سنجش بینایی کودکان قزوینی در ۶۴ پایگاه سطح استان/ بیش از ۴۱ هزار کودک قزوینی سنجش بینایی شدند

علیرضا وارثی گفت: غربالگران در ۶۴ پایگاه در سطح استان به صورت ثابت و سیار در سطح شهرها و روستاها کودکان را معاینه می‌کنند که تاکنون ۴۱ هزار و ۵۲۵ کودک معاینه و از این تعداد ۲ هزار و ۷۳۹ کودک مشکوک شناسایی شدند

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی ؛ با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان اظهار کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ ساله از پانزدهم اردیبهشت ماه هم زمان با سراسر کشور در استان قزوین آغاز شده است.
وی افزود: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان هر ساله در آبان ماه انجام می‌شد که امسال به دلیل شرایط اپیدمی کووید ۱۹ و احتمال شدت یافتن مجدد آن و به منظور استفاده حداکثری از زمان و تحقق اهداف تعیین شده، زمان اجرای آن به اردیبهشت ماه تغییر یافته است.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی در کودکان ۳ تا ۶ ساله با هدف کاهش این اختلالات از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلائی یعنی زیر ۵ سالگی اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: این برنامه در سه سطح اجرا می‌شود که در سطح اول کودک توسط مربی از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی در پایگاه‌های غربالگری یا به صورت سیار در مناطق روستایی مورد معاینه بینائی قرار می‌گیرد و در صورت عدم همکاری یا مشکوک بودن به سطح دوم اپتومتریست ارجاع می‌شود؛ همچنین کودک پس از معاینه در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی‌تر به سطح سوم پزشک معرفی می‌شود.
وارثی بیان کرد: کودکانی که در طول اجرای طرح تنبلی چشم سنجش بینائی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم، از سوی سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

شناسایی ۲هزار و ۷۳۹ کودک مشکوک به اختلالات بینایی
وی عنوان کرد: غربالگری بینایی کودکان بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه دارد.
این مسئول ابراز کرد: در سال جاری کلیه ۵۳ مرکز مثبت زندگی و ۱۱ پایگاه به عنوان پایگاه ثابت، غیر ثابت و سیار غربالگری بینایی فعالیت می‌کنند و همچنین با معرفی این مراکز به دانشگاه علوم پزشکی از این پس کودکان ۴ ساله مراجعه کرده به پایگاه‌های بهداشتی، جهت غربالگری بینایی به این مراکز ارجاع می‌شوند.
وی بیان کرد: طرح‌های غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها با توجه به پروتکل‌های تدوین شده از سوی بهزیستی کشور اجرا می‌شود و خانواده‌ها با توجه به اهمیتی که اجرای این طرح در پیشگیری از نابینایی و کم بینایی در بزرگسالی دارد باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایگاه‌های تعیین شده در هر شهرستان مراجعه و از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.
وارثی ابراز کرد: غربالگران در ۶۴ پایگاه در سطح استان به صورت ثابت و سیار در سطح شهرها و روستاها کودکان را معاینه می کنند که تاکنون ۴۱ هزار و ۵۲۵ کودک معاینه و از این تعداد ۲ هزار و ۷۳۹ کودک مشکوک شناسایی و جهت بررسی‌های تکمیلی به بینایی سنج ارجاع شدند.
وی خاطرنشان کرد: تعداد کودکان معاینه شده توسطه بینایی سنج تاکنون یک هزار و ۹۸۰ نفر بوده و از این تعداد ۱۷۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند و تعداد ۴۰ نفر نیز به چشم پزشک مراجعه کرده‌اند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: معاینه کودکان در پایگاه‌های مراکز مثبت زندگی در سطح شهرستان‌های استان از طریق چارت E انجام می‌شود و کودکان ۳ ساله با دستگاه معاینه می‌شوند.
وی در پایان گفت: بر اساس ارسال گزارشات کشور و رتبه بندی استان‌ها، قزوین همیشه جز استان‌هایی بوده که بیشترین آمار ورود اطلاعات و درصد تحقق از برش و کسب عملکرد بالا را در سطح کشور داشته است.

کد خبر 49596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد