمایه‌ها

رئیس سازمان بهزیستی کشور در یکی از روزهای سرد زمستان در سفر به استان آذربایجان‌شرقی با حضور در ادارات بهزیستی شهرستان‌های سراب، بستان‌آباد و تبریز و دیدار صمیمانه با کارکنان بر لزوم ظهور و بروز نگاه کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد.

قادری در نشست صمیمی با کارکنان بهزیستی آذربایجان‌شرقی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید معزز محمدعلی فیاض‌بخش و شهدای معظم بهزیستی و دیگر رفتگان به عالم باقی که در اعتلای نام سازمان و ارتقاء کیفیت و بهبود خدمات بهزیستی تلاش و همت کرده‌اند، افزود: آنچه که ذات کار ما را در سازمان بهزیستی کشور تعریف می‌کند، خدمت بی‌منت و شایسته است.

وی اضافه کرد: کار ما در سازمان سخت‌تر و خطیرتر می‌باشد و آرایش حرفه‌ای ما باید متناسب با ظرفیت‌ها و داشته‌هایمان باشد به ویژه در شرایط کنونی، احصاء سرمایه‌ها در حوزه‌های متعدد چه در بحث دارایی‌ها و مولد کردن دارایی‌های غیرمولد و چه در راستای اصلاح و بهبود وضعیت، بسیار مهم است.

قادری با حائز اهمیت دانستن تصمیمات مبتنی بر نظرات و آراء کارشناسی، بر لزوم ظهور و بروز نگاه کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد و گفت: نقشه راه امروز بهزیستی براساس و به استناد زحمات دلسوزان گذشته و حال شکل گرفته و در پیکره سازمان پیاده‌سازی شده است.

در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

* رضایت مددجویان راهگشای زندگی دنیوی و اخروی / بهزیستی محل آزمون و خطا نیست 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه سفر یک روزه خود به استان آذربایجان‌شرقی در نشست با کارکنان اداره‌کل بهزیستی استان رضایت مددجویان را مایه سعادت و راهگشای زندگی دنیوی و اخروی کارکنان بهزیستی خواند.

وی با تاکید بر لزوم دقت در اتخاذ تصمیمات سازمانی، یادآور شد: بهزیستی محل آزمون و خطا نیست و با لحاظ اینکه جامعه  این سازمان از اقشار متفاوت جامعه از جمله فرزندان بی‌سرپرست  و بدسرپرست، افراد دارای معلولیت و آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب و... می‌باشد؛ اتخاذ تدابیر کارشناسی در این زمینه حائز اهمیت می‌باشد.

در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

* ضرورت بهره مندی از ابتکار و نوآوری در تمام عرصه‌ها/ لزوم حمایت از فرزندان ترخیصی بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین بر لزوم ابتکار  و نوآوری در تمام عرصه‌های ارائه خدمت به جامعه هدف و استفاده از فرصت‌ها برای عبور از بحران‌ها  با اسوه قرار دادن شهدای جهادگری همچون شهید سپهبد قاسم سلیمانی تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از بیانات خود،  این سازمان را یک نهاد پاک و مقدس و غیرسیاسی توصیف کرد که دارای ماهیت انقلابی است.

قادری، تشریک مساعی و عزم جدی کارکنان بهزیستی را در حل مشکلات اقشار تحت پوشش بسیار کارساز دانست و با تاکید بر ماهیت همگرایی بسیج و حضور چشمگیر بسیجیان در شرایط  بحرانی به ویژه در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ و آسیب‌های اجتماعی ابراز کرد: با عنایت به اینکه بسیج، اراده استوار برای کمک به مردم و اهتمام برای رفع مشکلات افراد جامعه می‌باشد؛ همه ما باید خود را بسیجی بدانیم.

وی بر لزوم حمایت از فرزندان ترخیصی بهزیستی تاکید و عدالت محوری در ارائه خدمات و در تمام حوزه‌های زیر نظر بهزیستی را از اهم اهداف سازمان عنوان کرد. 

در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

* لزوم پوست‌اندازی سازمان / آمیختگی تخصص با چاشنی انگیزه و ایمان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ارائه خدمات به جامعه هدف در این سازمان نگاهی فراتر از دید یک شغل و حرفه را می‌طلبد ؛ تخصص صرف را  برای حل مشکلات مددجویان ناکافی دانست.

علی‌محمد قادری، کارگشایی تخصص در بهزیستی را منوط به ترکیب آن با انگیزه، ایمان و توسل در مسیر گام برداشتن در حل مسائل و مشکلات مددجویان دانست و اذعان داشت: مددکاران بهزیستی به این فعالیت به چشم شغل نمی‌نگرند؛ بلکه "مددکار" دارای یک هویت و انگیزه درونی برای کمک به سایر انسان‌ها می‌باشد و نهایت تلاش خویش را جهت خدمت شایسته به خلق انجام می‌دهد.

وی، بهزیستی را مأمن و محل امید خانواده‌هایی خواند که به این سازمان مراجعه می‌کنند، دانست و بر لزوم نگاه انسانی به مراجعان، جهت ارائه خدمات بهینه به جامعه هدف تاکید کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بر لزوم ترسیم برنامه‌ها بر اساس تعدد؛ تکثر و تنوع فعالیت‌ها تاکید کرد.

علی‌محمد قادری همچنین تغییر و تحول بی‌مورد از دفتری به دفتر دیگر را عامل هدر رفت منابع سازمان دانست و اظهار کرد: شناخت ظرفیت‌های موجود و ترسیم برنامه‌ها بر اساس آنها از اهم امور می‌باشد و تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها و مغز افزار قوی در این زمینه فوق‌العاده حائز اهمیت است.

در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

* ترسیم نقشه راه با آمار و اطلاعات دقیق و متقن / پاسخ " نه" و " نمی‌شود" به زبان نیاوریم

 رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست‌های مختلف در استان‌ها و شهرستان‌ها، چه در جمع صمیمی کارکنان، چه در بررسی چالش‌ها و مشکلات انجمن‌های افراد دارای معلولیت، شورای اداری و دیدارهای مختلف، مطالب مهم و کلیدی را بیان کرد که امیدواریم با هم‌اندیشی و بازنگری، تحلیل پیوسته، تدوین راهبردهای جدید، در چشم‌اندازی کوتاه‌مدت، شاهد تغییرات موثر و مثبت باشیم.

به چندی از عناوین صحبت‌ها در استان‌های مختلف نیز اشاره‌ای داشته باشیم:

* در بهزیستی "عشق" است که در کنار خدمت‌رسانی، تکمیل‌کننده یک زنجیره است و همکاران ما با اعتقاد راسخ و همراه با آمیزه‌ای از عشق، خدمت‌رسانی را با همین منابع محدود و گرفتاری‌ها ارائه می‌کند.

* هیچ چیز ارزشمندتر و مقدس‌تر از خدمت به جامعه هدف بهزیستی نیست.

* با همه کمی‌ها و کاستی‌ها پاسخ "نه" و "نمی‌شود" را هرگز به زبان نیاوریم و موضوعات را با جدیت و از طریق فرآیند آنها پیگیری کنیم.

* آنچه که به انسان شوق و انگیزه می‌دهد، این است که خدمت موثر، بی‌منت و به هنگام در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.

* توفیق خدمت در سازمان حمایتی بهزیستی را باید قدردان باشیم و این خدمت باید با عشق عجین باشد و اعتقاد قلبی و باور کارکنان در سازمان بهزیستی،  نشاندن لبخند رضایت بر روی لب های جامعه هدف است.

* باید تلاش کنیم در سازمان بهزیستی شایسته‌سالاری ایجاد شود تا بازخورد آن را در رضایت‌مندی از خدمات ارائه شده به مددجویان تحت حمایت مشاهده کنیم.

* مدیران استانی با استفاده از قوه حاکمیت خود و در عرصه مدیریتی باید از تمام ظرفیت‌های استانی و همکاری بین بخشی در تغییر سیستم شهری تلاش کنند تا بهتر بتوان آسیب‌ها  را در جامعه امروزی، کنترل و درمان کرد.

* با وجود بروکراسی ناکارآمد اداری و مشکلات زیرساختی و کمبودهای موجود باید در جهت رفاه حال مددجویان و توانخواهان، تمام تلاش خود را به کار گیریم.

* آسیب‌های اجتماعی در هر کجا، نیازمند نگاهی دقیق، بومی و حرفه‌ای است و باید آیین‌نامه‌ها، مطابق شرایط روز و به دور از نگاه آرمانی تنظیم و اجرا شوند.

* به‌کارگیری مهارت در کنار تخصص، گرانبهاترین رسالتی است که بر عهده داریم و باید نسبت به حفظ و انجام آن بکوشیم.

* امروز سیاست ما ایجاد ارتباط یکپارچه در دولت الکترونیک است، آمار و اطلاعات باید دقیق و متقن شود تا بتوانیم نقشه راه ترسیم کنیم.

* ارتباط با مردم، شفافیت فعالیت‌ها و مردمی بودن، به منظور وفق یافتن با مددجو موضوعی است که باید در تمام سطوح سازمان بهزیستی پیگیری شود.

* در هر جامعه‌ای افرادی دارای معلولیت هستند و همه آنها نمی‌توانند به ما مراجعه کنند؛ بنابراین میز خدمت ما باید در خانه‌های این افراد و در مساجد و... تشکیل شود و خود ما باید به سراغ آنها برویم.

* هیچ چیزی ارزشمندتر و مقدس‌تر از خدمت به جامعه هدف بهزیستی نیست.  اگر کارکردن برای این فرشتگان عادی انگاری شود، باید در وجود خود واکاوی کنیم. 

در رسانه/ لزوم پوست‌اندازی سازمان بهزیستی/ بهزیستی محل آزمون و خطا نیست

* موفقیت‌های سازمان بهزیستی کشور در گرو همراهی و همدلی همگانی

 بیان گوشه‌ای از موضوع‌ها و چکیده مطالب، علاوه از اطلاع‌رسانی سفرهای کاری و موضوعی رئیس جدید سازمان در چند ماه گذشته، دامنه گسترده وظایف و ماموریت‌های خطیر سازمان بهزیستی کشور را بیش از پیش روشن می‌سازد که نیازمند همدلی و عنایت همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های دیگر است که با تمام توان وارد میدان شوند و با بهزیستی همراه و همگام شوند. 

باشد که با همت بلند و تداوم نگرش‌های مثبت، در گزارش‌های آتی بتوانیم اقدامات شفاف، محسوس و اثرگذاری را از سازمان پویا و رو به رشد بهزیستی به اشتراک بگذاریم. ان‌شاءالله

کد خبر 51108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد