اجرای غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال در پایگاه تحت نظارت بهزیستی

علیرضا ایزدپور گفت : در حال حاضر برنامه غربالگری بینایی با استفاده از دو روش E چارت و دستگاه غربالگر عیوب انکساری توسط غربالگر انجام و در صورت وجود مشکل به اپتومتریست و چشم پزشک ارجاع می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان جلسه رصد و سنجش تحقق اهداف پیش بینی شده طرح برنامه غربالگری بینایی با حضور مدیرکل بهزیستی استان برگزار شد.

انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری و هدی ناظمی کارشناس طرح غربالگری بینایی اداره کل بهزیستی استان سمنان در سالن اجتماعات بهزیستی استان میزبان مدیرکل و از طریق فضای مجازی میزبان روسای شهرستان های تابعه بودند.

ایزدپور در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از خدمات و زحمات معاونت و همکاران مرتبط با طرح های پیشگیری و به ویژه غربالگری بینایی گفت : با عنایت به اینکه از اهداف سازمان بهداشت جهانی  افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت های چشمی در بیماری هایی از قبیل آمبلیوپی و عیوب انکساری می باشد برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی (تنبلی چشم) به عنوان یکی از اولویت های برنامه پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی قرار گرفت.

وی تصریح کرد : برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از سال ۱۳۷۴ توسط سازمان بهزیستی با هدف غربال بینایی و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و مداخلات درمانی به موقع برای کودکان از استان هرمزگان آغاز و به مرور در استان های دیگر نیز به اجرا درآمد در سال ۱۳۸۷ بهزیستی کشور اقدام به الزامی نمودن استقرار پایگاه های دائمی غربالگری بینایی در سراسر کشور نموده و تاکنون هرساله این برنامه توسط بهزیستی انجام می پذیرد.

ایزپور ادامه داد : گروه هدف این برنامه کودکان ۳ تا ۶ سال می باشند هدف از اجرای آن  شناسایی، تشخیص و درمان به موقع اختلالات عیوب انکساری، تنبلی چشم در کودکان سه تا شش سال است. با توجه به اینکه تشخیص آمبلیوپی و اختلالات بینایی در زمان مناسب می تواند نتایج بسیار مطلوبی در مداخلات درمانی به موقع، کاهش اثرات منفی بر روی روند زندگی مبتلایان و خانواده آنان داشته باشد لذا انجام غربالگری برای کودکان ۳ تا ۶ سال به صورت مکرر مورد تاکید می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود : طی اجرای برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال در استان سمنان در سال های گذشته در سال ۹۷ تعداد بیست و یک هزا کودک،    در سال ۹۸ تعداد بیست چهار هزار کودک و در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا و عدم مراجعه والدین به پایگاه ها جهت غربال بینایی شانزده هزار کودک مورد غربالی قرار گرفتند که در سال گذشته حدود ۶۵۰ کودک به اپتو متریست و ۱۳۰ کودک به چشم پزشک در برنامه جهت پیگیری های تخصصی ارجاع و بهزیستی برای ۷۰ کودک کمک هزینه تهیه عینک و ۲ مورد کمک هزینه جراحی چشم پرداخت کرده است.

ایزدپور گفت : پایگاه های دائمی در سراسر سال به سنجش کودکان می پردازند اما در سال های گذشته برنامه هرساله به صورت رسمی از آبان ماه تا پایان آذر ماه اجرا می شد که با توجه به شیوع کرونا در دوسال اخیر اجرای برنامه غربالگری بینایی از اردیبهشت ماه در سراسر کشور انجام می گیرد و با توجه به شرایط کشور و مصوبات ستاد کرونا دستورالعملهایی در راستای اجرای برنامه به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغ گردید.

وی ادامه داد :   در حال حاضر برنامه غربالگری بینایی با استفاده از دو روش چارت E و دستگاه غربالگر عیوب انکساری در سه سطح توسط غربالگر در صورت وجود مشکل دو سطح اپتومتریست و چشم پزشک در استان انجام می پذیرد.   در سالجاری ۳۰ پایگاه غربال بینایی اعم از موسسات مجری طرح، مراکز مثبت زندگی با رعایت پروتکل های بهداشتی زمان شیوع کرونا انجام غربالگری را بر عهده دارند.    

ایزدپور در خصوص راه اندازی مراکز سیار غربالگری هم تاکید داشت و اذعان داشت با توجه به امار کودکان  در سراسر استان   و مخصوصا بعضی شهرستانها انتظار می رود د هر شرایطی حتی بصورت انلاین و تماس با خانواده های دارای فرزند زیر ۶ سال در خصوص انجام  غربالگری بینایی  با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود  تا اطمینان خانواده هادر خصوص رعایت نکات بهداشتی جلب شود.  

ایشان در پایان : پایگاه های غربالگری بینایی شامل موسسات مجری طرح و مراکز مثبت زندگی با رعایت پروتکل های بهداشتی به تفکیک سمنان: ۹ پایگاه،   شاهرود: ۷ پایگاه، گرمسار: ۲ پایگاه، دامغان: ۵ پایگاه، آرادان: ۲ پایگاه، میامی: ۲ پایگاه، مهدیشهر: ۲ پایگاه، سرخه: ۱ در حال ارائه خدمات به آحاد جامعه می باشند که متقاضیان ارجمند می توانند جهت کسب اطلاع بیشتر به نزدیکترین مرکز مثبت زندگی در محله خود و یا به بهزیستی شهرستان محل سونت خود مراجعه فرمایند.  

در ادامه جلسه به ترتیب معاونت توسعه پیشگیری و روسای شهرستان های تابعه ضمن ارائه گزارش از عملکرد و فعالیت های اجرایی خود در زمینه طرح غربالگری بینایی، مباحثی در خصوص مشکلات و عدم تحقق اهداف پیش بینی شده در این طرح را مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد  .

کد خبر 49451

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد