اورژانس اجتماعی در برنامه‌های ضربتی و خشونت‌آمیز دستگاه‌های انتظامی و قضایی شرکت نمی‌کند

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از مسؤولان عالی شهرستان‌های استان خواست برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، و مطالبه‌گری حقوق گروه‌های هدف، شورای اجتماعی شهرستان را با دستور کار جدید و با فعالیت‌ گسترده‌تر برگزار کنند.

شهره شاهرودی در جمع رؤسای بهزیستی شهرستان‌های استان افزود: رؤسای بهزیستی به عنوان دبیر شورای اجتماعی شهرستان باید این موضوع را پیگیری و این شوراها را فعال‌تر کنند.

وی ادامه داد: بحث آسیب‌های اجتماعی باید برای مسؤولان اجرایی و مدیران شهرستان تشریح و تبیین شود و مشخص گردد که بهزیستی متولی اورژانس اجتماعی است که به آسیب‌های مشخص و تعریف‌شده مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی رسیدگی می‌کند.

شاهرودی گفت: آسیب‌های اجتماعی حوزه‌ی وسیعی دارد و اورژانس اجتماعی، متولی رسیدگی به همه‌ی آنها نیست.

وی در همین رابطه گفت: برای مثال، موضوع طلاق، دعاوی مربوط به نفقه و تمکین و اختلافات حقوقی از دستور کار معاونت اجتماعی خارج شده و اورژانس اجتماعی در این زمینه‌ها مسؤولیتی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین بحث اعتیاد و معتادان نیز به این بخش مربوط نیست و مسؤولان شهرستان‌ها باید حیطه‌ی فعالیت اورژانس اجتماعی را بشناسند و انتظارات‌شان را مطابق قانون مطرح کنند.

به گفته شاهرودی، معلولین ذهنی، معتادان کارتن‌خواب، طرفین پرونده‌های طلاق، ملاقات فرزندان طلاق و امثال اینها، مربوط به سایر بخش‌های بهزیستی است و به اورژانس اجتماعی مرتبط نیست.

وی افزود: اورژانس اجتماعی چند وظیفه تعریف شده دارد که کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول‌آزاری، سالمندآزاری و اختلافات حاد خانوادگی، دختران خشونت دیده و زنان خشونت‌دیده از جمله موضوعات و افراد هدف ما هستند.

وی همچنین یادآور شد: شرکت در مانورهای ضربتی نیروهای قضایی و انتظامی با خودرو اورژانس اجتماعی، اعتماد مردم به اورژانس اجتماعی را کاهش می‌دهد و نباید این کار انجام شود.

اورژانس اجتماعی در برنامه‌های ضربتی و خشونت‌آمیز دستگاه‌های انتظامی و قضایی شرکت نمی‌کند

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ما یک نهاد حمایتی هستیم و بحث جمع‌آوری و اقدامات خشونت‌آمیز ضربتی در حیطه وظایف ما نیست.

وی به بحث توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: مراکز مثبت زندگی که پرونده‌های زنان سرپرست خانوار را بررسی می‌کنند باید آموزش‌های لازم را ببیند و کارشناسان اجتماعی این مهم را برعهده دارند.

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان ما بازدیدهای مراکز مثبت زندگی مشهد را به پایان برده و کارشناسان ناظر در شهرستان‌ها باید پیشقدم بازدید از مراکز مثبت و آموزش آنها در زمینه توانمندسازی زنان باشند.

وی در خصوص درخواست تأسیس اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های کوچک گفت: طبق قانون، تأسیس اورژانس اجتماعی، شرایط جمعیتی و ویژگی‌های اجتماعی خاص دارد و اگر مسؤولان شهرستان، خواستار این امر هستند باید مکاتبه کنند و با مستندات وضعیت اجتماعی شهرستان به ستاد بهزیستی ارسال کنند تا به ستاد بهزیستی کشور ارسال گردد و اگر مجوزی صادر شد ما در خدمت شهرستان‌ها هستیم ولی بدون این مراحل، امکان تأسیس مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های غیر واجد شرایط، نیست.

وی با تأکید بر مسؤولیت کارشناسان کودک و نوجوان در مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست گفت: ما در قبال این مراکز مسؤولیت داریم  و باید بر فعالیت‌های تربیتی، توانمندسازی و استقلال کودکان نظارت کافی و مستمر داشته باشیم.

اورژانس اجتماعی در برنامه‌های ضربتی و خشونت‌آمیز دستگاه‌های انتظامی و قضایی شرکت نمی‌کند

شاهرودی خاطر نشان کرد: وقتی کودکی با حکم قضایی به بهزیستی سپرده می‌شود دستگاه قضایی برایش اهمیت دارد که ما وظایف‌مان را در قبال این کودک به نحو احسن انجام دهیم.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی و دستگاه قضایی بر کار مراکز نظارت دارند و اگر ما وظایف نظارتی خود را به درستی انجام ندهیم باید به مقامات قضایی پاسخگو باشیم.

وی بر بازدید ماهیانه و منظم از مراکز کودکان تأکید کرد و گفت: صرف بازدید کافی نیست و باید تمام دستور العمل‌های نظارتی به صورت کامل مورد توجه قرار گیرد و از مسؤول فنی در خصوص برنامه‌ها و اقدامات مرکز توضیح بخواهیم.

وی ادامه داد: مراقبت‌ها، آموزش‌ها و اقدامات عملی توانمندسازی حتی پس از ترخیص نیز ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه همه کودکان مراکز تحت نظارت ما شرایط فرزندخوانده شدن را ندارند گفت: نباید اجازه دهیم مدیران مراکز رأسا کسانی را با وعده واگذاری فرزند به خانه‌های فرزندان وارد نموده و شأن و کرامت انسانی فرزندان را خدشه‌دار نمایند.

وی تصریح کرد: اصولا بازدید خیرین یا سایر افراد از این مراکز و ارتباط و علقه بین کودکان و این خانواده‌ها به صلاح کودک نیست و همه‌ی این اقدامات فقط باید با اجازه بهزیستی و با هماهنگی کامل کارشناس ناظر انجام شود.

کد خبر 49088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد