بدرقه پاییز در یلدایی غریبانه

یلدای دیگری رقم خورد و بسیاری از خانواده‌ها در کنار هم به بهانه یک دقیقه بیشتر با هم بودن، جشن گرفتند، شاد بودند و کنار هم پاییز را بدرقه و به آخرین و سردترین فصل سال سلامی دوباره کردند اما در این میان بودند افرادی که بدور از خانه و خانواده یلدا را در مراکز بهزیستی جشن گرفتند.

گزارش: آزاده خرم

 افرادی که اگرچه لبخند بر لب داشتند و با کوبیدن دستانشان به هم آهنگ شادی را خلق کردند اما در دل‌هایشان شاید هیچگاه این خنده و شادی را حس و درک نکردند.

شیرخوارگاه بهزیستی ایلام یکی از این مراکز بود که کودکان و نوجوانان آن شب گذشته را نه در جمع خانواده و کنار پدر و مادر بلکه در کنار همنوعان خود، یلدا را جشن گرفتند، آنها نبود پدر و مادر را در نگاه محبت‌آمیز مربیان این مرکز جستجو و دریافت کردند.

اما محبت به این کودکان تنها به مربیان و کارکنان بهزیستی محدود نشد، شماری از اعضای بسیج خواهران سپاه ایلام و مدیرکل بانوان و خانواده استانداری ایلام با حضور در این مرکز یلدا را کنار این کودکان جشن گرفتند.

کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرستی که در یلدایی دیگر بازهم محبت پدر و مادر را در آغوش‌هایی غیر از آنها یافتند و طولانی‌ترین شب سال را در کنار مربیان و میهمانان این مرکز برگزار کردند.

جشن یلدای کودکان کار نیز یکی دیگر از محافلی بود که روز گذشته برای بچه‌هایی برگزار شد که بجای کودکی کردن و لذت بردن از زندگی مجبورند برای امرار معاش خانواده با جثه‌هایی کوچک کار کرده و زودتر از سنشان بزرگ شوند.

این ویژه برنامه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و کتابخانه مرکزی با مشارکت اداره کل بهزیستی و دفتر تسهیل‌گری مناطق محروم استانداری با حضور جمعی از کودکان کار و مناطق آسیب‌پذیر برگزار شد.

خانه سالمندان نیز یکی دیگر از این مراکز بود، مادران و پدران این مراکز بجای اینکه در جمع خانواده و کنار فرزندان خود باشند یلدا را در کنار همنوعان خود جشن گرفتند، مادران و پدرانی که شب گذشته را بجای اینکه در منزل و میان فرزندان و نوه‌ها باشند این شب را در جشن یلدای آسایشگاه سپری کردند.

مادرانی که به گفته مسئول این مرکز هیچکدام از فرزندانشان در این شب به سراغشان نیامدند و یلدا را بی‌شک محروم از محبت و دعای خیر مادر گذراندند.

طیبه صیدخانی افزود: مادران این مرکز یلدای امسال را نیز بدور از خانواده گذراندند و تلاش ما برای حضور آنها در کنار فرزندانشان بازهم بی‌ثمر ماند.

وی با اشاره به بی‌مهری برخی فرزندان این مادران، یادآور شد: روز گذشته به علت وخامت حال یکی از مادران، با تماس تلفنی وضعیتش را به فرزندش اعلام کردیم ولی او بدون توجه به مطالب ما، گرفتاری زندگی شخصی‌اش را بهانه کرد و به هیچوچه دیگر جویای وضعیت مادرش نشد.

مسوول خانه سالمندان ایلام با اشاره به حضور دو عضو شورای شهر ایلام شب گذشته در کنار مادران این مرکز گفت: عمده خانواده ساکنان این مرکز سرکشی و احوالپرسی از مادرانشان ندارند.

به گفته صیدخانی، این در حالی است که مادران این مرکز بشدت تشنه دیدار فرزندان خود بوده و برای دیدن آنها لحظه شماری می‌کنند.

آری یلدا برای همه به یک شب‌نشینی خوش و گرم ختم نمی‌شود، زیر پوست شهرها هستند عده‌ای از نوزادان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تا مادران و پدران سالمندی که یلدایشان را اگرچه جشن می‌گیرند اما پاییز را در طولانی‌ترین شب سال در یلدایی غریبانه ختم کرده و به استقبال زمستان می‌روند.

کد خبر 49436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد