پوشش ۸ هزار نفری CBR بهزیستی در زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از شناسایی ۸ هزار و ۲۰۸ نفر از افراد دارای معلولیت در قالب برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه خبر داد و گفت: شناسایی این افراد از طریق تسهیلگری و چند بخشی با همکاری دهیاران انجام می شود ودراجرای این طرح ۱۷ گروه خودیار و ۶ مرکز مثبت زندگی، و در مجموع ۲۵ نفر به عنوان تسهیلگر مشارکت دارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان محمد محمدی تغییر نگرش در روستاها به افراد دارای معلولیت را از مهمترین دستاورد این طرح عنوان کرد و یادآور شد: مراکز (CBR) سعی دارند میزان مشارکت اجتماعی معلولان را افزایش داده و این قشر را به میان مردم بیاورند تا همچون سایر افراد عادی در جامعه حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) یک استراتژی در درون برنامه توسعه جامعه برای ارائه خدمات توانبخشی، کاهش فقر، برابرسازی فرصت‌ها، تسهیل دسترسی به خدمات توانبخشی و فراگیر سازی اجتماعی همه افراد دارای معلولیت و" ارتقای اجرایی برنامه CBR" است که از طریق تلاش‌های مشترک خود افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان، سازمان‌ها و جوامع و سایر خدمات دولتی و غیر دولتی در چارچوب پنج مولفه سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی وتوانمندسازی انجام می شود.

این مقام مسئول به صندوق های خرد محلی متشکل از افراد کم درآمد دارای معلولیت  با هدف توانمندسازی و ظرفیت سازی آنان اشاره کرد و گفت: در سال جاری به ۱۲۴ نفر از افراد دارای معلولیت بیش از ۲۰۰ میلیون تومان  به عنوان کمک هزینه اشتغال پرداخت شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۳ صندوق با عضویت افراد دارای معلولیت که می توانندتسهیلات دریافتی را صرف یک فعالیت درآمدزا کنند، یادآور شد: صندوق های خرد محلی متشکل از افراد کم درآمد دارای معلولیت و با هدف توانمندسازی و ظرفیت سازی آنان تدوین شده است تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد.

محمدی به ورزش و بازی های بومی محلی فراگیر دربرنامه توانبخشی مبتنی برجامعه اشاره کرد و گفت: این برنامه با هدف ارتقای سطح سلامت و توانمندی های جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت ساکن روستا طراحی شده است. این طرح در سال ۹۸ برای اولین بار به صورت آزمایشی در سه استان به اجرا در آمدوتا پایان سال ۹۹ در مجموع تعداد ۲۲۰ نفراز افراد دارای معلولیت در این طرح مشارکت داشته اند و در سال جاری نیز ۳۰۰ نفر دیگر در این طرح مشارکت خواهند داشت.

کد خبر 49437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد