اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در آذربایجان غربی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی از اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم با هدف شناسایی و درمان بموقع کلیه اختلالات بینایی و بویژه تنبلی چشم به منظور کاهش بروز و شیوع اختلالات بینایی و درنهایت ارتقاءسلامت در بین کودکان ۶-۳ ساله خبر داد و گفت: این برنامه از پانزدهم اردیبهشت‌ماه همزمان با سایر استانها شروع شده و تا پایان اسفندماه در کلیه پایگاه‌های دائمی و غیردائمی اجرا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی؛ دکتر سعید فریور با تاکید براینکه اجرای برنامه تنبلی چشم فرصتی طلایی برای شناسایی و درمان بموقع کلیه اختلالات بینایی از جمله آمبلیوپی،استرابیسم،عیوب انکساری و .. و در نهایت ارتقاءسلامت در جامعه گروه هدف می باشد، گفت: با اجرای این برنامه از ابتدای اردیبهشت‌ماه با همکاری تعداد ۲۲۷ پایگاه دائمی و غیر دائمی مستقر درمراکز بهداشتی ،مهدهای کودک ،پیش دبستانی ،مراکز مثبت زندگی ، مدارس دارای آمادگی واماکن عمومی فوق تعداد تاکنون ۶۲ هزارو ۲۵۰ کودک توسط مجریان دوره دیده در سطح اول(مربی) غربال شده که از این تعداد ۴۹هزار و ۹۶۲ کودک در نرم افزار تنبلی چشم ثبت شده است. 

وی در ادامه گفت: با توجه به گزارش گیری از سامانه تنبلی چشم از این تعداد ۴۸ هزار و ۹۲۳ کودک سالم و ۱۰۳۹ کودک به سطوح تخصصی (بینایی سنج و چشم پزشک همکار برنامه )در سطح استان ارجاع شده اند تا نسبت به شناسایی و درمان بموقع کلیه اختلالات بینایی اقدام گردد. 

فریور یکی از مزیت های مهم این برنامه را شناسایی و درمان کلیه اختلالات بینایی و بویژه تنبلی چشم و همچنین پرداخت کمک هزینه تهیه عینک و عمل جراحی به خانواده کودکان تحت پوشش نیازمند از اعتبارات بهزیستی و کمک افراد خیر عنوان کرد و گفت: غربالگری بینایی برنامه تنبلی چشم در آذربایجان غربی به دو صورت با دستگاه و یا چارت E انجام می‌شود، این برنامه با همکاری و مشارکت ۱۴ پایگاه مجهز به دستگاه پلاس اپتیکس هستند و ۸۳ مرکز مثبت زندگی با Eچارت انجام می شود. 

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: دراجرای این برنامه در سه سطح مربی، اپتومتریست و چشم‌پزشک تعداد 100 مربی (سطح اول)، 17 اپتومتریست (سطح دوم) و 13 چشم‌پزشک (سطح سوم)در 227 پایگاه دائمی و غیر دائمی در سطح اول و 17 پایگاه در سطح دوم و 12 پایگاه در سطح سوم در روند اجرای برنامه با بهزیستی آذربایجان غربی همکاری می‌کنند. 

وی بااشاره به اینکه برای جلوگیری از تنبلی چشم کودکان می‌توان در طول سال به (هرسال یکبار ) با در دست داشتن شناسنامه به پایگاههای سنجش بینایی مراجعه کرد ولی این برنامه از آبان ماه شکل جدی تری به خود می‌گیرد، گفت: بهترین سن برای پیشگیری و درمان تنبلی چشم 5 سالگی بوده وکودکان از سن 3 تا 6 سالگی هر سال یکبار برای اطمینان از وضعیت بینایی کودک مورد سنجش قرار گیرند تا درصورت هرگونه اختلالا بینایی شناسایی و درمان شوند.  

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: پایگاه‌های سیار و ثابت بینایی سنجی در آذربایجان غربی فعال در این امر مهم با اولویت روستاهای دور دست و حاشیه شهر بصورت سیار به به پایگاههای شهری و روستایی مراجعه می کنند. 

فریور با اشاره به اینکه در اجرای این برنامه اداره کل آموزش وپرورش ، معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی،صدا و سیما ، بخش غیر دولتی ، خیرین ، اپتومترسیتها وچشم پزشکان و والدین کودکان گروه هدف مشارکت و همکاری می کنند، افزود: امید است با عنایت به مشارکت مثمر و ثمر ارگانها و والدین کودکان گروه هدف تمام کودکان 6-3 ساله استان را تحت پوشش قراردهیم. 

وی از والدین خواست هر چه سریعتر با در دست داشتن شناسنامه کودک به پایگاههای سنجش بینایی ثابت وسیار مراجعه نمایند.

کد خبر 49322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد