در رسانه|  بانک‌ها پای کار تولید و اشتغال باشند

سپهرغرب، گروه خبر - شکیبا کولیوند: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه بانک‌های استان همدان پای کار تولید و اشتغال باشند، گفت: بایستی در اعطای تسهیلات به نحو مناسبی وارد شده و محرک تولید و اشتغال باشیم.

ظاهر پورمجاهد روز گذشته در چهارمین جلسه گروه کاری اشتغال استان همدان با بیان اینکه سامانه رصد و اطلاعات استخراجی آن کشوری است، عنوان کرد: در این عرصه هر نقدی باشد، با آغوش باز می‌پذیریم؛ اما سامانه رصد اشتغال کشوری بوده و دخل و تصرفی در داده‌های آن نداریم.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌های استان شاهدیم که طرح‌های صنعتی نیازمند تسهیلات روستایی هستند، گفت: باید تکلیف این طرح‌ها روشن شود، چراکه مجریان این طرح‌ها گاه کلافه می‌شوند، درحالی که می‌توان مشکلات آن‌ها را با اعطای تسهیلات حل کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه بانک‌های استان همدان پای کار تولید و اشتغال باشند، گفت: بایستی در اعطای تسهیلات به نحو مناسبی وارد شده و محرک تولید و اشتغال باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی بایستی طرح‌ها را در مجموعه خود مورد نظارت و بررسی قرار دهند تا اگر طرحی توان پیشروی و اجرا شدن را ندارد، آن را حذف کنند و در عوض به فکر طرح‌هایی باشند که استخوان لای زخمشان گیر کرده است و با تزریق تسهیلات می‌توان بخشی از کار آن‌ها را پیش برد.

   تا پایان سال این کسری‌ها را از بانک‌های استان نمی‌پذیریم

پورمجاهد در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه باید با جذب صددرصدی تسهیلات طرح‌های اثرگذار با اشتغال مناسب را در استان پیش ببریم، اظهار کرد: تا دهم بهمن‌ماه بایستی گزارش‌ها به ما در این زمینه ارائه شود تا اگر بانکی بی‌دلیل تسهیلاتی را پرداخت نکرده بود، با آن‌ها برخورد شود؛ بدین‌ترتیب تا پایان بهمن‌ماه بایستی ۱۰۰ درصد تسهیلات جذب و طرح‌ها در بانک‌ها تعیین تکلیف شوند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه سهم بهزیستی استان همدان از تسهیلات با نرخ سود چهار درصد برابر ۱۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، گفت: در این زمینه نیمی از اعتبارات جذب شده و کسری ابلاغی با بانک ملی و صادرات است؛ بدین‌سان با توجه به مصوبات قبلی، تا پایان سال این کسری را نمی‌پذیریم.

پورمجاهد با بیان اینکه حق و حقوق مردم نباید درگیر این موارد شود، به پیش بردن طرح‌هایی در این عرصه در شهرستان کبودراهنگ نیز اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت طرح‌های کمیته امداد و عملکرد بانک‌های ملی، قرض‌الحسنه رسالت، صادرات و ملت پرداخت و گفت: بایستی این بانک‌ها اعطای تسهیلات به افراد زیر پوشش کمیته امداد را به متوسط استانی برسانند، چراکه هم‌اکنون عملکرد بانک‌های مذکور در این عرصه به‌ترتیب برابر ۲۵، ۴۶، ۶۷ و ۷۱ درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به جذب ۶۹ درصدی تسهیلات مربوط به کمیته امداد، مطرح کرد: نیاز است تا بانک‌ها در این مسیر وارد کار شده و شاهد تسریع در جذب اعتبارات و رساندن میزان جذب به ۱۰۰ درصد باشیم.

وی به تسهیلات تبصره ۱۸ نیز اشاره کرد و افزود: این بحث دیر ابلاغ شد، اما درحال حاضر طرح‌های مختلفی در دستگاه‌های اجرایی همدان مصوب شده که باید وارد سیستم بانکی شوند.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه نباید این روند به اسفندماه و پایان سال موکول شود، گفت: طرح‌های ارائه‌شده با سهمیه ابلاغی استان فاصله دارند.

پورمجاهد درخصوص ارائه تسهیلات به طلاب در استان نیز بیان کرد: این افراد درصورت دریافت مجوز مشاغل خانگی می‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

   پیشروی طرح زیست‌بوم اشتغال در استان همدان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در ادامه این جلسه درخصوص زیست‌بوم ملی اشتغال بیان کرد: زیست‌بوم اشتغال به دنبال کاهش نظام بروکراسی، ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد بیکار و تعیین اشتغال مناسب برای افراد بیکار است.

سیداحمد توصیفیان تصریح کرد: در راستای مدل زیست‌بوم اشتغال و تسریع در خدمات‌رسانی به کارجویان و کارفرمایان، سامانه جستجوی شغل به نشانی اینترنتی Http://shoghl.mcls.gov.ir/portal در استان همدان آماده ارائه خدمات است.

وی با بیان اینکه اشتغال ایجادی توسط دستگاه‌های متولی باید در سامانه ملی رصد ثبت شود، به تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: در جهت توسعه و سامان‌دهی مشاغل خانگی، اوایل مهرماه سال جاری مبلغ ۵۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با عاملیت دو بانک توسعه تعاون و بانک کارگران به استان ابلاغ شد که در این مدت ۵۸۰ میلیارد تومان طرح معرفی و حدود ۳۱۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

توصیفیان با بیان اینکه سهم تسهیلات روستایی استان همدان برابر ۳.۱۱ درصد است، گفت: اختصاص این درصد از سهمیه به استان بی‌سابقه بوده و در این راستا تا اوایل سال ۱۴۰۰ در قالب پنج مرحله چهار هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال از تسهیلات توزیع‌شده به استان اختصاص پیدا کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: با تلاش‌های صورت‌گرفته حدود چهار هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال معادل ۱۱۱ درصد سهم ابلاغی به بانک‌های استان همدان جذب شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به تسهیلات اشتغال پایدار روستایی استان نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه به‌لحاظ کمی و کیفی جزء استان‌های برتر بوده‌ایم و با توجه به نظارت‌ کمیته‌های استانی و شهرستانی و دستگاه‌های نظارتی، حدود ۳۶ طرح بخشی از تعهداتشان را به انجام نرسانده بودند که براساس آیین‌نامه‌های داخلی و نظارتی پیگیری شده‌اند.

توصیفیان با تصریح بر اینکه تسهیلات پرداختی در سه بخش عمده اقتصادی براساس مزیت هر منطقه پرداخت شده است، ادامه داد: در این زمینه ۶۴ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۳۰ درصد مربوط به بخش صنعت و ۶ درصد مربوط به بخش خدمات بوده که در بخش خدمات غالب تسهیلات به طرح‌های رسته بوم‌گردی و گردشگری پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه این تسهیلات به‌ترتیب اولویت در بخش‌های بوم‌گردی و گردشگری، فناوری و تولید محتوا و صنایع دستی پرداخت شده است، گفت: از سویی با احتساب سهم متمرکز، سهم استان همدان به رقمی بالغ‌بر پنج هزار و ۲۷۲ میلیارد ریال رسیده که منتظر ابلاغ آن از سوی بانک‌های مرکز به بانک‌های استان و همچنین فعال شدن سامانه کارا جهت پذیرش طرح‌های جدید هستیم.

توصیفیان درخصوص اعتبارات مربوط به مشاغل خانگی نیز با بیان اینکه در این زمینه سهمیه استان همدان برابر ۵۳۰ میلیارد ریال است، افزود: تاکنون ۳۱۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده و در این عرصه بالغ‌بر ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار داریم.

وی در پایان صحبت‌های خود در این جلسه به تسهیلات کرونا نیز پرداخت و با بیان اینکه سهمیه استان همدان در این عرصه بالغ‌بر یک‌هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان بوده است، تشریح کرد: در این زمینه ۱۳ هزار و ۳۷ پرونده بابت تأمین امنیت شغلی ۱۷ هزار و ۵۱ نفر به بانک‌ها ارسال شد که میزان پرداختی‌ها در این عرصه با ۷۶ درصد تحقق، برابر ۱۳۷.۵ میلیارد تومان بوده است.

سیدناصر محمودی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه طرح‌ها با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در پیش گرفته می‌شوند، به طرح‌های تبصره ۱۸ در استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه دستگاه‌های جهاد کشاورزی، صمت، پارک علم و فناوری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان طرح‌هایی را به تصویب رسانده‌اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید از بانک‌های عاملشان بخواهند تا قراردادها را منعقد کنند که شاهد پیشروی و استفاده از تسهیلات مربوطه باشیم.

   ۷۰۰ نفر به‌صورت قطعی به بازار متصل شدند

در ادامه رئیس جهاد دانشگاهی همدان با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی همدان سعی شده تا به ظرفیت مشاغل خانگی در ایجاد اشتغال توجه ویژه‌ای شود، به پیش بردن طرح‌هایی در این راستا در سه فاز شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها و غیره، توانمندسازی و اتصال به بازار اشاره کرد.

علی کلانترنیا با اشاره به پروژه‌های اجرایی در این راستا، مطرح کرد: ظرفیت این طرح‌ها برای ایجاد اشتغال در سطح کشوری برابر ۵۴ هزار و در استان همدان برابر دو هزار و ۱۰۰ شغل است که در این زمینه تعداد ثبت‌نامی‌ها در استان همدان به سه هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین رسته شغلی در این زمینه در رشته خیاطی بوده است، گفت: در فاز دوم مهارت‌آموزی و آموزش را درپیش گرفته‌ایم و در فاز سوم، بالغ‌بر ۷۰۰ نفر به‌صورت قطعی به بازار متصل شدند و این طرح‌ها همچنان ادامه دارند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز به طرح‌های افراد زیر پوشش این سازمان اشاره کرد و افزود: از ۱۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، بالغ‌بر ۸۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

مهدی دیناری با بیان اینکه از این میزان بالغ‌بر ۷۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به بانک‌ها معرفی شده است، اظهار کرد: از این میزان نزدیک به ۵۰ درصد برابر ۴۰ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان آن جذب شده است.

در ادامه معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار و ۸۱۸ مورد فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان در استان ایجاد شده است، ابراز کرد: از مجموع ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی تبصره ۱۶ به کمیته امداد، ۶ هزار و ۳۲۵ مورد با مبلغ ۳۶۱ میلیارد تومان معادل ۱۱۷ درصد به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

شهرام عابدی ادامه داد: در این زمینه بالغ‌بر سه هزار و ۸۵۶ مورد به مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان معادل ۶۹ درصد جذب شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار، پنج میلیارد تومان آن در بانک ملی بوده و درحال کارسازی و پیشروی موضوع هستیم.

در ادامه ربیعه علیمحمدی، مدیرکل امور بانوان استانداری همدان خواستار توجه به موضوع بیمه شدن زنان شاغل در حوزه مشاغل خانگی و کشاورزی شد و گفت: شاهدیم گاه ارائه تسهیلات به بانوان حتی با ارقام محدودی چون سه میلیون تومان با موانعی در بانک‌ها روبه‌رو می‌شوند.

بسطامی، مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان همدان نیز با اشاره به وضعیت معیشتی طلاب، مطرح کرد: نیاز است با توجه به آموزش‌هایی که این افراد یا همسران آن‌ها دیده‌اند، در زمینه اعطای تسهیلات به آن‌ها شاهد مساعدت باشیم.

کد خبر 50551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد