برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از برنامـه های ارزشمند سازمان بهزیستی کشور

خوب دیدن نقش چشمگیری در رشد و تکامل کودک دارد . تحقیقات نشان می دهد تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم بینایی خفیف تا شدید می باشد . به طوری که تنبلی چشم شایع ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است.

کارشناس برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم  اداره کل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم برای  کودکان ۶-۳ سالـه (( متولدین سالهای  ۹۷-۹۶-۹۵  و نیمه دوم ۹۴ ))در پایگاههای تحت نظارت بهزیستی در حــال اجرا می باشد ، گفت : از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۵۰۰۰ کودک در گیلان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند . وی اظهار داشت  بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم زیر ۵ سالگی است . هرچه درمان چشم تنبل با تاخیر بیشتری انجام شود ، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می شود ، به طوری که پس از ۷ تا ۱۰  سالگی ، درمان تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت . وی با بیان این که شایع ترین عوامل ایجادکننده تنبلی چشم عبارتند از:

۱-در نزدیکی بینی و آستیگماتیسم، اگر دید هر دو چشم بسیار کم باشد، هردو چشم و اگر تفاوت دید آنها زیاد باشد چشم ضعیف تر نمی تواند تصویری واضح از اشیاء دریافت کند و دچار تنبلی می شود.

۲- اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم مانند آب مروارید و پایین افتادگی پلک باعث می شود که چشم نتواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و به تدریج دچار تنبلی می شود.

۳- لوچی و انحراف چشم نیز می تواند باعث دوبینی شده و در نتیجه تصویری واضح روی شبکیه چشم تشکیل نشود بدین ترتیب مغز به تدریج برای حذف دوبینی تصویر چشم منحرف را حذف کرده وتنبلی چشم ایجاد خواهد شد.

بنابراین تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجا که این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است ، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمان های مختلف معاینه شود.

وی ارائه آگاهی به والدین را کلید موفقیت در درمان دانست و یاد آور شد درمان تنبلی چشم نیازمند همکاری تنگاتنگ والدین ، پزشکان و کادر درمانی است و با تاکید بر این مطلب که هرچه سن کودک پایین تر ، شانس درمان بیشتر است خاطر نشان کرد در این صورت مدت زمان درمان نیز کوتاه تر می شود.

از ابتدای سال جاری ۹۶ پایگاه دائمی در طول سال آماده ارائه خدمات جهت غربال کودکان در استان گیلان می باشد خانواده ها می توانند برای غربالگری بینایی کودکان ۶-۳ ساله خود به مراکز مثبت زندگی و پایگاههای دائمی تحت نظارت اداره بهزیستی محل سکونت خود مراجعه نمایند.

کد خبر 49598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد