اولین صندوق محلی برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در قزوین راه اندازی شد

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: نخستین صندوق خرد محلی در برنامه "توانبخشی مبتنی بر جامعه" در استان با هدف برابرسازی فرصت ها و کاهش فقر در خرمدشت تاکستان راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی اظهار داشت: از اهداف مهم برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)، فراگیر سازی اجتماعی، برابرسازی فرصت ها و کاهش فقر در همه افراد دارای معلولیت به ویژه معلولان روستایی است.

وی افزود: در این راستا و در جهت حمایت از قشر آسیب پذیر و کم درآمد معلولین روستایی که شرایط استفاده از نظام بانکی کنونی را ندارند و همچنین در جهت استفاده از امکانات محلی و پس اندازهای کوچک این افراد، صندوق های خرد محلی در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه برنامه ریزی شده و در حال راه اندازی هستند.

این مسوول گفت: بدین منظور تفاهم نامه ای بین سازمان بهزیستی کشور و صندوق کارآفرینی امید با موضوع ارائه خدمات آموزشی، توانمند سازی، مشاوره، کارآفرینی و ظرفیت سازی در راستای اجرای طرح خدمات مالی خرد و تشکیل صندوق خرد محلی برای افراد کم درآمد دارای معلولیت و خانواده های آنان در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه منعقد شده است.

وارثی با بیان اینکه به دنبال اجرای این تفاهم نامه، مقدمات تشکیل اولین صندوق خرد محلی با عضوگیری تعداد ۱۵ نفر از افراد دارای معلولیت در خرمدشت و خانواده های آنان در سال ۱۳۹۹ آغاز شد، اضافه کرد: ارکان این صندوق با کمک شیوه نامه های مرتبط، اقدام به جمع آوری پس انداز اعضا کرده و پس از آموزش های لازم به آنها، واریز مشوق های بهزیستی به حساب مشترک و بررسی طرح های اشتغال و نیازسنجی در کسب و کار گروهی، صندوق موفق به دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی جهت راه اندازی شغل انتخابی خواهد شد.

وی اظهار داشت: تهیه تجهیزات مورد نیاز از جمله چرخ خیاطی، سردوز، اتو کارگاهی و نخ و همچنین جستجوی بازار کار و قرارداد با یکی از تولیدی های مستقر در شهر تهران و بهره گیری از مربی آموزشی جهت آموزش اعضا، از اقدامات بعدی این صندوق بود که با موفقیت انجام شده و هم اکنون اعضا با علاقه و انگیزه ی کافی در حال کار و فعالیت در این صندوق  هستند.

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: تمامی مراحل تشکیل این صندوق از ابتدا تا به انتها، هماهنگی اعضا و برنامه ریزی های مورد نیاز این صندوق و همچنین رایزنی و ارتباطات بین بخشی با بانک عامل و همچنین با افراد دارای معلولیت این صندوق، بر عهده تسهیلگر میانی برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه بوده است.

وی اظهار داشت: تلاش داریم تا این صندوق در دیگر نقاط استان قزوین راه اندازی شود.

کد خبر 49395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد