بهزیستی در رسانه | پیرترین و جوان‌ترین شهرهای استان کدامند؟

ایسنا/سمنان مدیرکل بهزیستی استان سمنان از جمعیت حدودا 10درصدی سالمندان در این استان خبر داد و گفت: استان سمنان نهمین استان کشور از نظر فراوانی جمعیت سالمندان است.

علیرضا ایزدپور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این استان با جمعیت 9.98 درصدی سالمندان در رتبه نهم سالمندی کشور قرار دارد.

وی با اشاره به جمعیت سالمندان در این استان از شهرستان آرادان به‌عنوان پیرترین شهرستان استان نام برد و افزود: شهرستان سمنان نیز در بین هشت شهرستان این استان جوان‌ترین شهرستان محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: شهرستان‌های آرادان، سرخه، دامغان، مهدیشهر، میامی، شاهرود، گرمسار و سمنان به تریب دارای بیشترین و کمترین جمعیت سالمندی در این استان پهناور هستند.

ایزدپور با بیان اینکه استان سمنان براساس آخرین سرشماری کشور در سال 95 دارای 702 هزار و 360 نفر جمعیت است اضافه کرد: 70 هزار و ۷۸ نفر از جمعیت کل استان در رده سنی سالمند قرار دارند که 34 هزار و ۵۷۵ نفر از این سالمندان، مرد و 35 هزار و ۵۰۳ نفر نیز زن سالمند هستند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به ابلاغ سند ملی سالمندان کشور گفت: ابلاغ این سند از یک سو و همه‌گیری کروناویروس از سوی دیگر که بیشترین خطر را متوجه گروه سالمندان کرده، فرصتی فراهم کرد تا خدمات کیفی‌تری به این قشر از جامعه شود.

وی ادامه داد: تکریم و حفظ منزلت سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای خودمراقبتی و نگهداری عزتمندانه از سالمندان در خانواده، پوشش کامل بیمه‌ای، دسترسی آسان به انواع خدمات حمایتی، ارتقاء مهارت‌ها و توانمندی‌ها و بهره‌مندی از تجارب سالمندان در راستای افزایش مشارکت اجتماعی و آموزش شیوه زندگی سالم جهت نیل به سالمندی سالم و پویا و..از اهداف سند سالمندی است.

ایزدپور با اشاره به خدمات حمایتی بهزیستی به سالمندان افزود: در حال حاضر سه هزار و  ۳۲۹ نفر از سالمندان تحت حمایت بهزیستی استان سمنان قرار دارند که دو هزار و ۳۰۶نفر از این تعداد در حوزه توانبخشی و یک هزار و ۲۳ نفر در حوزه اجتماعی خدمات دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان از وجود چهار خانه نگهداری شبانه روزی سالمندان در استان خبر داد و اظهار کرد:علاوه بر این پنج مرکز روزانه سالمندان نیز در استان فعایت دارند و هم اکنون قریب به ۵۰۰ نفر از سالمندان از خدمات این ۹ مرکز در سطح استان بهره‌مند هستند.

وی از وجود سه مرکز ویزیت در منزل سالمندان در استان خبر داد و با اشاره به شکل‌گیری شورای سالمندان در این استان تصریح کرد: فراهم کردن امکان لازم برای تداوم حضور سالمندان در جامعه، حفظ موقعیت و جایگاه سالمندان در خانواده، تامین حداقل نیازهای سالمندان، کمک به حفظ احترام و حرمت سالمندان، زمینه‌سازی برای ارتقاء و توسعه مشارکت مردم در انجمن‌های مرتبط با سالمندان، تقویت جایگاه اجتماعی سالمندان، ارتقاء آگاهی عموم جامعه از پدیده سالمندی و اثرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی آن، بهبود وضعیت زندگی سالمندان و پیشگیری از سوء تغذیه، بیماری‌های شایع و معلولیت در جمعیت سالمندی و..از اهداف و برنامه های شورای سالمندان در استان است.

ایزدپور با اشاره به مشکلات معیشتی برخی سالمندان گفت: در حال حاضر تعداد یک هزار و ۲۷۷ نفر سالمند از بهزیستی استان مستمری دریافت می‌کنند.

وی همچنین افزود: پرداخت کمک‌هزینه مناسب‌سازی و دسترسی مناسب‌تر سالمندان به منزل و خودرو، پرداخت کمک هزینه وسایل کمک توانبخشی نظیر: ارتز و پروتز، ویلچر و... ، اجرای طرح مراقبین در منزل، تکریم سالمندان در دستگاه‌های دولتی، ایجاد شورای ساماندهی سالمندان در استان و شهرستان‌ها، مشارکت در طرح شیوه زندگی سالم در سالمندی با همکاری مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، پیگیری امور مربوط به شهرهای دوستدار سالمند ،مناسب سازی فضاهای شهری و معابر و وسایل حمل و نقل عمومی و اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در دوران سالمندی و... از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با حوزه سالمندی در بهزیستی این استان است.

کد خبر 50772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد