معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور بصورت سرزده از استان البرز بازدید کرد

شامگاه روز شنبه مورخ ۱۸ دی ماه دکتر «علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور به منظور آشنایی با چالش ها و بازدید از ادارات بهزیستی شهرستانهای استان البرز، بصورت سرزده به این استان سفر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، در آغاز حضور «علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور در بهزیستی استان، جلسه ای با هدف طرح چالشهای موجود به منظور آشنایی و ارائه راهکار با حضور دکتر «اسدالله حیدری»  مدیر کل بهزیستی، معاونین تخصصی و سایر کارمندان برگزار گردید.

در ادامه جلسه دکتر اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی استان ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به ریاست سازمان بهزیستی کشور و مهندس انجلاسی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: قبل از هر چیزی از حضور حضرتعالی در اداره کل بهزیستی البرز و فرصتی که به منظور شنیدن مسائل این استان در اختیارمان گذاشتید سپاسگزاری میکنم و ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت سردار رشید، سردار سلیمانی خدمت حضار گرامی به اختصار وضعیت استان را تشریح نموده و در ادامه موضوعات مورد نیاز شرح داده خواهند شد.  

مدیرکل بهزیستی استان اظهار داشت: استان البرز آخرین استانی است که در کشور شکل گرفته و به همین دلیل با تنگناهای بسیاری مواجه است. این استان که به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) معروف به ایران کوچک است، کلکسیون و رنگین کمانی از فرهنگها و اقوام مختلف کشور را در خود جای داده است و با نگاهی به پرونده های بهزیستی استان البرز، می‌توان ترکیبی از مردم و قومیتهای کشور را مشاهده کرد.  

دکتر حیدری اظهار داشت: استان البرز جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دارد که ۳درصد جمعیت روستایی و ۹۷ درصد جمعیت شهری و دارای ۷ شهرستان است. تعداد پرسنل با کارکنان خرید خدمت ۶۰۰ نفر است که ۶۷ درصد آن را خانم ها تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که البرز آخرین استان کشور است به صورت کامل از زیرساخت‌های لازم برای استان شدن برخوردار نبود اما پس از اخذ این تصمیم با حداقل های موجود، تبدیل به استان شد و تمام ادارات این استان علی الخصوص بهزیستی، به خاطر فقر منابع مالی و انسانی به شدت در تنگنا هستند و در حال حاضر ساختمان اداره کل، متعلق به بهزیستی شهرستان کرج بوده که با تغییر نام و افزودن یک طبقه در سال گذشته و با امکانات محدود تبدیل به اداره کل استان شده است. این استان به لحاظ اعتبارات ملی و استانی وضعیت مطلوبی ندارد و چیزی در حدود ۴۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون اعتبارات استانی آن است که بیش از ۹۵ درصد آن برای حقوق پرداخت می شود و سایر منابع خصوصا پرداختهای پرسنلی بسیار ضعیف است. اعتبارات ابلاغی و ملی نیز ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبارات سال گذشته بوده که جمع کل آن ۸۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون است که برای یک استان بسیار ناچیز است.

وی در ادامه افزود: فاصله و مسافت دو استان تهران و البرز بسیار کوتاه است و در پرداختها به پرسنل میان دو استان فاصله و تبعیض بسیاری وجود دارد و با توجه به این که کرج هم کلانشهر است و هزینه های زندگی در آن تفاوتی با تهران ندارد، دریافتی ها بسیار ضعیف است.

دکتر حیدری در ادامه اظهار داشت: استان البرز به موجب شرایطی که در آن قرار گرفته، استانی خاص است و رتبه دومین استان مهاجرپذیر کشور را به خود اختصاص داده است که سال گذشته بیش از ۹۰ هزار مهاجر داشته که عمدتاً از طبقه فرودست جامعه و جامعه هدف بهزیستی هستند، از سوی دیگر همجواری با پایتخت علی رغم این که میتواند فرصت تلقی شود، متاسفانه نه تنها مزیتی برای استان نداشته بلکه بیشتر موجب ایجاد چالش گردیده و همچنین وجود زندانهای بزرگ کشور و مهاجرت و کوچ خانواده زندانیان و تشکیل کلونی های آسیب در حاشیه شهر از دیگر مشکلات این استان است که از بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت شهر کرج بیش از ۸۰۰ هزار نفر حاشیه نشین هستند و بیش از یک میلیون حاشیه نشین در کل استان البرز وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص موضوع همجواری البرز با پایتخت انتظار میرود تناسب و هماهنگی بین بخشی میان اعتبارات، طرح های اجرایی و مسائلی از این قبیل وجود داشته باشد، که متاسفانه وجود ندارد و در مورد این موضوع که البرز آخرین استان کشور است، موضوع کمبود اعتبارات، مسئله ای است که همواره با آن مواجه است.

دکتر حیدری در شرح مختصری از اقدامات حوزه های این اداره کل گفت: در حوزه توانبخشی به ۴۰ هزار و ۱۶۷ پرونده خدمات ارائه می شود و تعدادی پرونده پشت نوبت وجود دارد. تعداد ۵۶ مرکز شبانه روزی تحت نظارت این حوزه هستند که ۳هزار و ۳۵۱ نفر مقیم این مراکز هستند، ۲۰ مرکز سالمندان با جمعیت ۱۰۶۷ سالمند مقیم این مراکز هستند، همچنین ۱۸ مرکز اعصاب و روان دارد که ۱۱۵۰ نفر، جسمی حرکتی ۹۵۰ نفر و ذهنی و خانه کوچک ۱۷ مرکز  که ۹۸۵ نفر مقیم آن هستند.

در حوزه توانبخشی به نسبت جمعیت آمار افراد تحت حمایت بهزیستی البرز به نسبت سرانه در مقایسه با سایر استانها کم است که دلایل گوناگونی دارد. در این حوزه جدی ترین چالش، بخش نامه اخیری است که معاون محترم دادستان کل کشور ابلاغ نموده مبنی بر این که تمام کسانی که به هر شرایطی در بیمارستان‌های اعصاب و روان ماندگار شده و ترخیص نشده اند، به مراکز بهزیستی ارجاع و پذیرش شوند و با توجه به این که در حال حاضر ظرفیت مراکز اعصاب و روان استان البرز تکمیل است، این چالش در حال حاضر در حوزه توانبخشی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: استان البرز در حوزه مشارکتهای مردمی به لطف پروردگار متعال و حضور مردمی پر شور، در زمان رخداد حوادث به لحاظ مشارکت جزء استانهای برتر کشور بوده است همچنین در بحث نهادسازی اجتماعی جزء استانهای موفق کشور می باشد که اکثرا موفق به کسب رتبه اول یا دوم گردیده است که جای سپاسگزاری دارد. در بحث اشتغال خصوصا در بحث استفاده از منابع در بند ب تبصره ۱۶ یکی از مشکلات تنوع جمعیتی و مهاجرپذیر بودن استان است که افراد را در بحث تضامین با مشکل مواجه می‌کند البته با همت و پشتکار دفتر اشتغال، هر سال خط برش در نظر گرفته شده پوشش داده شده اما این چالش وجود دارد.  

وی افزود: در بحث تشکیل تعاونی ها در حوزه اشتغال نیز به علت بومی نبودن و وجود فرهنگ های گوناگون تشکیل تعاونی با مشکل مواجه است.

وی گفت: در حال نزدیک به ۶۰۰ NGO , مرکز و کلینیک فعال در استان البرز موجود است که خوشبختانه توانسته برای ۴هزارنفر ایجاد اشتغال نماید. در حوزه مشارکت نقدی و غیر نقدی البرز بر اساس آمار اعلامی توسط سازمان همواره یکی از استانهای موفق کشور بوده‌است.

وی در ادامه افزود: در حوزه اجتماعی بهزیستی البرز حدود ۱۶ هزار نفر خدمت گیرنده دارد و اورژانس اجتماعی به خاطر همجواری با استان تهران و آسیبهای ناشی از حاشیه نشینی نیازمند توجه بیشتری است که در حال حاضر در بیشتر شهرستانهای استان اورژانس اجتماعی فعال است.

دکتر حیدری افزود: تعداد ۲۰ مرکز شبه خانواده تحت نظارت حوزه امور اجتماعی هستند که ۴۰۰ خدمت گیرنده در آن ساکن هستند و همچنین ۵۰۰ امداد بگیر مقیم در خانواده و بستگان سببی و نسبی از یارانه بهزیستی استفاده میکنند.

وی افزود:  در البرز ۳ مرکز ساماندهی کودکان کار فعالیت دارد که یک مورد دولتی و ۲ مرکز غیردولتی هستند و با توجه به این که یکی دیگر از مشکلات استان موضوع کودکان کار است که به موجب اجرای طرح های ضربتی در استان تهران و عدم اجرای آن در البرز، به شهر کرج مهاجرت میکنند که غالباً یکی از مطالبات کلیه مسئولین بوده تا جایی که نماینده محترم ولی فقیه در خطبه های نماز جمعه به این موضوع پرداخته است.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبخاته بر اساس آمار بهزیستی البرز چند برابر برشی که در امر کودکان کار در نظرگرفته شده ارائه خدمات داشته ولی با توجه به وضعیت استان همچنان این موضوع نیازمند توجه ویژه است. با توجه به این که حدود ۸۰ درصد کودکان کار اتباع غیر ایرانی خصوصا افغانستانی هستند و با توجه به این که در شرایط کنونی ردّ مرز این افراد دشوار است، این موضوع در استان البرز یکی از چالش‌های اساسی است که خوشبختانه مراحل آن از طریق طرح اقدام و عمل و دوستدار کودک طی شده و در صورتی که شهرداری محل و مکان مناسبی برای نگهداری تحویل نماید، ادامه روند کار پیگیری خواهد شد.

 علاوه بر این بهزیستی ساختمانی دارد که سابقاً توسط دانشگاه علمی کاربردی مورد بهره برداری قرار می‌گرفت و اکنون از طریق بخش خصوصی با عقد قرارداد ۵ ساله واگذار و به منظور ساماندهی کودکان کار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که این مهم با دستور حضرتعالی محقق خواهد شد که این موضوع میتواند بخشی از مشکلات حوزه کودکان را حل و فصل نماید.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۲۹ هزار و ۱۱۵ تماس تلفنی با مرکز اورژانس گرفته شده است گفت: خوشبختانه اورژانس اجتماعی فعال است اما به نسبت جمعیت ساکن در استان و کثرت افراد آسیب دیده و در معرض آسیب نیازمند تقویت است.

وی در ادامه افزود: در حوزه پیشگیری هم در امر پیشگیری از معلولیتها و آسیبها بهزیستی البرز هر ساله توانسته برش و تعهد سازمانی خود را به انجام برساند در سال جاری با شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا، واگذاری مهادی کودک به آموزش و پرورش و پایین بودن تعرفه انجام کار، در امر غربالگری دچار مشکلاتی شده ایم البته ضمن ثبت افراد غربال شده، افزایش قابل توجه آمار را شاهد خواهیم بود. در این زمینه درخواست بخش خصوصی واقعی شدن تعرفه هاست تا با رضایت بیشتری پای کار بیایند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری مراکز جامع درمان اعتیاد شامل یک مرکز آقایان و یک مرکز بانوان افتتاح گردیده است افزود: کمپ ها یا مرکز ماده ۱۵ در حال حاضر متاسفانه به علت کمبود ظرفیت مرکز ماده ۱۶ در حال ساماندهی معتادین متجاهر هستند که خلاف رسالتی است که برای این مراکز تعریف شده است و امیدواریم با گسترش مراکز ماده ۱۶ و با پیگیری مصرانه همکاران بهزیستی استان این مشکل برطرف گردد البته قابل ذکر است که در حال حاضر استاندار محترم تدبیر مناسبی اتخاذ کرده اند و شهرداری ها، فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی را پای کار آورده و ایشان را مکلف نموده با توجه به ظرفیت خود این مشکل را در سطح استان حل و فصل نمایند و نخستین مرکز در شهر کرج افتتاح گردید و کمکی بسیار بزرگ به بهزیستی بود.

وی در ادامه افزود: شیفت کاری و کارمندان پاسخگو به خط تلفنی ۱۴۸۰ به علت شیوع بیماری کرونا افزایش داده شد و در ۹ ماهه گذشته ۲۹ هزار و ۴۵۸ تماس تلفنی با این خط برقرار گردید.

مدیرکل بهزیستی اضافه کرد: در حوزه شلترها و مراکز دی آی سی کاهش آسیب و صیانت و توانمندسازی زنان و مردان مراکزی در استان فعال هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما ابهام در شرح وظایف بهزیستی در خصوص مراکز ماده ۱۶ همچنان منجر به ایجاد چالش میشود و مکاتبه ای برای کمیسیون کشوری صورت گرفته که امیدواریم تکلیف مرکز زنان مشخص گردد.

دکتر حیدری گفت: در بحث مراکز مثبت زندگی، استان البرز در کنار کردستان نخستین استانی بود که این مراکز را ایجاد و افتتاح کرد و در حال حاضر ۴۱ مرکز فعال داریم و مراکزی در شرف ایجاد هستند، ۱۵۰ پرسنل در این مراکز مشغول کار هستند و ۱۸ هزار و ۱۶۳ پرونده به این مراکز واگذار گردیده و ۲هزار و ۸۷۹ پرونده در حال حاضر بلا تکلیف هستند و با ایجاد ۴ مرکز تعیین تکلیف خواهند شد. همچنین پرونده ۵۹ هزار و ۸۴۱ مددجو واگذار شده به مراکز مثبت زندگی و تعداد خدمات ارائه شده طی زمانی که مراکز مورد بهره برداری قرار گرفته اند ۵۴ هزار ۲۹۹ خدمت ارائه گردیده است.

وی در ادامه افزود: در شهرستان کرج به عنوان مرکز استان با جمعیت بیش از ۱میلیون و ۸۰۰ هزار ۲۴ مرکز مثبت زندگی در محلات جانمایی شدند.

در فردیس ۴ مرکز، ساوجبلاغ ۵مرکز، نظرآباد ۶ مرکز، اشتهارد ۱مرکز، طالقان به علت عدم فعالیت بخش خصوصی و تعداد محدود پرونده و عدم تقاضا فاقد مرکز مثبت زندگی میباشد، شهرستان چهارباغ هم که اخیرا شهرستان شده و مرکز مثبت زندگی ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان در پایان اظهار داشت: نقاط قوت و ضعف این مراکز هم از نظر معاونین و هم از دید مراکز بررسی گردیده که به سمع و نظر حضرتعالی خواهد رسید البته بدیهی است هر امری در آغاز با نقایص و چالش‌هایی روبروست اما نقایص این مراکز زیاد است بنابرین امیدواریم این مشکلات در آینده رفع گردد و این بخش هم در خدمت جامعه هدف قرار گیرد.


در پایان این جلسه دکتر محمدعلی قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از بهزیستی شهرستان کرج و بهزیستی شهرستان ساوجبلاغ بازدید کرد.

کد خبر 50202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد