جهان عاری از خشونت و افراطی گری قطعا دنیای زیباتری خواهد بود

بمنظور ترویج فرهنگ نفی خشونت می توان از آموزش و ارتقای آگاهی عمومی استفاده نمود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان، دکتر کرم یاری مدیر کل بهزیستی، با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جامعه بشری در هزاره سوم با وجود پیشرفت های علمی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی، از ناهنجاری های زیادی رنج می برد گفت: یکی از مهم ترین پدیده ها ی شوم و فراگیر، خشونت و افراط گرایی است. و این موضوع خطری برای امنیت همه انسانهای جهان بحساب می آید.

دکتر کرم یاری با اشاره به روز جهانی مبارزه با خشونت و افراطی گری گفت: قطعا جهانی عاری از خشونت و افراطی گری دنیای زیباتری خواهد بود وخشونت و افراطی گری همیشه مذموم و نکوهیده بوده است.

وی در ادامه گفت: ابتدا لازم است تعریف مشخصی از پدیده  خشونت ارائه شود، تا دچار تفریط، تبعیض یا بروز نوع دیگر از خشونت نشویم. یکی از تعاریف خشونت استفاده از زورِ فیزیکی یا کلامی به منظور قراردادن دیگران در وضعیتی بر خلاف خواسته ی آن ها است و در تمامی جهان از خشونت به عنوان ابزاری برای کنترل و توسعه منافع خود استفاده می‌شود. خشونت می‌تواند از درگیری فیزیکی بین دو انسان تا جنگ و نسل‌کشی که کشته شدن میلیون‌ها نفر از نتایج آن است، را شامل شود و افراطی گری خشونت آمیز یکی از تهدید کننده های صلح در جهان می باشد و مانع رفاه بشریت می باشد. این پدیده در سالهای اخیر،  قربانیان بسیاری را در کشورهای مختلف گرفته است. بنابراین لازم است ریشه های خشونت بررسی و راهکارهای آن از لحاظ نظری و عملی ارائه گردد. این موضوع مثل هر پدیده دیگری، حاصل علل مختلف در حوزه­های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می باشد، عللی چون تفکرات غلط و افراطی، توسعه نیافتگی و نیازهای مادی پاسخ داده نشده، بیکاری، فقر، نبود امکانات زندگی و ناامیدی از دست یافتن به آینده قابل تامل و ارزشمند، بستری برای خشونت‌ طلبی می باشد.

دکتر یاری در پایان تصریح کرد بطور کلی جهت ترویج فرهنگ نفی خشونت می توان از آموزش و ارتقای آگاهی عمومی استفاده نمود و پیام عدم خشونت را می توان از طریق آگاهی عمومی و سیستم آموزشی منتشر کرد. از جمله راهکارهای مهم  جهت مبارزه با خشونت، می توان به راهکارهایی چون گفتگو و برقراری ارتباط موثر، حذف ارتباط  ستیزه جویانه، آموزش تفکر انتقادی، ترویج بردباری، آموزش تاب آوری، تفاهم و همدلی در برابر عقاید دیگران اشاره نمود.  لازم است بدانید که معاونت امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان در زمینه آموزش و پیشگیری از خشونت در قالب برنامه های ملی و استانی فعالیت دارد.

"به امید تحقق جهانی بدون خشونت و افراط گرایی"

کد خبر 49989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد