طرح غربالگری تنبلی چشم برای ۴۳ هزار کودک در استان مرکزی اجرا شد

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح غربالگری تنبلی چشم برای ۴۳ هزار کودک سه تا ۶ سال امسال با هدف پیشگیری از ضعف و کم بینایی کودکان اجرا شد.

«زهرا امینی» افزود: امسال برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای تیرماه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در ۱۸۰ پایگاه غربالگری سنجش بینایی در مراکز بهزیستی، خانه‌های بهداشت و مساجد در تمامی شهرستان‌های استان آغاز شد.

وی اظهار داشت: ۱۵ اپتومتریست و سه چشم پزشک در اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان استان مرکزی همکاری دارند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که درصورت عدم تشخیص به موقع فرد از یک یا هر ۲ چشم کم بینا و نابینا خواهد شد و این بیماری در ۲ تا ۳ درصد از کودکان دیده می‌شود.

امینی افزود: رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا ۱۰ سالگی ادامه دارد که حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران دید واضح و کامل است و هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل بینایی را متوقف و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی کودک می‌شود.

وی اظهار داشت: تنبلی چشم قبل از سن ۶ سالگی ایجاد می‌شود و هرچه درمان چشم تنبل عقب بیفتد احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و درمان تنبلی چشم به سنی که در آن تنبلی چشم به وجودآمده، مدت زمانی که از ایجاد تنبلی چشم گذشته و زمان شروع درمان تنبلی بستگی دارد.

امینی افزود: آگاهی والدین و همکاری آنان کلید موفقیت درمان است و والدین باید بدانند که دوران کودکی تنها زمان دستیابی به درمان کامل است و در صورت از دست دادن آن این فرصت برای همیشه از دست رفته است.

طرح غربالگری تنبلی چشم از سال ۷۴ در سازمان بهزیستی کشور آغاز شده شده و هر ساله به صورت همزمان در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

کد خبر 50710

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد