سیستم کاشت حلزون شنوایی بومی شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به بومی کردن سیستم کاشت حلزونی شنوایی شدند؛ کاشت حلزونی برای افراد ناشنوایی صورت می‌گیرد که از دو گوش، ناشنوا هستند و نمی‌توانند از وسایلی مانند سمعک استفاده کنند.

سالیانه ۳ تا ۴ هزار کودک ناشنوا در کشور متولد می‌شوند که تنها ۵۰ درصد این کودکان می‌توانند با استفاده از سیستم‌های کاشت حلزون، از نعمت شنوایی بهره‌مند شوند. این در حالی است که این کودکان در صورت عدم‌تامین سیستم، با توجه به هزینه ارزی بالای این سیستم‌ها، ممکن است سن طلایی برای جراحی را از دست بدهند. این آمار به علاوه بیماران در صف مانده و افرادی که قبلا شنوا بوده و بر اثر بیماری، شنوایی خود را از دست داده‌اند، بازار بزرگی از نیازمندان را تشکیل داده است.

در حین حال، مقبولیت انجام عمل کاشت دو گوش در صورت مقرون‌به‌صرفه بودن آن، اهمیت بحث کاشت حلزونی را افزایش می‌دهد. به‌ویژه آن‌که این فرآیند، با بازگرداندن فرد ناشنوا به زندگی طبیعی، هزینه جانبی که افراد ناشنوا در طول زندگی همراه دارند را نیز مرتفع می‌کند.

در حال حاضر، حجم ارزی قابل توجهی برای این منظور از کشور خارج می‌شود در حالی که در ایران، بهترین متخصصان عمل کاشت حلزونی شنوایی فعالیت می‌کنند اما تعداد عمل‌های جراحی به دلیل محدود بودن تعداد پروتز و گران بودن آن، محدود است.

کاهش هزینه سیستم کاشت حلزونی به ارائه خدمت به افراد بیشتری منجر می‌شود. در صورتی که تمام یا بخشی از سیستم، با رعایت استانداردها، در داخل ساخته شود، امکان کاهش هزینه تمام‌شده و همچنین هزینه‌های بعدی و وسائل جانبی وجود دارد که بالطبع امکان افزایش تعداد عمل‌ها و بیماران تحت درمان قرار گرفته را به دنبال خواهد داشت.

به منظور هموار شدن این مسیر، یک شرکت دانش بنیان، با تسهیلات ۷۰۰ میلیونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تولید این محصول در قالب طرح بخش بیرونی سیستم کاشت حلزونی برای ناشنوایان کرده است.

یکپارچه بودن، طراحی مدرن، قابلیت استفاده طولانی‌مدت بدون نیاز به شارژ باطری، برخورداری از فناوری روز دنیا و تولید باکیفیت، از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است. از دیگر شاخصه‌های این محصول ایران‌ساخت می‌توان به وزن کم، ابعاد کوچک، قابلیت اتصال بالا با آهن‌رباهای بسیار قوی و امکان داشتن طرح‌ها و رنگ‌های مختلف اشاره کرد.

این طرح در صورت توسعه یافتن، بخش قابل توجهی از ناشنوایان را به چرخه طبیعی زندگی باز می‌گرداند.

کد خبر 50220

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد