در رسانه | مناسب سازی شهری و استخدام مهم ترین خواسته معلولان قزوین است

قزوین- ایرنا - مناسب سازی شهری و استخدام در دستگاه‌های اجرایی از مهم ترین مطالباتی است که این روزها از جامعه معلولان استان قزوین شنیده می‌شود

استان قزوین با داشتن بیش از ۲۵ هزار معلول که تحت پوشش و خدمات بهزیستی قرار دارند، همواره توانسته گام‌های مفیدی را در راه توانبخشی این افراد بردارد و

اما پاسخ به خواسته‌های متنوعی که از جامعه معلولان استان قزوین شنیده می‌شود، کار چندان ساده‌ای نیست و به واقع این افراد در بیشتر موارد با کاستی‌ها و مشکلات متنوعی روبرو هستند.

از مدرسه گرفته تا مناسب سازی شهری، دانشگاه، اشتغال، ازدواج، خدمات درمانی و غیره همواره جامعه معلولان با کاستی‌هایی روبرو هستند که برخی از آن‌ها مانند مناسب ساز شهری و استخدام در دستگاه دولتی بیشتر از سایر موارد در اولویت قرار دارد.

راحله جاتن معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در خصوص این موارد به سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

ایرنا. مناسب سازی شهری موضوعی است که هنوز مورد گلایه معلولان قرار دارد، مهم ترین مانع پیش روی مناسب سازی شهری کدام است؟

قانون برای حمایت از جامعه معلولان به صراحت عنوان کرده که تمام اماکن عمومی و دولتی باید برای دسترسی هرچه بهتر این افراد مناسب سازی شوند، در این رابطه از سال‌های گذشته تاکنون جلسات متعددی در سطح استان برگزار شده و مصوبات خوبی به تصویب رسیده است.

نسبت به گذشته آگاهسازی در رابطه با مناسب سازی بیشتر شده است، خیلی از معابر شهر قزوین به خاطر مصوبات موجود تغییر شکل پیدا کرده و این مهم در ساخت و سازها نیز مورد توجه قرار دارد؛ حتی در روستاها نیز دهیاران از مصوبات ما مطلع شده‌اند شوند و این موضوع را رعایت می کنند.

اما به طور کلی زمانی می‌توانیم بگوییم که مناسب سازی به طور کامل با موفقیت همراه شده است، که همه آحاد جامعه نسبت به این موضوع احساس مسؤولیت داشته باشند؛ مهندسانی که به ساخت یک پروژه اقدام می کنند باید مناسب سازی را عملیاتی کنند و همواره در ذهن خودشان روی این مهم تمرکز کنند.

ایرنا. آیا بهزیستی می تواند به عنوان یک دستگاه ناظر در این رابطه عمل کند؟

قانون بهزیستی را به عنوان یک ناظر در مناسب سازی شهری تعریف کرده است، اما با این وجود بهزیستی در صدور پروانه پایان کار یک پروژه عمرانی یا ساختمانی حق امضا ندارد و نمی‌تواند اظهار نظر کند.

بهزیستی نشست های آموزشی و آگاهسازی در رابطه با مناسب سازی شهری را برای نظام مهندسی ساختمان به شکل مکرر برگزار می کند، حتی قانون بهزیستی را به عنوان یک ناظر در مناسب سازی شهری تعریف کرده است، اما با این وجود بهزیستی در صدور پروانه پایان کار یک پروژه عمرانی یا ساختمانی حق امضا ندارد؛ این مهم بارها مطالبه شده که بهزیستی باید در خصوص صدور پروانه برای طرح‌های جدید نقش داشته باشد.

اگرچه نظام مهندسی نسبت به مناسب سازی سرویس های بهداشتی و یا برخی موارد نگاه مثبتی دارد، اما اینکه این اقدامات تا چه اندازه کامل و صحیح صورت می‌گیرد، به نظرم جای اظهار نظر یک کارشناس بهزیستی است در کنار پروژه‌ها خالی است.

ایرنا. برخی از معلولان معتقدند که چرا برای خرید خودروی دنده اتومات ویژه معلولان امتیازی وجود ندارد؟

این حق همه افراد است که از وسایل نقلیه استفاده کنند، اما واقعا اعتبارات ما تا این اندازه گسترده نیست که به این موارد بپردازد با این حال اعتباری برای مناسب سازی خودرو فراهم شده که افراد دارای معلولیت می‌توانند خودروهای خودشان را مناسب سازی کنند، به عنوان مثال فرد دارای معلولیت می‌تواند با این اعتبار یک خودروی شخصی را به یکی از کارگاه‌های مجاز سطح استان برده و بر اساس نوع معلولیت کاربری آن را تغییر دهد.

برای جذب معلولان جدید باید مجوز استخدامی وجود داشته باشد که آخرین تاریخ استخدامی مربوط به پنج سال گذشته است.

ایرنا. برای استخدام و جذب افراد معلول تا چه اندازه حمایت می‌کنید؟

حمایت بهزیستی برای جذب افراد معلول تا جایی پیش رفته که کارشناسان این سازمان در تمام مراحل گزینش مخصوصا مصاحبه مدافع این افراد هستند؛ بنابراین اگر دستگاهی شرایط جذب نیرو داشته باشد و فرد دارای معلولیت نیز متقاضی اشتغال به کار باشد، حتما جذب خواهد شد؛ با این شرط که فرد دارای معلولیت حداقل شرایط جذب استخدام در دستگاه‌های دولتی را داشته باشد و در آزمون کتبی نیز شرکت کند.

از آنجایی که یافتن شغل مناسب در دستگاه دولتی برای افراد غیرمعلول نیز کار دشواری است، بنابراین برای افراد دارای معلولیت تسهیلات بسیار خوبی در راستای خوداشتغالی فراهم شده و حتی کارفرمایانی که این افراد را به کارگیری کنند از امتیازات خوبی برخوردار خواهند شد، به عنوان مثال درصدی از بیمه کارفرمایی آن‌ها مورد تخفیف قرار می‌گیرد.

ایرنا. نحوه دریافت تسهیلات خوداشتغالی چگونه است؟

فردی که خواهان دریافت تسهیلات خوداشتغالی است باید ابتدا جواز کسب داشته باشد و یا دوره‌های مهارت آموزی را سپری کند؛ بر همین اساس طبق تفاهم نامه‌ای که با اداره کل فنی و حرفه‌ای منعقد شده است، هزینه یادگیری این افراد رایگان بوده و فرد می‌تواند دوره‌های مهارت آموزی را با موفقیت سپری کند.

تسهیلاتی نیز با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و با سود چهار درصد فراهم شده است که افراد با شرایط لازم می‌توانند از آن برخوردار شوند، حتی در قانون جدید شرایطی فراهم شده که امکان پرداخت وام به خوانواده دارای افراد معلول نیز وجود دارد.

ایرنا. در مورد تضامین بانکی متقاضیان معلول در بانک سخت گیری می‌شود؟

تضامین بانکی نیز بر اساس قانون بانک‌ها صورت می‌گیرد و از حیطه اختیارات بهزیستی خارج است، اما همیشه بیشتر از ۲ ضامن خواسته نشده و معرفی همین تعداد کفایت می‌کند.

کلام آخر شما با مخاطبان ایرنا:

خواسته به حق جامعه معلولان در مورد مناسب سازی شهری و اشتغال همواره در ۱۷ ردیف بودجه اعتباری سازمان پیگیری می‌شود، اما به طور کلی اعتبارات بهزیستی تنها قادر است ۸۰ درصد نیاز جامعه معلولان را پاسخ دهد و برای خدمات رسانی هرچه بهتر به این افراد باید دستگاه‌های دیگر استان نیز همکاری و مساعدت داشته باشند.

کد خبر 48213

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد