در رسانه ׀ پای معلولان مازندران به شهر نمی رسد/ وعده ها همچنان باقی است

ساری - دست معلولان و توانخواهان به دلیل مناسب نبودن معابر به شهرها و اماکن عمومی نمی رسد و وعده‌های مسئولان و متولیان امر برای رفع نیازها همچنان باقی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ۶۲ هزار نفر از جمعیت استان مازندران را معلولان تشکیل می‌دهند که هزینه‌های حضورشان در جامعه و شهرها بس سنگین و طاقت فرساست.

مناسب سازی نشدن معابر و اماکن عمومی از یک سو و درست اجرا نشدن قانون جامع معلولان، وضعیت بد اقتصادی و مشکلات معیشتی، درد مشترک جامعه معلولان استان به شمار می‌رود. در حاضر فقط حدود ۴۰ درصد از معابر و اماکن عمومی مازندران مناسب سازی شده و تحقق کامل وعده‌های این قشر نیازمند اعتبارات کلان است.

بنیامین محسنی رئیس انجمن معلولان ضایعه نخاعی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه معلولان از افراد آسیب پذیر جامعه به شمار می‌روند، اظهار داشت: یکی از قوانین مترقی و مدرن، قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت بوده که در سال ۹۷ ابلاغ شده است.

وی با اظهار اینکه برای اجرای قانون نیازمند بودجه هستیم، افزود: در سال جاری ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون نیاز بوده درحالی که هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای آن مصوب شده است.

وی با عنوان اینکه روز جامعه معلولان تلنگری برای توجه بیشتر به این قشر محسوب می‌شود، گفت: ۱۰ درصد افراد جامعه استان دارای معلولیت هستند و توانمندسازی معلولان سبب جلوگیری از تبعات اجتماعی می‌شود.

۱۰ درصد افراد جامعه استان دارای معلولیت هستند و توانمندسازی معلولان سبب جلوگیری از تبعات اجتماعی می‌شود

محسنی با تاکید براینکه اگر همه دستگاه‌ها کمک نکنند نمی‌توانیم در اجرای قانون موفق شویم، افزود: اولین قدم این است که راه را برای معلولان باز کنیم و اکنون وقتی یک معلول به شهر می‌آید با هزار تا مانع مواجه است.

وی افزود: هزار و ۲۰۰ معلول ضایعه نخاعی در استان تحت پوشش داریم و یکی از مهمترین مراکز ضایعه نخاعی را در استان ایجاد کردیم.

همچنین اسدالله دلاویز عضو هیئت مدیره جامعه معلولان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه وقتی از معلول و معلولیت صحبت می‌کنیم، باید فضا را برای حضورش در اجتماع فراهم کنیم، ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند چرا معلولان را نمی‌بینیم و دیده نشدن ناشی از آن است که فضا و مبلمان شهری برای حضور معلولان آماده نیست.

وی با عنوان اینکه همه رسالت و تعهد داریم حرف‌های معلولان را به گوش جامعه برسانیم، ادامه داد: ممکن است معلولی ناشنوا و یا نابینا باشد اما توانمندی‌های زیادی دارند و باید به نیازهایشان توجه کرد.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع معلولان افزود: در قانون جامع حمایت از معلولان رفع مشکلات فقط به عهده بهزیستی نیست و اگر نهادهای دیگر دست به دست هم ندهند، بهزیستی نمی‌تواند تمام مشکلات را رفع کند.

بودجه قانون جامع معلولان آب رفت

نابینایان و کم بینایان مازندران چالش‌های و موانع خاص خودشان را دارند، هنوز شرایط برای حضورشان در جامعه مهیا نیست و هزینه‌های حضورشان در جامعه سنگین است، مهدی مسلمی مدیرعامل انجمن کم بینایان و نابینایان مازندران با بیان اینکه متأسفانه بودجه حمایت از جامع معلولان کم شده است، افزود: هیچ پاسخ قانع کننده‌ای در این زمینه داده نشده است.

وی مناسب سازی معابر را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: لازم است شهرداران یک مشاور معلولان داشته باشند.

مهدی مسلمی با بیان اینکه هفت هزار و ۱۳۸ نابینا و کم بینا در استان وجود دارد، افزود: نمایشگاه توانمندسازی معلولان روز شنبه در استان در بوستان ولایت ساری برپا می‌شود.

وی خواستار اعمال و رعایت جذب قانون سه درصد معلولان شد و گفت: می‌توان از افراد معلول و توانخواه به عنوان اپراتور در نهادها و مراکز درمانی بهره گرفت.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه هر بیمارستان سه اپراتور و تلفنچی دارد و در این کار می‌توان ۶۰۰ نابینا و کم بینا مشغول به کار کرد.

مسلمی مناسب سازی معابر را از دیگر نیازمندی‌های جامعه معلولان بیان کرد و گفت: انتظار داریم شهرداران نسبت به اجرای این طرح توجه ویژه ای داشته باشند و لازم است در هر شهرستان یک خیابان به صورت پایلوت و الگو، مناسب سازی کامل صورت گیرد.

وی با اظهار اینکه ۲۰ هزار نفر از جامعه هدف نیازمند وسایل کمک توانبخشی هستند، گفت: یکی از کارها این است که زمینه‌های حضور مستمر جامعه هدف را در جامعه فراهم کنیم.

۴۰ درصد معابر مازندران مناسب سازی شد

فرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال‌های اخیر وضعیت مناسب سازی معابر در استان مازندران رشد گرفته است، گفت: تاکنون ۴۰ درصد معابر و اماکن مناسب سازی شده و هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع معلولان گفت: اجرای این قانون و مناسب سازی معابر فقط برعهده بهزیستی نیست و باید دستگاه‌های مختلف همراهی داشته باشند.

گوهردهی از خیران خواست تا در تهیه و تأمین ویلچر برقی به جامعه هدف نیز کمک کنند و گفت: خوشبختانه امروز هیچ فرد پشت نوبت برای کاشت حلزون در استان نداریم و سالانه ۱۳۰ نفر در حوزه مرتبط از ما خدمات دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران به تلاش و اقدامات در حوزه تأمین مسکن اشاره کرد و گفت: در ساری پیگیر دو قطعه زمین برای ساخت مسکن جامعه هدف هستیم.

وی مناسب سازی خودروها را از دیگر نیازها ذکر کرد و گفت: تسهیلاتی برای اجرای این طرح درنظر گرفته شد و طی سال جاری بیش از ۳۰۰ مورد مناسب سازی خودرو و مسکن در استان صورت گرفته است.

درحالی جامعه معلولان و توانخواه با چالش‌های متعددی روبرو هستند به نظر می‌رسد اراده جمعی برای حل نیازهای آنان وجود ندارد و همه نگاه‌ها به طرح جامع حمایت از معلولان دوخته شده است.

کد خبر 48770

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد