راهکارهای مؤثر پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی البرز مورد بررسی قرار گرفت

صبح روز یکشنبه بیستم آذرماه ۱۴۰۰ نشستی با حضور دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی و دکتر جعفر داراب خانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز در محل دفتر مدیر کل بهزیستی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی البرز، در آغاز جلسه دکتر اسداله حیدری مدیرکل بهزیستی استان ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به دکتر داراب خانی اظهار داشت:  سال گذشته وطبق آمار رسمی تعداد ۹۵ هزار نفر از استان های کم تر برخوردار و طبقات فرودست جامعه به استان البرز کوچ کرده اند و در حاشیه کلانشهر کرج مستقر گردیده اند به صورتی که در بررسی پرونده مددجویان میبیبنم از تمام اقوام مختلف کشور در بهزیستی البرز پرونده دارند.

دکتر حیدری در ادامه افزود: به دلیل اینکه این افراد خرده فرهنگ هایی به همراه دارند و از طبقه اجتماعی ضعیف جامعه هستند و در حاشیه شهر سکونت دارند چالش هایی ایجاد می کند بطور مثال در ایجاد گروههایی مانند زنان سرپرست خانوار میبینیم که به دلیل فرهنگ های گوناگون نمی توان این افراد را در کنار هم قرار داد و در پرداخت تسهیلات این افراد عموماً به علت بومی نبودن با مشکل ارائه تضامین مواجه می شوند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه همجواری البرز با پایتخت علی رغم این که باید نوعی فرصت محسوب شود اما تبدیل به چالش شده است افزود: امکانات و اعتبارات پایتخت با البرز قابل قیاس نیست و بدون در نظر گرفتن اعتبارات و زیرساخت های لازم شهر کرج به یکباره تبدیل به استان گردید اما اعتبارات و امکانات یک استان برای آن پیش بینی نشد.

دکتر حیدری گفت: وجود طرح های ضربتی در تهران و کوچ افراد آسیب دیده به البرز مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است، همچنین وجود چهار زندان بزرگ که بیش از ۱۳۰ هزار زندانی در آن ساکن هستندو در مواردی مانند فروش مواد مخدر در میان خانواده های آنان از جمله موارد آسیب این استان است.

 وی افزود : در بحث حاشیه نشینی این شهر بر اساس گزارشها یک میلیون حاشیه نشین دارد و علاوه بر این موارد وجود اتباع خارجی نیز موضوعی دیگر است باعث رشد آسیبها در کرج گردیده و از سوی دیگر ناهماهنگی میان دستگاهها نیز مزید بر علت شده است.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات بسیار محدود البرز را تبدیل به استانی پر چالش و پر آسیب نموده است افزود : کنترل و کاهش آسیبها در البرز نیازمند همتی در سطح ملی و کلان کشور با امکاناتی گسترده است از این رو شرایط استان البرز می طلبد در حوزه های گوناگون به آن توجهی ویژه صورت پذیرد.

دکتر حیدری در پایان تاکید کرد برای اقدامی  ماندگار باید برنامه ای مدون و برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با هماهنگی و هم افزایی کلیه دستگاههای مجری صورت پذیرد.

در ادامه جلسه دکتر داراب خانی ضمن تشکر از دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان به جهت انجام اقدامات موثر در حوزه آسیبها افزود : به طور کلی دستگاه قضایی همیشه با سایر دستگاه ها همراه است، در بحث پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی سازمان هایی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت کشور، سازمان زندان ها، وزارت تعاون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان صدا و سیما از جمله نهادهایی هستند که در  قانون مشخصاً از ایشان نام برده شده است و برای هرکدام وظایفی تعیین گردیده است.

وی افزود: وظایف دستگاه قضا از حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی گرفته تا مداخلات مددکاری و تشکیل پرونده شخصی و پیگیری بزه دیده و خانواده اش و اقدامات محافظتی و مشکلات جسمانی و تحصیلی مشخصا به عنوان اقدامات این دستگاه مورد تأکید قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز افزود : در زمینه وقوع جرم باید توجه و دقت دستگاه ها در اجرای قوانین به گونه ای باشد که امکان وقوع جرم به حداقل برسد.

دکتر داراب خانی اظهار داشت : امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت و ضرورت پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی، بر همگان روشن شده و اهداف، رسالت و مأموریت‌های این حوزه برای مدیران ارشد استان البرز نیز تشریح و تبیین گردیده که ماحصل آن، برقراری تعامل منطقی و مطلوب با ادارات و نهادهای اجرایی در چارچوب مقررات و در راستای تحقق اهداف عالی پیشگیری بوده است.

دکتر داراب خانی در پایان گفت: در یک جمع بندی کلی ابتدای امر باید اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی های عمومی صورت گیرد، پس از آن مداخلات اجتماعی و اقدامات مددکارانه و در پایان اقدامات انتظامی و امنیتی اعمّ از اعمال مجازات ها و محرومیت ها میتواند از عوامل موثر در کاهش آسیبهای اجتماعی باشد.

راهکارهای موثر پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی البرز مورد بررسی قرار گرفت

کد خبر 48807

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد