در رسانه | یک هزار و ۲۸۳ کودک مبتلا به اُتیسم در خوزستان شناسایی شدند

اهواز - ایرنا - معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان با اشاره به آخرین آمار ثبت شده در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی به نام سامانه ارمغان گفت: یک هزار و ۲۸۳ کودک مبتلا به اختلال طیف اُتیسم در خوزستان شناسایی شده و دارای پرونده توانبخشی در بهزیستی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان،غلامعلی جعفری  روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امسال تاکنون ۷۹نفر به سامانه غربالگری مراجعه کرده  و آزمون هیوا را انجام دادند افزود: تعداد ۵۲ نفر از این افراد مشکوک به اُتیسم بوده و  ۳۵ نفر از این افراد برای پیگیری به پایگاه‌های غربالگری  مراجعه کردند.

وی ادامه داد: براساس بررسی کارشناس بهزیستی از تعداد ۳۵ نفری که آزمون تشخیصی گارس برای آنها انجام شده ۱۴ نفر مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح یک، سه نفر مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح ۲، و ۱۸ نفر مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح سه هستند.

جعفری ادامه داد: هدف از برنامه غربالگری اختلال طیف اُتیسم پیشگیری از روند پیشرفت بیماری یا بروز علایم بیشتر و یا اقدام به موقع برای توانبخشی و درمان به منظور کاهش هزینه‌ها برای خانواده‌ها و جامعه است.

معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان با اشاره به فعالیت ۹ مرکز غیردولتی آموزشی توانبخشی اُتیسم در استان گفت: این مراکز به  ۳۰۰ کودک دارای اختلال اُتیسم خدمات آموزشی توانبخشی ارایه می‌کنند و تعدادی از این مراکز به عنوان پایگاه‌های دایمی اجرای برنامه غربال، تشخیص و مداخله مدون سازمان معرفی شده‌اند.

وی افزود: تیم توانبخشی این مراکز شامل روانشناس بالینی، کاردرمان، گفتاردرمان و مربی آموزشی است و کودکانی که دراین مراکز زیر آموزش تخصصی و توانبخشی قرار گرفته‌اند، به مدارس عادی و برخی هم به مدارس کودکان با نیازهای ویژه راه پیدا کرده‌اند.

جعفری گفت: سازمان بهزیستی با تامین و پرداخت یارانه به مراکز آموزشی توانبخشی اُتیسم زیر نظارت خود، بسته کامل خدمتی مورد نیاز این افراد در طول یک ماه را تهیه و همه روزه از ساعت هشت تا ۱۳ در اختیار کودکان و خانواده آنها قرار داده است.

وی با اشاره به خدمات تشخیصی در سامانه غربالگری اختلال طیف اُتیسم بیان کرد: چنانچه والدین توانخواه به هر نحو مایل به مراجعه حضوری به ادارات بهزیستی یا پایگاه‌های غربال نباشند می‌توانند نسبت به تکمیل آزمون هیوا در سامانه  Autism.behzisti.net اقدام کنند و گزارش وضعیت فرزند خود را از سامانه دریافت کنند.

وی ادامه داد: استان خوزستان دارای ۶ پایگاه فعال غربالگری اختلال طیف اُتیسم در شهرستان‌های اندیمشک ، ماهشهر ، امیدیه و سه پایگاه در اهواز است لذا اگر پس از ارجاع فرد به روانپزشک، نیاز به انجام مراحل تشخیصی با دقت بیشتری باشد، فرد به نزدیکترین پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم فرستاده می‌شود.

اُتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص‌های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اُتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در ۲ سال نخست زندگی‌ نشان می‌دهند.

کد خبر 50555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد