در رسانه | نشاط اجتماعی، مولفه ای مهم در مسیر توسعه پایدار

قزوین - ایرنا - یک روانشناس بالینی گفت: نشاط اجتماعی امروز به عنوان یکی از مولفه های اصلی توسعه پایدار در کشورها به حساب می آید و تحقق این مهم در جامعه منجر به پیشرفت و توسعه حداکثری است.

به گزارش ایرنا، نشاط اجتماعی براساس نتایج بررسی بسیاری از کارشناسان و متخصصان امروز به عنوان یکی از مولفه های مهم رفاه اجتماعی به شمار می رود و دولت ها در سراسر جهان برای رسیدن به توسعه پایدار تلاش زیادی برای تحقق و نهادینه کردن آن در جامعه خود هستند.

نشاط اجتماعی از آنجایی حایز اهمیت می شود که امروزه به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های اجتماعی در موضوعات مختلفی از جمله گسترش رضایت اجتماعی، افزایش مشارکت در جامعه در تصمیم گیری های کشور و بسط تعاملات سازنده اجتماعی شناخته می شود و همین موضوع، سیاستمداران را برآن داشته تا در حد توان تلاش کنند تا آن را در سطح جامعه ساری و جاری کنند.

برکسی پوشیده نیست که جامعه ای می تواند پیشرفت کند که از شادابی و سرزندگی برخوردار باشد و به طور قطع جامعه ای سرخورده، بی انگیزه و ناامید نمی تواند پله های ترقی را طی کند.

در زمنیه نشاط اجتماعی آمارهای ضد و نقیضی در کشور وجود دارد، چرا که برخی از کارشناسان این پدیده را در کشور بسیار پایین و ضعیف می دانند و برخی هم آن را متوسط و حتی متوسط رو به بالا می دانند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا استان قزوین برای بررسی اهمیت نشاط اجتماعی گفت و گویی را با کبری نوروزی کارشناس روانشناسی بالینی ترتیب داده که متن آن به شرح ذیل می باشد.

ایرنا. نشاط اجتماعی به چه معناست و به چه میزان اهمیت دارد؟

نشاط به معنای سرزندگی، شادی و خوشحالی افراد جامعه است و در تعاملات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره بسیار مهم ارزیابی می شود.

نشاط اجتماعی آثار زیادی در زندگی شهروندان یک جامعه دارد و منجر به تعلق و همبستگی اجتماعی، مسوولیت پذیری اجتماعی، افزایش رضایت شغلی، افزایش امید در جامعه و پویایی اجتماعی می شود.

نشاط اجتماعی، مولفه ای مهم در مسیر توسعه پایدار

نشاط اجتماعی باعث می شود افراد جامعه یک زندگی باثبات را تجربه کنند و موجب ارتقای کیفیت و افزایش خلاقیت و نوآوری افراد در جامعه می شود.

امروز نشاط اجتماعی به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار در کشورها شناخته می شود و به هر میزان که کشورها و دولت ها در این زمینه تمرکز کنند به طور قطع موفقیت های بیشتری را برای کشور خود رقم خواهند زد.

ایرنا. نشاط اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی به چه میزان تاثیرگذار است؟

وقتی که جامعه ای دارای نشاط اجتماعی باشد افراد جامعه سرزنده تر هستند و احساس رضایت بهتری دارند و احساس مفید بودن می کنند.

همین احساس مفید بودن باعث می شود فرد از زندگی خود لذت ببرد و درگیر موضوعی به نام آسیب های اجتماعی نشود.

امروز بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه به دلیل نبود نشاط اجتماعی در جامعه رخ می دهد و به هر میزان که بتوانیم نشاط را در جامعه افزایش بدهیم به طور طبیعی به همان میزان هم آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند.

ایرنا. موضوعات دینی و مذهبی در رابطه با مسایل  اجتماعی چقدر موثر است؟

مسایل دینی و مذهبی بسیار موثر است و منجر به بازداری و کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه می شود.

به طور مثال کسی که به دنبال آسیب زدن به یک فرد در یک جامعه است وقتی بداند که خدواند او را می بیند و اعمال و رفتار در پیشگاه خدا مورد بازخواست قرار می گیرد، همین مهم باعث می شود که آن اقدام را انجام ندهند و بازدارندگی ایجاد می کند و جرم و جنایت کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این بسیاری از آموزه های دینی تاکید زیادی بر موضوعات اجتماعی، تعاون و همکاری، برگزاری مناسبت های جمعی دارد که به معنای اهمیت نشاط اجتماعی از دیدگاه اسلام است و می توان با تکیه بر این آموزه ها هم منجر به افزایش این موضوع در جامعه شد.

البته باور به موضوعات مذهبی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است و در زمینه باورهای مذهبی هم باید اقدامات ویژه تری صورت گیرد.

ایرنا. وجود سرانه ورزشی در افزایش نشاط اجتماعی به چه میزان تاثیرگذار است؟

سرانه ورزشی در زمینه رشد نشاط اجتماعی در جامعه بسیار موثر است چراکه توجه به اوقات فراغت در بهبود زیرساخت های جامعه سالم تاثیر دارد.

وجود فضای سبز، سینما در فضای باز، ایجاد بوستان های کوچک در اقصی نقاط شهر در نشاط اجتماعی بسیار موثر است و باعث بهره وری افراد جامعه می شود.

نشاط اجتماعی، مولفه ای مهم در مسیر توسعه پایدار

توجه به بهداشت روانی افراد از طریق آموزش همگانی ورزش و ارتباطات خانوادگی صحیح و کارآمد باعث می شود بستر مناسبی جهت ایجاد نشاط اجتماعی شکل گیرد و در این زمینه باید با تمام وجود جوانان و کودکان را به ورزش و شرکت در فعالیت های جمعی تشویق کرد.

ورزش باعث می شود جوانان به بهداشت روانی خود توجه کند که همین مهم تاثیر بسیار زیادی در رشد جامعه دارد و به نوعی زیرساخت های اجتماعی جامعه با چنین روشی به وجود می آید.

تشویق جوانان به ورزش و توجیه آنها نسبت به این موضوع که ورزش در رشد و شکوفایی آنها موثر است می تواند منجر به نشاط اجتماعی شود.

ایرنا. سرخوردگی جوان در موضوعات مختلف عاطفی، اقتصادی، تحصیلی نشاط اجتماعی را تا چه اندازه کاهش می دهد؟

وقتی نشاط اجتماعی در جامعه ای وجود نداشته باشد جوانان مجبور هستند از راه های دیگری برای تخلیه خود استفاده کنند که بسیار آسیب زاست و در رشد اجتماعی آنها تاثیر منفی می گذارد و دیدگاه های ناپسندی را از خود به وجود می آورند.

کمبود فضای تفریحی منجر به ایجاد این پدیده شوم می شود و جوانان در این کمبودها از لحاظ روانی به خود آسیب می زنند که منجر به اضطراب، افسردگی، وسواس و سایر عوارض منفی می شود.

در چنین شرایطی جوانان نمی توانند زندگی سالمی را برای خود رقم بزنند و سلامت جسمی و روانی خود را به خطر می اندازند که همین مهم برای جامعه بسیار منفی ارزیابی می شود و جامعه را با مشکلات بسیاری روبه رو می کند.

ایرنا. برای به وجود آمدن نشاط اجتماعی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

در این زمینه نقش مسوولان بسیار مهم و حیاتی ارزیابی می شود و آنها باید تصمیم گیری خوبی درباره خود و جامعه بگیرند که منجر به اشتغال زایی و توجه به توزیع عادلانه ثروت ها شود.

به هر میزان که ثروت در کشور به طور عادلانه توزیع شود نشاط اجتماعی در آن جامعه افزایش و جوانان با امید بیشتری در جامعه زندگی می کنند.

نشاط اجتماعی، مولفه ای مهم در مسیر توسعه پایدار

علاوه بر این برگزاری جشنواره های مختلف در سطح کشور منجر به شکوفا شدن استعدادهای جوانان می شود و اجرای فعالیت های جمعی برای ارتقای جمعی بهداشت روانی و کاهش احساس خود بیگانگی اجتماعی می شود.

همچنین با وجود نشاط اجتماعی افراد ارزیابی مثبتی از توانمندی های خود پیدا می کنند و حس شادمانی باعث می شود افراد جامعه بتوانند برای جامعه بهتر کار کرده و در رشد جامعه تاثیرگذاری بالایی را داشته باشند.

 ایجاد بستر مناسب جهت ایجاد نشاط اجتماعی فکر بسیار مناسبی است که در این زمینه هم باید مسوولان ورود جدی داشته باشند.

کد خبر 49502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد