حضرت زهرا(س) الگوی بی‌بدیل زن امروز

امروز سوم بهمن‌ماه، مصادف با بیستم جمادی الثانی، سالروز ولادت حضرت زهرا(س) سلاله پاک پیامبر اکرم(ص) و افتخار زنان جهان است. این روز، روز زن و روز گرامیداشت مقام مادر نام گرفته است.

بهزیستی خراسان رضوی، این فرصت را غنیمت می‌شمارد تا در گرامیداشت ویژگی‌های این بانوی یگانه، از زنان و مادران عزیزمان بخواهد آن بانوی بزرگوار را سرمشق و الگوی رفتارهای فردی، خانوادگی و اجتماعی قرار دهند و در چهارچوب تحکیم بنیان خانواده، به ایشان تأسی کنند.

واقعیت این است که در دنیای متکثر و رسانه‌زده‌ی امروز، خانواده‌ی سالم و پایدار، یک هدف دست‌نیافتنی شناخته می‌شود و با وجود تمام کوشش‌های دولت‌ها، نهادهای اجتماعی و مراجع دینی در کشورهای مختلف، باز هم این هدف به صورت ایده‌آل محقق نمی‌شود.

اما همه‌ی خانم‌های جامعه‌ی ما باید بدانند که خروجی نهایی تبلیغات رنگارنگ و فریبنده‌ی غرب در مورد آزادی و حقوق زنان، فروپاشی خانواده، انحرافات اخلاقی و تک‌والدی شدن خانواده‌ها است.

البته که اسلام مانند سایر ادیان الهی و توحیدی و برتر از همه‌ی آنها به آزادی خانم‌ها در فعالیت‌های اجتماعی اعتقاد کامل دارد و از طرفی، حریم خانواده‌ را مقدس می‌شمارد و معتقد است که چهارچوب آزادی، باید توسط حریم اعتقادات و نیز عقلانیت و منطق اجتماعی، تعیین شود.

در واقع به نظر می‌رسد که ایمان به معارف دینی و قرار گرفتن این آموزه‌ها در اولویت فعالیت‌های فکری، سدی محکم و معنوی در مقابل گسیختگی اخلاقی و فروپاشی روانی ایجاد کند؛ موانع مادی از هر جنس محکمی هم که ساخته شود قابل تخریب است اما سد و مانع معنوی، به جهت اینکه اعتقادی و بر مبنای ایمان ساخته می‌شود به هیچ عنوان از بین نمی‌رود و همیشه، فرد را از آسیب و صدمات جسمی و روحی، مصون می‌دارد.

جامعه شناسان در شرق و غرب، بر اثر سرعت تحولات خانواده در دنیای جدید، نگاه‌هایی بسیار متفاوت و گاها متناقض در این زمینه ارائه داده‌اند.

به عقیده گیدنز، دگرگونی های بزرگی در ساختار خانواده روی داده است که مهم ترین آنها عبارتند از: تکریم فرزندان، تحول نقش های زن و شوهری، موقعیت در حال تغییر زنان و موازنه قدرت آنها با مردان و در نهایت، ظهور دموکراسی عاطفی در خانواده که در آن تساوی، ارتباط و اعتماد وجود دارد. از نگاه گیدنز خانوادۀ مدرن خانواده ای است که در آن تساوی زن و مرد، رابطه ناب، اعتماد و عمل به شیوۀ دموکراتیک وجود دارد.  (فصل‌نامه نقد کتاب علوم اجتماعی، پاییز و زمستان ۹۳)

از سویی، برخی جامعه شناسان ایرانی نیز معتقدند ساختار و چهارچوب خانواده در جامعه‌ی مدرن، بکلی بهم ریخته و برای درک این شرایط باید نگاه تازه‌ای به آن داشت. از جمله خدیجه سفیری معتقد است: جامعه ایران جامعه ای بین سنت و مدرنیته است؛ به این معنا که ما به ارزش های سنتی خود شک کرده ایم و درعین حال، در مقابل ارزشهای جدید نیز مقاومت می‌کنیم.  (همان منبع)

بهزیستی خراسان رضوی در سال جاری، برنامه‌ای را در دست اجرا دارد که زنان و دختران را در زمینه آگاه‌سازی با رویکرد سلامت جنسی و افزایش تاب‌آوری تحت پوشش آموزش‌های کلاسیک و مدرن قرار می‌دهد و با افزایش اعتبارات این برنامه، امیدوار است که جمعیت هدف خود را بیشتر کند.

در حال حاضر، خوشبختانه، نهادهای متعددی در زمینه‌ی امور اجتماعی و بخصوص حوزه زنان، فعالیت دارند که از معاون زنان رئیس جمهوری گرفته تا دفاتر کل زنان و خانواده استانداری‌ها و نیز از نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی گرفته تا فرهنگ و ارشاد و صدا و سیما و خیلی سازمان‌ها و نهادهای دیگر در همین راستا فعالیت می‌کنند.

اما باید در نظر داشت که هجمه‌ی فرهنگ غرب چنان سنگین و وادادگی فرهنگی در دیار فرنگ چنان وسیع و لیبرالیسم‌زده و در عین حال فریبنده و جذاب است که با تمام این کوشش‌ها و فعالیت‌های بازدارنده و هدایت‌کننده، باز هم مسائل و مشکلات زیادی در حوزه زنان و خانواده در جامعه مشهود است.

چاره کار در این است که زنان و دختران ما با الگو قرار دادن زنان مطرح در تاریخ اسلام همچون حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س)، ام‌البنین(س) و سایر بانوان صدر اسلام و نیز با رعایت دستورات اخلاقی و تقویت ایمان در خود و اعضای خانواده، راه را بر مصایب و آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی ببنند و علاوه بر اینکه کانون خانواده را گرم نگه می‌دارند و خانواده‌ی پرنشاط، فعال و سرزنده اسلامی را رقم می‌زنند، سلامت آینده‌ی فرزندان‌ و بخصوص دختران‌مان را تضمین کنند.

همچنین به آقایان و پسران جوان‌مان نیز تأکید می‌کنیم که از اندیشه‌های پدرسالارانه و آمرانه‌ی گذشته که در سنت‌های اشتباه غیر اسلامی جای دارند فاصله گرفته و با قدرشناسی از زنان و دختران خانواده و نیز همسران‌شان، شایستگی برای مدیریت خانواده را به اثبات برسانند. در واقع هر چه محیط خانواده، مهربان‌تر، رحیمانه‌تر و عاطفی‌تر باشد حصن حصین زنان و دختران خواهد بود و الگوهای عفاف و پاکدامنی را بیشتر رعایت خواهند کرد. به امید آن روز.

دکتر مسعود فیروزی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 50876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد