ایدز در کارزار کرونا فراموش نشود

ایسنا/خراسان جنوبی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ آی وی مهم‌ترین استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از اچ آی وی است؛ با توزیع بسته‌های بهداشتی در دو زمینه پیشگیری از کرونا و پیشگیری از اچ آی وی در مراکز تحت نظارت و همایش‌های پیاده روی و جهادی، قدمی برداشته‌ایم

حسن شرفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال گذشته کارزارهای مختلفی به منظور حمایت بیشتر از افزایش تاب آوری سازمانی مراکز ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اچ آی وی، به دلیل شیوع بیماری کرونا و ادغام، تشخیص در دو زمینه کرونا و اچ آی وی برنامه ریزی شد و در سال ۱۴۰۰ با راه اندازی کمپین "من هم آزمایش می دهم" این مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: روز جهانی ایدز همانند همیشه اهمیت بسیار دارد و هنوز نیاز در راستای آموزش و آگاه سازی برای پایان انگ و تبعیض، افزایش آگاهی و بهبود کیفیت درمان افراد مبتلا به اچ آی وی، وجود دارد. 

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ آی وی مهمترین استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از اچ آی وی  است؛ با توزیع بسته‌های بهداشتی در دو زمینه پیشگیری از کرونا و پیشگیری از اچ آی وی در مراکز تحت نظارت و همایش‌های پیاده روی و جهادی، قدمی برداشته‌ایم.

شرفی گفت: عمده افراد در معرض خطر معتادین متجاهر و تزریقی، زنان آسیب دیده اجتماعی هستند که در این راستا اداره کل بهزیستی، از تمامی معتادین متجاهر ارجاعی به مراکز نگهداری، معتادین مراجعه کننده به سرپناه شبانه و مراکز گذری، تیم سیار با مراجعه به پاتوق‌ها، مراجعین به موبایل سنتر در سطح شهر، اقدام به غربالگری و شناسایی افراد مبتلا به "اچ آی وی"کرده است.

وی افزود: با آموزش، اطلاع رسانی، حمایت، مراقبت و درمان برای پیشگیری از ایدز اقدام می‌کنیم و در این راستا می‌توان به اقداماتی چون برگزاری دوره‌های آموزشی، توزیع تراکت، بروشور، نصب پوسترهای اطلاع رسانی، تهیه اینفو گرافیک ایدز و توزیع در فضای مجازی، استقرار موبایل ون در محلات آسیب خیز، پاتوق‌ها و همایش‌های پیاده روی و... اشاره کرد.

شرفی اظهار کرد: از ویژگی‌های بسیار مهم انجام تست می‌توان به محرمانگی نتیجه آزمایشات، رایگان بودن تست آزمایش و سریع انجام شدن آن اشاره کرد که در صورت مثبت بودن نتیجه، مراجع کننده به مرکز بیماری‌های رفتاری تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده خواهد شد.

وی یادآور شد: در سال جاری اداره کل بهزیستی همکاری بسیار خوبی با دانشگاه علوم پزشکی در کمپین داشته است؛ به منظور شناسایی زودهنگام در ۶ ماهه اول سال جاری ۷۲۹ نفر از افراد در معرض خطر و پرریسک غربالگری شده‌اند؛ همچنین تعداد ۵۷۷ نفر در کمپین نیز تست شده اند که خوشبختانه هیچ کدام نتیجه مثبت نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: ۴۵۰۰ کیت تشخیصی اچ آی وی از ابتدای سال تا کنون در مراکز گذری و تیم‌های سیار، موبایل ون، مرکز جامع، کمپ‌ها، مرکز زنان و مرکز قرنطینه استان توزیع شد و با توجه به فعالیت مشترک بهزیستی و علوم پزشکی در سطح کشور در راستای تشکیل هسته مدرسین اچ آی وی و آموزش tot به کارشناسان برنامه(برای اولین بار در سطوح کشوری) و کارشناسان بهزیستی امسال جزء هسته مدرسین کشوری قرار گرفته‌اند که بعد از اتمام دوره‌ها، آموزش به سطوح پایین تر انتقال خواهد یافت.

کد خبر 48884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد