پاکدشت|سلامت بینایی و شنوایی بیش از ۱۳ هزار کودک  بررسی شد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت گفت: با اجرای طرح غربالگری، سلامت شنوایی و بینایی ۱۳ هزار و ۷۰۰ کودک و خردسال پاکدشتی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود برزگر گفت: اجرای طرح غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران با به کارگیری روش‌های پیشرفته غربالگری شنوایی در معاونت امور توسعه و پیشگیری در حال اجرا است.

وی افزود: مداخله به هنگام در جلوگیری از وقوع مشکل شنوایی نوزادان و شیرخواران به ویژه افراد مبتلا به کم شنوایی از ابتلای این کودکان به سایر معضلات مانند مشکلات ذهنی و گفتاری جلوگیری کند از این رو، با اجرای طرح غربالگری شنوایی، سلامتی پنج هزار و ۷۰۰ کودک و نوزاد در مراکز شهری و روستای ارزیابی شد و ۱۲۰ کودک دارای مشکل شنوایی شناسایی گردید.

برزگر افزود: برنامه پیشگیری از آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا ۶ سال با هدف پیشگیری از نابینایی‌های ناشی از تنبلی چشم در این گروه سنی با استفاده از دستگاه‌های غربالگری در پایگاه‌های دائم و پایگاه‌های غیردائم بینایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به بررسی وضعیت بینایی هشت هزار کودک پاکدشتی گفت: با بررسی سلامتی این افراد، ۵۵۰ کودک دارای مشکلات بینایی شناسایی و به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

✔️اجرای طرح همیار مادر و کودک
وی با اشاره به اجرای طرح همیار مادر و کودک اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز جامعه، پایین بودن میزان تاب آوری مردم است که ریشه در دلبستگی نا ایمن دوران نوزادی و کودکی دارد.

رئیس بهزیستی پاکدشت افزود: ایجاد ایمنی و دلبستگی بین مادر و کودک از راهکارهای مهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای افزایش تاب آوری و ایجاد دلبستگی ایمن در افراد، حفظ سلامت روحی و روانی مادران در دوران بارداری است تا توانایی کنترل اضطراب، افسردگی خود را یافته و در آرامش کامل فرزندان خود را پرورش دهند.

وی تأکید کرد: پیوند و ایجاد رابطه سالم بین مادر و کودک در رشد روانی و اجتماعی افراد و سلامت زندگی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

برزگر افزود: جامعه هدف طرح همیار مادر و کودک، مادران باردار چهار ماهه به بالا و مادران دارای فرزند زیر سه سال در معرض آسیب هستند که تسهیلگران پایگاه‌های سلامت اجتماعی بهزیستی این افراد را شناسایی کرده و اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کرده و آنان را برای دریافت خدمات، به معاونت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بهزیستی معرفی می‌کنند.

✔️بررسی ۸۰۰ پرونده کمیسیون پزشکی در بهزیستی پاکدشت
رئیس بهزیستی پاکدشت گفت: با برگزاری ۴۰ جلسه کمیسیون پزشکی، i.c.f  ۸۰۰ پرونده کمیسیون پزشکی در ۹ ماهه سال امسال مورد ارزیابی تیم تخصصی قرار گرفته است.

وی افزود: نوع معلولیت فرد تحت پوشش سازمان بهزیستی باید به تأئید کمیسیون پزشکی رسیده و برای فرد کارت معلولیت صادر شود.

وی تصریح کرد: اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد و ناتوانی سلامت است بنابراین تمامی مراجعین باید توسط پزشکان متخصص و کارشناسان توانپزشکی مرتبط و از طریق آزمون‌های سنجش عملکردی در خصوص سطح محدودیت‌های عملکرد زندگی روزمره و مشارکتهای اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه معلولیت ها به ۶ گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گفتاری، اعصاب و روان، تقسیم بندی می گردند اظهار داشت: شدت معلولیت هر گروه بر اساس نظر کمیسیون پزشکی بوده و در چهار سطح خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید مشخص می گردند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت با اشاره به اینکه در ۹ ماهه نخست سالجاری نزدیک به ۸۰۰ پرونده توانبخشی مورد ارزیابی تیم تخصصی قرار گرفت گفت: طبق ماده ۱ قانون حمایت از معلولان، تایید معلولیت افراد منوط به تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت می باشد.

در حال حاضر بیش از پنج هزار و ۷۰۰ فرد دارای معلولیت یا کم‌توان تحت حمایت و پوشش بهزیستی پاکدشت قرار دارند.

کد خبر 50487

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد