اَبَر زنان گیلان؛ خستگی‌ناپذیر تا بی‌نهایت

زنان سرپرست خانوار استان گیلان، بانوانی خستگی‌ناپذیرند که روزهای سخت زندگی را با صبوری تا بی‌نهایت برای دستیابی به موفقیت پست‌سر می‌گذارند و برای رسیدن به کامیابی دست از تلاش برنمی‌دارند و ناامید نمی‌شوند.

زنان سرپرست خانوار ابرمادرانی مقاوم که پرتوان و با اراده از سختی‌های زندگی عبور می‌کنند، مشکلات زندگی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند، مادرانی که با عشق و فداکاری می‌کوشند تا فرزندانشان را در سایه مهر و محبت در آغوش خود بزرگ کنند و آینده‌ آنان را بسازند.

آنان با نبود همسر بنا به هر دلیل، مسئولیت زندگی را به تنهایی به دوش می‌کشند، با علاقه، تلاش و امید پیش می‌روند، به دشوارهای زندگی اهمیت نمی‌دهند و برآنان غلبه کرده و پیروز می‌شوند، مادران شایسته‌ای که برای امرار معاش از تمام توان خود بهره می‌گیرند و در این راه سخت، هیچ‌وقت ناامید نمی‌شوند.

فرزانه سحرخیز توچاهی متولد ۶۷ ساکن شهر لشت‌نشاء روستای دهسر یکی از زنان سرپرست خانوار خطه باطراوات استان گیلان است، این بانوی سخت‌کوش دارای تحصیلات فوق دیپلم حسابداری بوده که سال‌ها در زمینه کشاورزی، کسب و کار و کارآفرینی فعالیت می‌کند.

این زن کارآفرین و پرتلاش سرپرست خانوار بیش از ۱۰ سال در زمینه اجرا و طراحی در حیطه مشاغل خانگی و خرد سابقه دارد، چهار سال هم هست که در زمینه تجارت کسب و کارهای آنلاین فعالیت می‌کند و آموزش می‌دهد.

تلاش و امید، رمز موفقیت زنان سرپرست خانوار

سحرخیز توچاهی در همنشینی با خبرنگار ایرنا برای مرور زندگی و عبور از سختی ها گفت: از سال ۱۳۹۰ دوره‌های پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ای سفید را از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و خصوصی فرا گرفته و کارگاه فضای قارچ را از فضای ۱۰ متری شروع کردم.

او ادامه داد: در آن زمان کنار همسرم زندگی می‌کردم، دخترم را به دنیا آوردم و چند سالی در فضای ۱۰ متری مشغول به کار شدم و پس از آن کارگاه را به ۱۰۰ متر گسترش دادم. متاسفانه به دلیل بروز چالش‌هایی در خانواده و زندگی شخصی‌ام، نتوانستم زندگی را ادامه دهم و هنگامی که فرزندم هفت سال داشت به منزل پدر رفته و به سبب انجام کارهای حقوقی برای جدایی از همسرم اقدام کردم.

این بانوی سرپرست خانوار اظهار داشت که بعد از جدایی چالش‌ها و مشکلات زیادی در روستای محل سکونتش داشته، اما هیچ وقت ناامید نشده و با تلاش دوره‌های کسب و کار و کارآفرینی را فرا گرفته‌است.

هیچ وقت ناامید نشدم

سحرخیز از دختر ۱۱ ساله‌اش و زندگی در کنار او سخن گفت و ادامه داد: دخترم انگیزه‌ام در زندگی است، هدف داشتم و علاقمند بودم تا یک مادر قدرتمند برای او باشم تا به من افتخار کند، به این دلیل هیچ وقت ناامید نشدم.

وی با بیان اینکه به دلیل اختلاف با همسرم قبل از جدایی نمی‌توانستم آنطور که باید فعالیت داشته باشیم و کارگاه را موقت تعطیل کردم، اضافه کرد: بعد از مدتی دوباره کارم را در کارگاه راه انداختم و در زمینه پرورش قارچ بار دیگر شروع به کار کردم.

این بانوی سرپرست خانوار گیلانی در ادامه با اشاره به دریافت تسهیلات از بهزیستی استان گیلان خاطرنشان کرد: دریافت تسهیلات از بهزیستی با بهره کم، برای فعالیت در کارگاه قارچ، بسیار کمک کننده بود و توانستیم ظرفیت تولید را در چند سال از ۱۲ تن به ۲۵ تن برسانم.

فعالیت در رسته های کسب و کار و فناوری

سحرخیز توچاهی با پشتکار و فعالیت، قارچ فله‌ای به بازار عرضه می‌کند، در زمینه آموزش نیز فعال است، در کنار این کار نمایندگی محصولات دیگر را نیز گرفته‌ و در رسته های کسب و کار و فناوری نیز فعالیت دارد.

اَبَر زنان گیلان؛ خستگی‌ناپذیر تا بی‌نهایت

وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: خدا را شاکرم که درآمد خوبی دارم، چند نفر همراه من با درآمد میلیونی فعالیت می‌کنند که پرورش قارچ را خودشان انجام می‌دهند، در این زمینه روز به روز کارم را گسترش می‌دهم.

فرزانه سحرخیز که اکنون مدیرعامل صندوق زنان خرد جهادکشاورزی شهر لشت‌نشاء نیز هست، عنوان مربی نمونه گیلان در بخش کسب و کار را در زمره موفقیت‌های خود دارد.

انسان‌های موفق از روزهای سخت می‌گذرند

این زن سرپرست خانوار در پایان مصاحبه با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: چالش‌ها، همواره در زندگی وجود دارد اما انسان‌های موفق از این روزهای سخت می‌گذرند. ایمان دارم که هر کس بخواهد و هدف داشته باشد با تک تک چالش‌ها مبارزه کرده و راهش  را پیدا می‌کند تا زندگی توام با سلامتی، شادی و ثروت داشته باشد.

وی ضمن شکرگزاری از خداوند به دلیل موفقیت‌هایش در زندگی از آموزش فنی و حرفه‌ای و بهزیستی که در این راه، یاریگرش بودند نیز قدردانی کرد.

صبور و امیداوار برای رسیدن به موفقیت

نازنین قماش‌پسند نیز یکی دیگر از بانوان کارآفرین گیلان متولد ۱۳۷۱ است، او از سال ۸۷ به دلیل جدایی پدر و مادرش از همدیگر به عنوان "خودسرپرست" تحت حمایت بهزیستی قرار گرفت.

وی با اشاره به مشکلات و سختی‌ها در مسیر راه فرزندان طلاق و اینکه در آن سال‌ها به دلیل واژه بچه طلاق زیرسوال می‌رفتیم به خبرنگار ایرنا گفت: سرانجام همه آن روزهای سخت گذرا بود، اکنون امیدوار به سوی پیشرفت می‌روم و ناامید نمی‌شوم.

این بانوی موفق با پشت سرگذاشتن روزهای سخت، با پشتکار و امید به آینده با حمایت بهزیستی و با همکارش کارگاه چرم راه‌اندازی کرده‌است.

اَبَر زنان گیلان؛ خستگی‌ناپذیر تا بی‌نهایت

وی اظهار داشت: بهزیستی محیطی را رایگان برای انجام کار در اختیار ما قرار داده‌ که فضای خوبی است و احساس می‌کنم می‌توانیم فعالیت‌مان را گسترش دهیم، اگر این محیط نبود کمتر دیده می‌شدیم.

قماش‌پسند خاطر نشان کرد: از سال ۹۷ ثبت شرکت را انجام دادم و از بهزیستی که با ارایه تسهیلات در راه‌اندازی کارگاه کمک کرده‌است، سپاسگزارم.

وی با ارایه توصیه‌هایی خطاب به زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: اگر چه شاید ایامی برای آنان سخت باشد، اما نباید از هدف‌ها دور شوند زیرا عاقبت همه روزهای سخت می‌گذرد و کامیابی نصیب‌شان می‌شود.

وی با بیان اینکه هر یک از انسان‌ها از توانمندی‌هایی برخوردارند اما مهم همت آنان است، اضافه کرد: تلاش افراد برای پشت سرگذاشتن روزهای سخت و دستیابی به موفقیت بسیار مهم است، بر این اساس همه چیز به خود افراد بستگی دارد اینکه در سختی‌های زندگی جا نزنند و ناامید نشوند.

زن سرپرست خانوار؛ مسئول تامین هزینه‌های زندگی

کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده زنان بهزیستی استان گیلان اظهار داشت: سرپرست خانوار در بهزیستی به فردی اطلاق می‌شود که مسئولیت تامین هزینه‌های زندگی، معاش و سایر امور مادی و معنوی خانوار را بر عهده دارد.

سیده سهیلا اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بین زنانی که به دلایلی از جمله فوت همسر، مفقودالاثرشدن، محکومیت به زندان، مجهول المکان بودن همسر، از کارافتادگی همسر به دلیل ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج طبق دستوالعمل‌ها، مسئولیت تامین معاش مالی خانواده را بر عهده داشته، واجد شرایط حمایت بهزیستی هستند.

وی اظهار داشت: بیماری‌های صعب‌العلاج پس از بررسی در کمیسیون پزشکی از کارافتادگی سرپرست خانوار و تایید نهایی منجر به حمایت مستمر خانواده می‌شود، این بیماری‌ها دیالیز، پیوند کلیه، پیوند اعضاء، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های وخیم، سیروز کبدی، هپاتیت مزمن B، C و D، نارسایی ریه، نارسایی مزمن کلیه غیردیالیزی و نارسایی قلبی را شامل می‌شود.

کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانوار زنان بهزیستی گیلان بیان داشت: بسیاری از زنان سرپرست خانوار با کارهای مختلف از جمله تولید محصولات خانگی و ایجاد تعامل با اقشار مختلف برای کمک به دخل و خرج خانواده اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به موفقیت های زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان با وجود مشکلات اظهار داشت: بسیاری از زنان سرپرست خانوار از فرزندان موفقی برخوردارند و خودشان نیز مشغول به تحصیل هستند و برخی از آنان نیز با استفاده از ظرفیت ایجاد شده در بهزیستی به مشاغلی روی آورده‌‍اند که موجب استقلال مالی خود و تعدادی دیگر شده اند.

موفقیت ۳۰۵ زن سرپرست خانوار در مشاغل فردی و گروهی

۳۰۵ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی گیلان در مشاغل فردی و گروهی به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌اند، آنان با استفاده از منابع وام‌های اشتغال فردی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، وام‌های کارفرمایی، سرمایه کلی و اشتغال در گروه‌های همیار و کمک‌های بلاعوض بهزیستی مورد حمایت شغلی قرار می‌گیرند.

اَبَر زنان گیلان؛ خستگی‌ناپذیر تا بی‌نهایت

معاون اجتماعی بهزیستی استان گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای هر گروه همیار به منظور راه‌اندازی، حمایت و پایداری مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در برنامه در نظر گرفته شده‌است.

دکتر رضا جعفری افرود: علاوه بر کمک در موضوع اشتغال زنان سرپرست خانوار کمک‌های دیگری شامل پرداخت کمک هزینه‌هایی از جمله لوازم ضروری منزل، درمان، دانش‌آموزی و دانشجویی، ودیعه مسکن، سرمایه کار و آموزش فنی و حرفه‌ای، بیمه تامین اجتماعی شهری و روستایی و کمک هزینه خانواده های چند قلویی انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون هشت هزار و ۵۰۹ خانواده از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی گیلان، مستمری دریافت می‌کنند، اظهار داشت: در زمان حاضر ماهانه از ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مستمری به خانواده‌های یک نفره تا بیش از پنج نفر واریز می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان گیلان بیان داشت: ۲ هزار و ۱۹۹ دانش‌آموز در این خانواده ها شناسایی شده‌اند که در طول سال از خدمات حمایت دانش‌آموزی برخوردار می‌شوند ضمن اینکه ۲۹۱ دانشجو نیز از کمک هزینه دانشجویی یا کل هزینه دانشجویی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: در شرایط فعلی برای تقویت کمک‌های بهزیستی به زنان سرپرست خانوار و افزایش توان خانواده‌ها در گذران زندگی، نیازمند کمک دست‌های مهربان خیرین هستیم که همواره نیت خیرشان به جامعه هدف بهزیستی رسیده‌است.

جعفری اظهار داشت: همچنین از آنجایی که زنان کارآفرین در بازارهای فروش جایگاه شناخته شده‌ای ندارند، انتظار است تا سازمان‌ها و نهادها برای سفارش کالای تولیدی آنان اقدامات موثری داشته باشند.

دوم تا هشتم بهمن "هفته زن" فرصتی است برای گرامیداشت یاد و خاطره زنانی که در نبود همسر با مشقت، کوله بار زندگی را به دوش کشیدند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکردند.

افزون بر ۶۵ هزار خانوار از خدمات بهزیستی استان گیلان بهره می‌برند.

منبع خبرگزاری ایرنا
کد خبر 51077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد