پرداخت ۴۰ درصد هزینه تامین‌ عینک و جراحی چشم کودکان نیازمند

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از غربالگری بینایی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک طی سال جاری خبر داد و گفت: در برخی موارد تشخیص داده می‌شود کودکان نیازمند عینک یا جراحی چشم هستند، در این راستا سازمان بهزیستی حمایت لازم را از خانواده‌های نیازمند برای تهیه عینک یا جراحی چشم کرده و ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌ را به آنها پرداخت می‌کند.

افروز صفاری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از سال ۱۳۷۵ غربالگری بینایی توسط سازمان بهزیستی در حال انجام است، اظهار کرد: از ابتدای اجرای این برنامه، در مجموع ۴۹ میلیون بار کودکان غربال شده‌اند و از آنجایی که هر کودک نیاز دارد سه بار طی زندگی خود غربال شود، لذا این آمار تنها به تعداد غربال‌های انجام شده، مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا سال قبل بیشتر مهدهای کودک پایگاه غربالگری بودند و پایگاه‌های دائم و سیار هم وجود داشتند که این برنامه را انجام می‌دادند، یادآور شد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ که مراکز مثبت زندگی در محلات شهرهای سراسر کشور راه‌اندازی شد، قرار شد این برنامه در این مراکز هم اجرا شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور وجود دارد که بالغ بر ۹۰ درصد آنها به پایگاه‌های غربالگری تنبلی چشم مجهز شدند، افزود: در کنار مراکز مثبت زندگی، موسسات و پایگاه‌های غربالگری نیز همچنان فعالیت دارند و در مجموع ۲۶ هزار پایگاه دائم و سیار در سراسر کشور طرح غربالگری بینایی را انجام می‌دهند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان غربالگری‌های انجام شده طی سال جاری، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا چهارم دی‌ماه، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفته‌اند. بعد از شناسایی اختلال بینایی، کودک به اپتومتریست جهت تشخیص ارجاع می‌شود و نهایتا در صورت لزوم به چشم پزشک جهت تشخیص نهایی و اقدامات درمانی و جراحی ارجاع می‌شود.

به گفته وی، از میان یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک، ۱۰ هزار مورد به بینایی‌سنج ارجاع داده شدند.

بنابر اظهارات وی،‌ از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۳۰۰ کودک دچار آمبلیوپ شناسایی شده که به نظر تعداد قابل توجهی است و با مداخلات به موقع از معلولیت آنها جلوگیری می‌شود.

صفاری‌فرد با بیان اینکه در برخی موارد تشخیص داده می‌شود کودکان نیاز به عینک و در برخی موارد نیازمند ارجاع به چشم پزشک و جراحی چشم هستند، تصریح کرد: سازمان بهزیستی حمایت لازم از خانواده‌های نیازمند برای تهیه عینک و جراحی چشم را دارد و در این راستا کمک‌هزینه‌ای به آنها پرداخت می‌کند. در حال حاضر حدود ۳۰-۴۰ درصد هزینه جراحی چشم و عینک به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود که البته برای سال آینده میزان کمک هزینه بیشتری در این خصوص پیشنهاد شده است.

وی در خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شرایط کرونا از عوامل موثر بر اجرای این برنامه از سال گذشته بوده و موجب کاهش میزان مراجعات شده است، به همین دلیل سازمان تاحدودی از هدف خود عقب مانده اما باتوجه به اینکه شرایط از مهرماه بهبود پیدا کرده است، استان‌ها تلاش خود را می‌کنند تا ضمن اطلاع‌رسانی، تبلیغات استانی و شهرستانی داشته باشند که خانواده‌ها برای مراجعه به پایگاه‌های غربالگری تشویق شوند.

صفاری‌فرد یادآور شد: بهترین زمان درمان تنبلی چشم تا ۶ سالگی است، از همین رو تلاش می‌شود همه کودکان بتوانند به پایگاه‌ها مراجعه و با تشخیص به هنگام از خدمات مداخله‌ای سازمان استفاده کنند.

کد خبر 49786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =