در رسانه|  همدان ۴۶ هزار معلول دارد/ اشتغال معلولین مهمتر از مسکن آنهاست

ایسنا/همدان مدیرکل بهزیستی استان همدان از وجود ۴۶ هزار مددجوی معلولین جسمی، ذهنی و حرکتی در استان همدان خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی دیناری ظهر روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع ۴۶ هزار نفر نیز ۱۶ هزار نفر به صورت مستمری خدمات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: از مجموع ۴۶ هزار نفر معلولین نیز ۱۱ هزار  و ۴۰۰ نفر پشت نوبتی هستند که پرونده‌های آنها در کمیسیون پزشکی تایید و ثبت شامانه شده است و اعتبار آن نیز نهایی شده که امید است این ۱۱ هزارو ۴۰۰ نفر نیز از خدمات‌های مجموعه بهزیستی هر چه سریعتر استفاده کنند.

دکتر دیناری تصریح کرد: ۱۹ هزار نفر از مددجویان مجموعه بهزیستی به صورت غیر مستقیم از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی به شدت و ضعیف معلولیت‌های افراد اشاره کرد و گفت: ۹ هزار و ۵۰۰ نفر معلولیت خفیف، سه هزار و ۸۰۰ نفر متوسط، ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر شدید و بیش از شش هزار نفر معلولیت خیلی شدید داریم.

دکتر دیناری به نامشخص بودن وضعیت نزدیک به ۸ هزار پرونده در بهزبستی اشاره کردو  گفت: مجموعه بهزیستی به دنبال تکمیل کردن این پرونده‌هاست.

وی بیان کرد: از مجموعه معلولین پنج هزار و ۷۰۰ هزار نفر معلولین بینایی، ۲۱ هزار  نفر اعصاب و روان هستند.

مدیرکل بهزیستی همدان به هزینه کمک‌های درمانی مددجویان اشاره کرد و گفت: این رقم در برابر نیاز این افراد ناچیز بوده که در این راستا سایر ارگان‌ها باید از بهزیستی حمایت کنند.

وی ادامه داد: در ستاد مناسب سازی معابر  ارگانهای مختلف وجود دارند و تمامی ساختمان هایی که جدید ساخته می شوند  همگی باید از نظر مناسب سازی باید تاییدیه مطلوب را دریافت کنند همچنین مناسب سازی معابرو  خیابانها باید از نظر بحث مناسب سازی به شکلی طراحی شوند و با تغییر کنند که معلولین بتوانند به راحتی تردد کنند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

دکتر دیناری افزود: مادران و دختران باید نسبت به وجود اورژانس اجتماعی آگاهی داشته باشند چرا که این محل برای پذیرش آنها هنگام مواجهه با مشکلات اجتماعی و هرگونه تهدید اجتماعی است که می توانند با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند تا مددکاران بر بالین آنها حاضر می شوند.

وی افزود: یکی از واحدهای تخصصی مجموعه بهزیستی وجود مراکز اجتماعی است که به معلولین خدمات رسانی می کنند و این هفته برای مطرح کردن معلولین و قابلیت ها و توانمندی این افراد است چرا که ما افتخارآفرینانی در جامعه معلولین داریم که در عرصه های مختلف نیز مطرح هستند.

وی با بیان اینکه اولویت مجموعه بهزیستی حضور معلولین در کنار خانواده هایشان است، تصریح کرد: مجموعه بهزیستی سعی بر حضور معلولین در کنار خانواده  و بهره گیری آنها از احساسات و عواطف درون خانواده است که در صورتیکه خانواده ها توانایی مراقبت از معلولین را نداشته باشند به مجموعه بهزیستی سپرده می شوند و در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند.

دکتر دیناری با بیان اینکه مراکز روزانه در بهزبستی برای ارائه خدمات به معلولین و خانواده هایشان وجود دارد، گفت: ۲۶ مرکز در کل استان وجود دارد که معلولین از این مراکز استفاده می‌کنند.

وی به وجود ۱۴ مرکز شبانه روزی در استان همدان اشاره کرد و گفت: این مراکز در مناطق شهری و روستایی نیز وجود دارد و تمامی معلولین می‌توانند از این مراکز خدمات دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی به کمک‌های مستمر مجموعه بهزیستی به معلولین اشاره کرد و گفت: خانواده‌های تک معلولی به صورت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان، دو معلولی ۵۰۰ هزار تومان، سه معلولی ۷۰۰ هزار تومان و چهارمعلولی ۹۰۰ هزار تومان و بیش از چهار معلول یک تومان است که این مبلغ در برابر هزینه‌های درمان و نیاز معلولین بسیار ناچیز است.

وی به کمک‌های غیر مستمری مجموعه بهزبستی اشاره کرد و افزود: کمک های غیر مستمری بر اساس اولویت بندی ها و مشکلاتی که  آنها دارند، می توانیم کمک کنیم که مهمترین بحث آنها اشتغال، مسکن، کمک های موردی، شهریه دانشجویی، هزینه های درمان و سایر مصثادیق است که این نوع کمک های غیر مستمر توسط مجموعه بهزیستی انجام شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹  نیز نزدیک به ۱۷ هزار و ۱۶۷ نفر در حوزه توانبخشی کمک‌های غیر مستمری انجام شد که اعتبار آن افزون بر ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است، همچنین در ۶ ماهه امسال نیز به سه هزار و ۴۸۰ نفر کمک غیر مستمری شده که ارزش آن به مبلغ ۴ میلیارد تومان بوده است.

وی به مسکن معلولین اشاره کرد و گفت: در راستای تامین مسکن مددجویان کمک‌های مالی انجام گرفته و در این راستا دو هزار و ۲۵۳ واحد برای معلولین ساخته شده و در اختیار آنها قرار داده شده است. و در این راستا علاوه بر کمک‌های بلاعوض که در مراکز شهری ۱۴ میلیون تومان و در بخش روستایی ۸۴ میلیون ریال بوده وام‌های دیگری با سود ۴ درصد در اختیار آنها گذاشته‌ایم.

وی به ملک شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: مالکیت این ملک توسط بهزبستی از بنیاد مستضعفین خریداری شده اما اسناد خریداری شده و مدارک مربوط به خرید این ملک موجود نیست و این در حالیست که این ملک در سال ۶۴ خریداری شده است و به دنبال رایزنی با بنیاد مستضعفین هستیم و تعیین تکلیف شود که به محض آماده شدن بیمارستان اکباتان، دانشگاه علوم پزشکی این مکان را تخلیه می کند.

مدیر کل بهزیستی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌ها و خدمات مربوط به معلولین ناچیز است به کمک ها و مشارکت‌های مردمی نیاز داریم.

وی گفت: یک بخش ویژه برای ضایعات نخاعی نیاز داریم  و مجموعه بهزیستی به دنبال برون سپاری برای احداث مرکز توانبخشی ضایعات نخاعی است که بتوانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تمامی دلایلی که بخش ضایعات نخاعی از بهزیستی گرفته شده است به علت کرونا بود که نیاز شدید به تخت های بیمارستانی موجب جمع آوری بخش ضایعات نخاعی شد که برای احیا این بخش به دنبال رایزنی هستیم.

وی به اهمیت اشتتغال معلولین اشاره کردو گفت: از مجموعه معلولین ۴۰ درصدبیکار هستند و این در حالیست که تمامی ارگانها باید سه درصد از سهمیه استخدام را به معلولین اخصاص دهند و افزایش نرخ بیکاری در جامعه معلولین، زیبنده بهزیبستی نیست.

وی به ارائه وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال معلولین اشاره کرد و گفت: تا کنون ۴۸۵ نفر از این وام استفاده کرده‌اند و این مبلغ برای راه اندازی اشتغال معلولین با توجه به تورم بسیار ناجیز است و در صورتیکه فردی به عنوان کارفرما معلولین را برای اشتغال حمایت کند دو میلیارد تومان وام ارائه می‌دهیم که تعداد زیادی معلولین بتوانند مشغول به کار شوند.

کد خبر 48089

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد