یادداشت | شاخص‌های سلامت اداری در بهزیستی

سلامت اداری، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی نظام اداری کشور بوده است. نوزدهم آذر در تقویم رسمی سازمان ملل، روز جهانی مبارزه با فساد اداری نامیده شده است. در این یادداشت کوتاه، در نظر دارم، نگاهی به موضوع مبارزه با فساد اداری در بهزیستی داشته باشم...

سلامت اداری، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی نظام اداری کشور بوده است. نوزدهم آذر در تقویم رسمی سازمان ملل، روز جهانی مبارزه با فساد اداری نامیده شده است. در این یادداشت کوتاه، در نظر دارم، نگاهی به موضوع مبارزه با فساد اداری در بهزیستی داشته باشم.

بهزیستی از سال‌ها پیش کمیته صیانت از حقوق شهروندی و سلامت اداری را تشکیل داده و این کمیته تقریبا هر ماه یک جلسه در سطح مدیران تشکیل می‌دهد و تلاش دارد گلوگاه‌های فساد در سیستم و نظام اداری را شناسایی و آنها را مسدود نماید.

البته خوشبختانه، بهزیستی جزو نهادهایی است که در موضوع فساد اداری، دست پاکی دارد و بحمدا ... و المنه، اکثریت مطلق کارکنان و مدیران این نهاد مردمی و انقلابی، از شائبه‌ی فساد، مبرا هستند اما به سبب اینکه نفس اماره‌ی آدمی، هر گز گریبان او را رها نمی‌کند باید لگام معرفت دینی و اخلاق انسانی و اسلامی، همواره، از وجود متعالی انسان در قبال عوامل فسادانگیز، مراقبت نماید.

به هر حال، در یکی دو سال گذشته، بهزیستی خراسان رضوی، اقدامات بسیار خوبی در این زمینه برنامه‌ریزی و اجرایی کرده که از جمله‌ی آنها می‌توان به اجرای دقیق و کامل قانون تعارض منافع و همچنین راه‌اندازی سامانه‌ی دیده‌بان اشاره کرد که در هر یکی از این دو بخش، اقدامات بسیار خوب و ثمربخشی انجام شده است.

در قسمت تعارض منافع، خوشبختانه، دایره مدیریت عملکرد و بازرسی و نظارت بهزیستی خراسان رضوی در میان سایر استان‌ها، عملکرد بسیار شاخصی داشته و ارتباط تعداد معدودی از مدیران و کارشناسان با مراکز غیر دولتی که شائبه‌ی برخی مسائل را داشت، کاملا قطع گردید و به این گروه معدود گفته شد که یا از خدمت در دستگاه استعفا دهند و یا از مشارکت در بخش غیر دولتی، کنار بکشند که نهایتا این قسمت، کاملا شفاف و سالم‌سازی شد.

در موضوع سامانه دیده‌بان نیز که با شماره تلفن ۱۴۸۲ برای پیام‌گذاری شهروندان دایر شده، در سال منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ پیام مردمی پیگیری شده که البته در این میان، همان‌طور که انتظار می‌رفت، شکوائیه و گلایه از عملکرد مراکز و خود بهزیستی، بسیار اندک بوده و عمده‌ی پیام‌ها درخواست کمک مالی و معیشتی بوده که در شرایط اقتصادی فعلی جامعه، کاملا طبیعی است. اما در بخش گلایه و شکایت از عملکرد مراکز و اشخاص، همان تعداد محدود هم که وجود داشته با دقت و به سرعت پیگیری شده و نتایج آن به شهروندان اعلام گردیده است.

در این راستا، به مراکزی که تحقیقات و بررسی‌های ما، عملکردشان را مورد تأیید قرار نداده، تذکرات و اخطارهای قانونی داده شده و چند موردی هم برخورد شدید و حتی لغو امتیاز در موردشان انجام شده است.

موضوع دیگری که در این زمینه قابل ذکر است، راه‌اندازی سامانه‌های مختلف در راستای شفاف‌سازی عملکرد بخش‌های تخصصی و عمومی بهزیستی است که در دو سال اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و در شرایطی هستیم که مسؤولان سلامت اداری در استان و کشور، به همه‌ی اطلاعات لازم در این سامانه‌ها دسترسی دارند و از سلامت فرایندها مراقبت می‌کنند.

در همین زمینه، شفاف‌شدن معاملات دولت در بخش‌های خرید خدمت، مناقصه و مزایده است که بهزیستی هم به عنوان مجموعه‌ای از وزارت رفاه، در این سامانه متداخل است و تمام فرایندهای این سه قسمت، به رؤیت همه‌ی اعضای سامانه می‌رسد و هر عملکردی در این زمینه، در هر لحظه از زمان توسط مردم قابل رصد می‌باشد.

همچنین، در همین راستا، نظام‌های ارزشیابی عملکرد کارکنان را از سال‌های گذشته دنبال کرده‌ایم و علاوه بر سیستم‌های استانی و کشوری که منتهی به جشنواره شهید رجایی شده و به همه‌ی دستگاه‌های اجرایی پیوند دارد، در بهزیستی به صورت خاص، این سیستم ارزشیابی را با شاخص‌های اختصاصی و عمومی خدمت، به جد پیگیر هستیم و از هیچ خطا و کاستی در عملکردها و خدمت به جامعه‌ی هدف، چشم‌پوشی نداریم.

در مجموع، بهزیستی خراسان رضوی در مسیر سلامت اداری و مبارزه با فساد با قوت و دقت حرکت می‌کند و از هر گونه گزارش مردمی در زمینه‌ی عملکرد مجموعه‌های غیر دولتی یا دولتی تحت نظارت این اداره، استقبال می‌کند.

خوشحال می‌شویم که مردم ما را از خودشان می‌دانند و گلایه‌ها و شکایت‌های خود را با ما در میان می‌گذارند تا به حداکثر شفافیت و سلامت عملکرد اداری دست یابیم و با یاری خدا، خدمت به مددجویان عزیزمان را از همه‌ی شائبه‌ها و تردیدها پاک و منزه سازیم.

غلامرضا خالدی

مسؤول واحد مدیریت عملکرد، نظارت و بازرسی بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 48740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد