در رسانه | چشمان منتظر در سردترین خانه‌های دنیا

قزوین- بلندترین شب سال در حالی فرا رسیده که چشمان منتظر برخی پدران و مادران در خانه‌های سالمندان، این شب را به سردترین شب بلند سال برای آنها تبدیل می‌کند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: شب یلدا را می‌شناسیم به دانه‌های ازهم‌گسسته انار زمانی که در دستان مادر قرار می‌گرفت، به هندوانه‌ای که مادر بزرگ برایمان طاق طاق می‌کرد، به فال‌های پدر بزرگ و قصه‌هایی از شاهنامه که نقل مجلس بود و آن یک دقیقه‌ای که همه‌ی ما را از دور و نزدیک در کنار هم قرار می‌داد.

شاید نام دیگر یلدا خانواده است زمانی که می‌تواند برای یک دقیقه اضافه پاییز، ما را در آغوش هم جای دهد و از همان یک دقیقه اضافه پاییز است که قلب‌هایمان برای هم و برای باهم بودن تا ابد می‌تپید.

اما در این بین هستند مادران و پدرانی که گرد فراموشی بر روی صورت آنها نشانده‌اند اما دل‌های آنها همچنان عاشقانه برای خانواده می‌تپد.

مادران و پدرانی که در بلندترین شب سال، بلندترین شب‌های تنهایی را در خلوتی تلخ می‌گذرانند و به گذشته‌ای فکر می‌کنند که برای امروز ساخته بودند اما نشد که نشد…

بدون شک برای این قشر مظلوم که در گیر و دار زندگی شاید اسیر برخی ناملایمات شده و امروز در خانه‌هایی دور از دیگران زندگی می‌کنند، تدارک دیدن شبی گرم سخت است. پدران و مادرانی که سال‌ها تلاش کردند تا این شب‌ها در کنار خانواده‌ای باشند که سال‌ها برای ساختن آن تلاش کرده‌اند حال باید امشب را متفاوت سپری کنند.

در این بین مددکاران و زحمتکشان در خانه‌های سالمندان نقشی خطیر دارند تا بتوانند گوشه‌ای از سردی و حتی تلخی این شب را برای آنها بگیرند. همراه شدیم با تعدادی از این مددکاران که در این شب‌ها نقشی مهم ایفا می‌کنند.

خانم موذنی از جمله این مددکاران است. با او وارد اتاق‌هایی می‌شویم که روی هر کدام از تخت‌های آن بزرگ مردی نشسته‌است بزرگ مردی با هزار و یک خاطره با هزار و یک تجربه و هزار و یک فال حافظ و کوله‌باری از هزاران تعبیر اما گویی همه پشت یک بیت جامانده‌اند و او تنها بر سر جوی نشسته تا گذر عمر می‌بینند.

موذنی کنار هر یک می‌نشیند و آنچنان گرم احوال‌پرسی می‌کند که گویی با هر یک نسبت فامیلی دارد از زمین و زمان حرف می‌زنند و خاطره می‌چینند اما خیلی از آن‌ها فارغ از زمان و مکان حتی موذنی را هم بخاطر نمی‌آورند.

پشت صفحات این کتاب‌خانه حرف‌هایی نهفته است که شاید کسی نخواند اما موذنی و دوستانش نه یک بار بلکه هرروز آن‌ها را از سر می‌خوانند.

چهره‌های متفاوت و چروکیده، اخلاق‌ها و منش‌های مختلف، مردانی که از دنیای‌های مختلف این‌جا جمع شده‌اند و حالا با وجود فرهنگ‌های متفاوت خود را جزئی از یک خانواده می‌دانند.

لبخندی که در کنار خانواده بر روی لب می‌نشیند جلوه زیبا تری دارد

فاطمه مؤذن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: خانه سالمندان برای برخی از سالمندان جای خوبی نیست چرا که برخی از آن‌ها بر این گمان‌اند که با حضور در اینجا از خانواده دور می‌شوند اگرچه تمام تلاش پرسنل ایجاد فضای صمیمی برای جبران خلأ‌های موجود، ایجاد آرامش ذهنی، روانی و جسمی است اما قطعاً لبخندی که در کنار خانواده بر روی لب می‌نشیند جلوه زیبا تری دارد.

مسئول فنی آسایشگاه سالمندان اذعان می‌کند: سالمندانی که در اینجا حضور دارند زمانی سرپرست خانواده بودند و حالا حس می‌کنند قدرت و انرژی سابق خود را از دست داده‌اند و ما تلاش می‌کنیم تا با یادآوری خاطرات و ایجاد صمیمیت شرایط خوبی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

وی در حالی که کنار همکاران خود به دان کردن انار مشغول می‌شود بیان می‌کند: شب یلدا یکی از شب‌های باستانی ما است که در آن تمام اعضای خانواده در کنار هم جمع می‌شوند و سنت‌های مختلف این شب را بجا می‌آورند ماهم تلاش می‌کنیم تا با برخی از خانواده‌های سالمندان تماس بگیریم و آن‌ها را متقاعد کنیم تا امشب را با حضور پدران خود جشن بگیرند.

چشمان منتظر در سردترین خانه‌های دنیا

این مسئول با اشاره به اینکه در آسایشگاه به سالمندان اختیاراتی داده می‌شود تا حس قدرت به آن‌ها باز گردد ادامه می‌دهد: از خانواده‌ها می‌خواهیم در این شب به دنبال پدران خود بیایند و طولانی‌ترین شب سال را با وجود آن‌ها جشن بگیرند اگر چه بیشتر افرادی که در اینجا حضور دارند درگیر آلزایمر و فراموشی هستند اما هنوز احساس دارند و در لحظه می‌توانند طعم شیرین کنار هم بودن را بچشند.

وی می‌گوید: در طول ۱۱ سالی که در اینجا حضور داشتم حسم بر این بود که تمام مناسب‌های سال را در کنار ۳۴ نفر که برای من در جایگاه ارزشمند پدر هستند حضور دارم و در کنار این خانواده بسیار احساس آرامش و خرسندی می‌کنم و درعین‌حال من و همکارانم می‌کوشیم تا آن‌ها نیز ما را جزئی از خانواده خود بدانند.

نیاز حیاتی انسان محبت است که نباید از سالمندان دریغ شود

این مسئول نیاز حیات انسان را محبت می‌داند و ابراز می‌کند: طی سال‌های گذشته تلاش می‌شد تا با اجرای رسومات مختلف از جمله اجرای تاتر، نمایش، گروه موسیقی و جشن برای سالمندان به بهترین شکل اجرا شود اما حالا با شیوع ویروس کرونا که بازدیدها محدود شده جشن باستانی یلدا با قصه‌خوانی، دورهمی، خاطره‌گویی و سایر رسومات سنتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالمندان نیازمند محبت و توجه ویژه هستند اضافه می‌کند: البته یلدا تنها بخشی از برنامه‌های ما است و در تمام مراسم ملی، مذهبی و آئینی ما مراسم خوبی برگزار می‌کنیم حتی برای سالمندان مراسم تولد نیز می‌گیریم.

مؤذن در حالی که همراه همکاران خود درحال آماده سازی تشریفات شب یلدا است تصریح می‌کند: شب یلدا فرصت مناسبی تا از برکت وجود بزرگ‌ترها استفاده کنیم زیرا این دعای آن‌ها است که بدرقه‌ی خیر و برکت زندگی ما می‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: از اینکه می‌توانم خدمتگذار ۳۴ پدر مهربان باشم و زمان خود را صرف محبت به آن‌ها کنم عمیقاً احساس خوشبختی می‌کنم.

به گزارش خبرنگار مهر سوی دیگر ماجرا مربوط به کودکان و نوجوانان است افرادی که همواره وجودشان در خانواده نماد نشاط است و خانه از صدای آن‌هاست که خانه رنگ صفا می‌گیرد.

بچه‌ها از یک هفته پیش به دنبال تشریفات یلدا هستند

امسال شور بچه‌های یک مرکز خانه کودک و نوجوان اگرچه همانند سال‌های گذشته است اما با توجه به کرونا بچه‌ها می‌کوشند تا فضای متفاوتی را در این شب مهیا کنند.

به گفته مسئول این سازمان این شور و نشاط بچه‌ها برای مراسم شب یلدا حدود یک هفته است که در محیط برقرار است.

مدیر یک مرکز خانه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند که فعالیت خود را در مرکز از ۱۰ سال گذشته به عنوان مربی و مددکار آغاز کرده و حالا مدیریت مرکز را به عهده دارد.

یونس یوسفی عنوان می‌کند: فضای ارتباطی بین و ما کودکان یک فضای صمیمی است و با توجه به اینکه رده‌ی سنی بچه‌ها بین ۱۰ تا ۱۸ سال است و بچه‌ها پسر هستند فضای صمیمی و رفاقتی بین ما وجود دارد و حالا حدود یک هفته‌ای است که بچه‌ها به کمک ما آمده‌اند تا در کنار هم آماده برگزاری مراسم شب یلدا باشیم.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر برنامه‌ها توسط خود بچه‌ها برنامه‌ریزی شده و ما کارهای پشتیبانی را انجام می‌دهیم.

این مسئول ابراز می‌کند: در این شب‌ها برخی از اقوام و خانواده‌ها به دنبال بچه‌ها می‌آیند اما درصد بیشتری از بچه‌ها امشب را در کنار ما سپری می‌کنند و اگرچه در هر زمانی تلفن به خانواده برای بچه‌ها آزاد است اما در این شب بچه‌ها به صورت ویژه و گاهاً تصویری با خانواده و اقوام خود ارتباط برقرار می‌کنند.

چشمان منتظر در سردترین خانه‌های دنیا

وی ادامه می‌دهد: البته شب یلدا تنها برنامه ما نیست بلکه یکی از برنامه‌های ما است و ما در مناسبت‌های مختلف و حتی‌ها تولد سعی می‌کنیم فضای صمیمی را با حضور بچه‌ها ایجاد کنیم.

یوسفی با اشاره به اینکه همراه بچه‌ها در مسابقات و برنامه‌های ورزشی و تفریحی شرکت می‌کند می‌گوید: حالا که تشریفات و تنقلات را برای این شب باستانی حاضر کردیم در نظر داریم برنامه‌های دیگری از جمله مسابقات شاد ورزشی و حتی داب سمش که بسیار مورد پسند بچه‌ها است را نیز اجرا کنیم.

وی اضافه می‌کند: از سوی دیگر در شب‌های این چنینی مراسم تقدیر از برترین‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

به عنوان خانواده در مجلس خواستگار و عروسی بچه‌ها حاضر می‌شویم

از وی می‌پرسیم که فاصله گرفتن از خانواده و قرار گرفتن در کنار بچه‌ها در شب یلدا برای شما دشوار نیست و او در پاسخ می‌گوید: بچه‌ها خانواده دوم من هستند و ما در اینجا یک خانواده بزرگ هستیم و بیشتر مراسمات از جمله سال تحویل و سیزده بدر را نیز در کنار هم سپری می‌کنیم اما در این میان تلاش می‌کنم ساعاتی را نیز در کنار خانواده سپری کنم.

یوسفی ابراز می‌کند: جمع خانوادگی ما در مرکز تنها مختص به پایان ۱۸ سالگی بچه‌ها و ترخیصشان نیست بلکه گاهاً این روابط تا مدت‌ها ادامه دارد و ما روابطمان را با بچه‌ها حفظ می‌کنیم و با آن‌ها ملاقات داریم.

وی در پایان صحبت‌هایش مطرح می‌کند: بچه‌ها سه سال قبل از ترخیص برای زندگی مستقل آماده می‌شوند و در شرایط مطلوب و کاملاً بررسی شده از نظر شغلی، تحصیلی و مسکونی ترخیص می‌شوند و ما در تمام این دوران مانند یک خانواده در کنار بچه‌ها هستیم و حتی در صورت تمایل بچه‌ها در مراسم خواستگاری و عروسی نیز همراه و حامی آن‌ها خواهیم بود.

واژه خانواده را نمی‌توان از مجموعه ما جدا کرد

علی اصغر عاملیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: خیریه از چهار سوئیت مختلف برای نگهداری کودکان با سنین مختلف تشکیل شده است و ما یک خانواده بزرگ هستیم و این نگاه ترحم‌برانگیزی است اگر بخواهیم واژه خانواده را از مجموعه‌های این‌چنینی و چه بسا مجموعه‌های بزرگ‌تر جدا کنیم.

مدیرعامل یکی دیگر از مؤسسه‌های خیریه در قزوین با اشاره به اینکه همه ما عضو یک خانواده بزرگ اجتماعی هستیم اذعان می‌کند: ما و پرسنل تمام تلاشمان را می‌کنیم تا تمام شرایط خانه را در این مرکز برای بچه‌ها فراهم کنیم و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد.

وی در ادامه بیان می‌کند: در شرایط ایجاد شده سعی می‌کنیم تمام سنت‌های شب یلدا را برای کودکان اجرایی کنیم و حتی در اجرای این مراسم که پیش از شیوع کرونا با تشریفات و جشن‌های متعدد بیشتری همراه بود سعی می‌کردیم از حضور اشخاص مختلف و چه بسا مسئولین نیز بهره ببریم.

این مسئول در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: پرسنل و افرادی که در این مراکز حضور دارند تمام تلاش خود را برای ایجاد فضای صمیمی بکار می‌گیرند و گاهاً برای ارتباط‌گیری بهتر بچه‌ها با اجتماع آن‌ها را در خریدها و اجرای مراسم همراه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر به راستی واژه خانواده اگرچه در کانون گرم خانواده معنای دیگری پیدا می‌کند اما به مراتب نمی‌توان منکر وجود خانواده‌هایی شد که اعضای آن با وجود آنکه از یک نسل و نژاد نیستند اما در کنارهم از نعمت محبت برخوردار می‌شوند.

کد خبر 49503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد