دررسانه| مشاور استاندار در امور معلولین به زودی انتخاب می شود

همدان- استاندار همدان استاندار همدان از انتخاب یکی از افراد دارای معلولیت به عنوان مشاور در امور معلولین در آینده ای نزدیک خبر داد

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قاسمی فرزاد ظهر شنبه در آئین بزرگداشت هفته افراد دارای معلولیت که در مجتمع ابن سینا همدان برگزار شد، ضمن تبریک این مناسبت، گفت: همه ما، باید به این شناخت برسیم که معلولیت شاید مشکلات و ناراحتی‌هایی به همراه داشته باشد اما نمی‌تواند محدودیت ایجاد کند.

وی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به جامعه معلولین احترام‌آمیز و فارغ از هرگونه ترحم است، عنوان کرد: معلولین توانایی‌های خاصی دارند که هرکدام در عرصه‌های مختلف مؤثر و نقش‌آفرین‌اند.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه توجه، تکریم و پاسداشت مقام و جایگاه معلولین در سطح جامعه، ضروری است، خاطرنشان کرد: بایستی از ظرفیت و توانمندی‌های معلولین استان، در عرصه‌های مختلف استفاده شود.

قاسمی فرزاد از انتخاب یکی از افراد دارای معلولیت به عنوان مشاور در امور معلولین در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در بودجه امسال، ۱۰۱ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد، برای معلولین پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه از این میزان بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان آن جذب شده است، عنوان کرد: به هر معلول بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا خواهد شد.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: با همکاری، اقشار مختلف و همراهی سازمان‌های مردم نهاد، مشکلات و مسائل جامعه معلولین رفع و نگرانی‌های آن‌ها نیز برطرف خواهد شد.

مشاور استاندار در امور معلولین به زودی انتخاب می شود

کمک‌های بهزیستی کفاف مشکلات توانیابان را نمی‌دهد

در ادامه، مهدی دیناری با اشاره به هفته بزرگداشت افراد دارای معلولیت با شعار پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت، با بیان اینکه در استان بیش از ۴۶ هزار فرد دارای معلولیت زندگی می‌کنند، عنوان کرد: اگر چه کمک‌های سازمان بهزیستی به این افراد در قالب کمک‌های مستمری و غیرمستمری به انجام می‌رسد اما کفاف مشکلات این افراد را نمی‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان، چالش‌های افراد توانیاب در استان همدان را موضوع مسکن، اشتغال و هزینه‌های درمان آنها دانست و افزود: رقمی که از سوی سازمان بهزیستی به این افراد تعلق می‌گیرد، رقم چشمگیری نیست.

وی با بیان اینکه تمام افرادی که زیرمجموعه سازمان بهزیستی هستند، درگیر آسیب‌های اجتماعی خاصی هم هستند، اضافه کرد: وظیفه ما توانمندسازی این افراد است اما علی رغم اینکه شاهد مراجعات بسیار این افراد به سازمان بهزیستی استان، دفتر استانداری و غیره هستیم، متأسفانه بودجه مناسبی برای این حوزه وجود ندارد که بتوان در مسیر رفع مشکلات آنها به نحو مناسبی قدم برداشت.

دیناری تصریح کرد: در این مسیر بایستی بتوانیم به نحو مناسب از ظرفیت خیرین و ظرفیت‌های بالقوه استان استفاده کنیم.

شاهد معلولیت شهر هستیم

مدیرعامل جمعیت توانیابان استان همدان با بیان اینکه این روزها، معلولیت شهر را شاهدیم؛ خطاب به مسئولین عنوان کرد: خواسته ما این است که نسبت به رعایت و اجرای قوانین درنظر گرفته شده برای معلولین حساس باشید و آنها را پیگیری کنید.

امیر نوروزی با تاکید بر اینکه اجرای قانون برای ما خیلی ضروری است، مطرح کرد: مشکلات اشتغال، تحصیل و مسکن در تمام قوانین دیده شده و به راستی، اگر این قوانین اجرا شود، مسائل ما نیز حل خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی عدم بودجه لازم برای اجرای قانون حمایت از توانیابان است و این موجب مشکلات زیادی شده، تصریح کرد: به راستی بایستی نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

نوروزی ادامه داد: تحصیلات دانشگاهی برای توانیابان مهم است، اما علی رغم اینکه این قانون، تحصیلات را در همه ادوار برای توانیابان رایگان اعلام کرده اما تعبیر معلول نیازمند دردسر ساز شده چراکه هر کسی نیازمندی را جوری معنا می‌کند.

مدیرعامل جمعیت توانیابان استان همدان با اشاره به اینکه متأسفانه قانون اجرا نشده و برحسب سلیقه پیش برده می‌شود، از عدم مناسب سازی شهری، معابر، ادارات دولتی، مؤسسات آموزشی و غیره در استان همدان گلایه کرد.

وی با بیان اینکه بحث مناسب سازی یکبار برای همیشه درست اجرا شود، خواستار توجه مسئولین استان همدان به موضوع بیمه تکمیلی توانیابان استان همدان شد.

مشاور استاندار در امور معلولین به زودی انتخاب می شود

بایستی بهزیستی به املاک وقفی اش دسترسی یابد

در ادامه این آئین، مهدی رستگار با بیان اینکه ما به صورت مردمی، غیردولتی و غیرانتفاعی در عرصه مشارکت‌های مردمی وارد کار شده‌ایم، گفت: متأسفانه کمک‌های خیرین به دلیل مستقل نبودن حساب ما وارد چرخه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی می‌شود و نیاز است این موضوع حل شود.

نماینده خیرین و عضو شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان همدان ادامه داد: سازمان بهزیستی در همدان، وقفیات زیادی دارد از جمله باغی در عباس آباد اما سازمان بهزیستی به دلیل بروکراسی‌های اداری نتوانسته از اینها جذب سرمایه کند؛ با ورود این موارد دیگر بهزیستی همدان نیازی به خیرین بیرونی ندارد بدین سان نیاز است تا مسئولین ارشد استان در این زمینه وارد کار شوند تا بهزیستی به املاک وقفی اش دسترسی یابد.

گفتنی است؛ عدم مناسب سازی مراکز فرهنگی و نبود سالن همایش و آمفی تئاتر استاندارد و مناسب سازی شده یکی از دغدغه‌های معلولین در استان همدان است؛ موضوعی که امروز باعث شد تا برنامه در مناسب‌ترین سالن یعنی مجتمع ابن سینا برگزار شود اما با این حال، شاهد سختی‌های بسیار مسیر رفت و آمد برای معلولین بودیم.

در این مراسم از خانواده‌های افراد توانیاب، فعالین و خیرین در حوزه نگهداری ومشارکت های مردمی، فعالین رسانه‌ای و غیره تقدیر به عمل آمد که در این راستا، از خبرنگار خبرگزاری مهر نیز به سبب توجه به مسائل، مشکلات و انعکاس حوزه توانبخشی و بهزیستی تقدیر شد.

کد خبر 48760

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد