طلاق یک آسیب اجتماعی چند وجهی است

کارگروه کنترل و کاهش طلاق به میزبانی صدا و سیمای مرکز استان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل  بهزیستی استان سمنان کارگروه پیشگیری و کاهش طلاق با حضور مدیر کل و معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان،  دهرویه سرپرست صدا و سیمای مرکز سمنان  و نمایندگان دستگاه های اجرای عضو به میزبانی صدا و سیما  برگذار شد.

 علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزیستی استان سمنان  در ابتدا جلسه  ضمن قدردانی از زحمات و خدمات دستگاه های اجرایی مرتبط در امر پیشگیری و کاهش طلاق در استان اظهار داشت : طلاق در زمره غم انگیزترین پدیده‌های اجتماعی است و متاسفانه مطالعات متعدد در کشور ما نشان دهنده آن است که آمار طلاق در حال افزایش است و این آسیب اجتماعی دارای علل متعدد بوده و هرگز نمی توان یک علت را  به عنوان علت اصلی طلاق در نظر گرفت.

وی در ادامه برخی از وظایف مراکز مشاوره بمنظور کمک به زوجین برای آگاهی از حقوق و مسئولیت های خود در زندگی مشترک، تأمل و تفکر زوجین در مورد طلاق، غلبه بر احساساتی که منجر به تصمیم‌گیری برای طلاق شده است، افزایش درک زوجین از تأثیرات طلاق بر احساسات اعضای خانواده و فرزندان، شناسایی علل طلاق و کمک به حل آن در خانواده ­های متقاضی طلاق، بررسی صلاحیت والدین برای حضانت فرزندان در مواردی که طلاق صورت می ­گیرد، کمک به قضات دادگاه­های خانواده جهت اتخاذ تصمیم مناسب و صدور حکم، کاهش آسیب­های عاطفی و روانی اعضای خانواده پس از طلاق، افزایش آگاهی والدین در مورد نحوه برخورد صحیح با فرزندان پس از طلاق، ایجاد زمینه­ های مناسب تداوم ارتباط والدین با فرزندان پس از طلاق، افزایش آگاهی زوجین بیان داشتند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با توجه به نقش موثر مشاوره های پیش از طلاق در رفع اختلافات خانوادگی و بازگشت به زندگی مشترک ارائه خدمات مشاوره به صورت یک تیم متشکل از روان شناس، مددکار و کارشناس حقوقی را الزامی داسته و خواستار پیگیری و رفع موانع و چالش های سامانه تصمیم (کاهش طلاق) شدند.  

ایزدپور افزود : باید مشاوره قبل از ازدواج را مقوله‌ای مهم در کاهش آمار طلاق و به تبع آن کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست، زیرا طلاق یک پدیده جهانی است و جوامع از این معضل مصون نیستند اما مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به ویژه طلاق  با برگزاری صرفا جلسات محقق نخواهد شد و معضل طلاق یک پدیده چند وجهی است و از جمله دلایل این معضل اجتماعی،  کمبود مهارت های زناشویی، مسایل اقتصادی با محوریت بیکاری هم سطح نبودن زوجین؛ ازدواج در سنین پایین؛ اختلالت جنسی؛ اعتیاد به مواد مخدر؛ دخالت نابجا اطرافیان و ...اشاره کرد.

وی در خصوص مراکز مشاوره و انجام مشاوره پیش از طلاق گفت: این مراکز باید توسط سازمان‌های بهزیستی و روانشناسی تایید شده باشند. بحث حاکمیتی مربوط به بهزیستی و بحث علمی مربوط به سازمان نظام روانشناسی است و روانشناسان موظف هستند سالیانه دوره‌های تخصصی خانواده را بگذرانند و بتوانند مجوز خود را تمدید کنند.


ایزدپور ادامه داد : آموزش و آگاه سازی یکی از موثر ترین راه های ارتقاء سطح علمی و عملی روانشناسان است و یکی از ا هداف سازمان بهزیستی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی یکسان سازی در ارائه خدمات مطابق با علم روز دنیا بمنظور بالا بردن بهره وری ارائه خدمات و انجام مشاوره در بین متقاضیان  است.

ایزدپور با توجه به  نقش سازمان بهزیستی کشور در امر کاهش طلاق در محور آموزش، حمایت اجتماعی و سلامت به آموزش پیش از ازدواج، تربیت مربی، آموزش زندگی و خانواده اشاره و  گفتند : سازمان بهزیستی کشور در دو معاونت امور اجتماعی و توسعه پیشگیری در امر کنترل و کاهش طلاق وارد عمل شده است و در حال انجام اقداماتی در این خصوص است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان اهم اقدامات اداره کل بهزیستی استان در زمینه طلاق را در دو محور پیشگیری و کاهش طلاق برشمرده و ابراز داشتند : ارائه خدمات مشاوره و امور روانشناختی از طریق مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، تربیت مشاورین و مدرسان ویژه خانواده و ازدواج، ارائه آموزش های ارتقایی با همکاری دستگاه دیگر، ارائه خدمات مشاوره رایگان توسط خط صدای مشاور ۱۴۸۰، آموزش مهارت های زندگی پیش از ازدواج و زندگی خانواده بیان و همچنین اقداماتی چون حمایت های آموزشی و مشاور های از زوجین  ، حمایت های آموزشی و مشاور های از زنان مطلقه به منظور آماد ه سازی آنان برای ازدواج مجدد و مدیریت مؤثر دوران مجردی همراه با فرزندان آنان، خدمات اورژانس اجتماعی خط ۱۲۳ و مرکز مداخله در بحران، ارائه یارانه به زوجین متقاضی طلاق برای خدمات مشاوره را نیز دیگر اقدامات بهزیستی استان در امر کاهش طلاف برشمردند.

مدیرکل بهزیستی استان در پایان ابراز امیدواری کرد با افزایش آموزشهای قبل از ازدواج و ارتقاء سطح سواد عمومی جامعه در مورد خانواده و ازدواج ، کنترل و پیشگیری مداخلات خانوادگی و افزایش فعالیت ها و برنامه های فرهنگی اجتماعی بتوان آمار طلاق را در کشور کاهش داد.

کد خبر 50391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد US ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    یک موضوع مهم در باشگاه های بدنسازی پودر چاقی در باشگاه ها برای فروش مجود است اما پودر چاقی یا داروهای که صاحب باشگاه معرفی میکندروانگردان است وهرکسی مصرف میکند در خانه زندگانیش خشونت دارفرقی نمیکند

    پاسخ سایت: با پلیس مطرح فرمایید

خدمات الکترونیک پرکاربرد