در رسانه|  عدم مناسب سازی شهری درد مستمر معلولان همدانی

همدان- نزدیک به ۴۷ هزار فرد دچار معلولیت در استان همدان زندگی می کنند اما همچنان عدم مناسب سازی شهری درد مستمر معلولان همدانی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قصه ناتمام بی توجهی به مناسب سازی شهری در همدان گویی پایان ندارد؛ از پاساژها و مراکز خرید تازه تأسیس و فاقد ورودی مناسب و حتی یک رمپ گرفته تا اداراتی که هنوز هم توجهی به موضوع ورودی‌های خود و مناسب سازی آن برای حضور افراد توانیاب ندارند؛ همواره در همدان به چشم می‌آید.

پیاده راه‌هایی که در همدان با بودجه‌های کلان ایجاد شد اما جولانگاهی برای موتورسواران شده و کمتر توجهی برای ورود افراد توان‌یاب در این مسیرها شده است؛ پیاده راه‌هایی که ورودی‌ها و خروجی‌های به آن و کوچه‌های منتهی به آن را با میله‌های آهنی مسدود کرده اند و همین روند مانع از ورود افراد توان‌یاب و ویلچرسواران به راحتی به این عرصه‌ها شده است.

همدانی فاقد دستگاه‌های خودپرداز مناسب معلولان، سیستم حمل و نقل مناسب سازی شده، چراغ راهنمایی گویا و غیره، که این روزها اگر برای ثانیه‌ای پای صحبت‌های افراد توانیابی که در آن زندگی می‌کنند، بنشینید با دنیای تاریک و پرطمطراق آنها روبرو خواهید شد.

همه این موارد در حالی است که در استان همدان قریب به ۴۷ هزار فرد دارای معلولیت زندگی می‌کند؛ اما اگر شما در این بین، فقط با یک کالسکه کودک یا یک سبد خرید چرخ دار در خیابان‌های همدان قدمی بزنید با مسائل و مصائب زیادی برای عبور و مرور روبرو خواهید شد؛ چه برسد به حضور افراد دارای معلولیت و تردد آنها که زیست اجتماعی شأن را دچار اختلال کرده است.

عدم مناسب سازی شهری درد مستمر معلولان همدانی

نمره غیرقابل قبول همدان در زمینه مناسب سازی شهری

محمدعلی افشاری عضو هیأت مدیره شبکه ملی تشکل‌های معلولین کشور، مدیر عامل جامعه توانمندان استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در زمینه مناسب سازی شهری اگر بخواهیم به همدان از صد نمره‌ای بدهیم، نمره ۲۰ را می‌گیرد، عنوان کرد: همدان واقعاً نمره قابل قبولی در زمینه مناسب سازی شهری ندارد.

نماینده معلولین در ستاد مناسب سازی کشور با اشاره به اینکه همدان نسبت به وجود قوانین، نسبت به بودجه‌های کلانی که در زمینه‌های شهری هزینه می‌شود، عملکرد جالبی ندارد، اظهار کرد: متأسفانه شاهدیم که در همدان حتی مراکز خرید هم مناسب سازی نشده اند، عمده مراکز خرید در سطح شهر همدان نیز قدیمی اند و مراکز خریدی که به نوعی جدیداً در حال احداث هستند، قابل تحمل تر است اما آنها هم مناسب سازی هایشان به صورت اصولی و قانونی نیست.

وی ادامه داد: شاهدیم که رمپ های ایجاد شده یا اصولی نیستند، یا مصالح مناسبی ندارند؛ یا دستگیره‌های نصب شده مناسب و خوب نیستند، شیب‌های خطرناکی دارند و حتی آسانسورهایی نصب می‌شود که قابلیت ورود ویلچرها را ندارند.

افشاری با بیان اینکه همدان در زمینه مناسب سازی شهری همواره با مشکلات عدیده بسیاری روبرو بوده است، اظهار کرد: با توجه به توپوگرافی شهری و گستردگی شهر متأسفانه پیشرفت زیادی نکرده است و نسبت به چندسال پیش تفاوت آن چنانی ای در سطح شهر نمی‌بینیم.

مدیر عامل جامعه توانمندان استان همدان با بیان اینکه در حاشیه شهر اوضاع خیلی بدتر است، مطرح کرد: باید تمرکز ستادهای مناسب سازی و شهرداری‌ها در حاشیه شهرها باشد چراکه تراکم جمعیتی معلولین در حاشیه شهرها به مراتب بیشتر از داخل شهر است.

وی در این راستا به مناطقی چون خضر، دیزج، شهرک مدنی و غیره در شهر همدان اشاره کرد و گفت: این مناطق بایستی در حوزه مناسب سازی و مدیریت شهری به صورت ویژه ای مدنظر باشند.

عدم مناسب سازی شهری درد مستمر معلولان همدانی

همدان، شهر دوستدار معلولان نیست

افشاری در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه با این تفاسیر به راستی همدان شهر دوستدار معلولان نیست، خاطرنشان کرد: وقتی معلولی در پیاده راه‌ها دچار مشکل است، از کف خیابان و پیاده روها راهی برای حرکت ندارد، وقتی معلولی هنوز از روی جداول نمی‌تواند حرکت کند و زمانی که معلولی یک پارک مناسب سازی شده برای تفریحشان ندارند؛ نمی‌توان این شهر را دوستدار معلولان نامید.

وی با گلایه مندی ادامه داد: معلولین در همدان حتی یک سینمای مناسب سازی شده ندارند و در شهری هستند که پاساژهای آن برای حضور معلولین اصلاً مناسب نیست؛ چه معلول ویلچری چه معلول عصایی، چه نابینایان و چه ناشنوایان هیچ گونه امکاناتی را در این شهر نمی‌بینند؛ چطور می‌توان به راحتی زندگی کرد؟

عضو هیأت مدیره شبکه ملی تشکل‌های معلولین کشور با اشاره به این مشکلات تصریح کرد: معلولین ما نمی‌توانند بدون این امکانات، بدون دغدغه در سطح همدان تردد داشته باشند.

افشاری با بیان اینکه همدان، شهری است که سامانه حمل و نقل آن با مشکل روبرو است و در آن حتی یک خودرو یا اتوبوس مناسب سازی شده وجود ندارد، ضمن ابراز تأسف اظهار کرد: در همدان حتی یک ناوگان آموزش دیده برای معلولین وجود ندارد، بدین ترتیب به راستی اگر معلولین هم در این شهر زندگی می‌کنند به راستی که با مشقت‌ها و سختی‌های فراوانی سر می‌کنند، نه این که زندگی می‌کنند!

وی در ادامه صحبت‌های خود از عدم مناسب سازی های شهری در پاساژهای همدان گلایه کرد و گفت: مناسب سازی نه در گذشته وجود داشته و نه در حال حاضر وجود دارد، ورودی این پاساژها نامناسب است، سطوح شیب داری هم اگر وجود داشته باشند، بسیار غیراستاندارد هستند و بالابر و آسانسورهای آنها نیز در صورت وجود، برای معلولین مناسب نیستند.

مدیرعامل جامعه توانمندان استان همدان با بیان اینکه تمامی ساختمان‌هایی که جدیداً در خیابان بوعلی نیز دچار تغییر و تحولاتی شده اند، مناسب حضور افراد معلول نیستند، اظهار کرد: متأسفانه تا زمانی که تخلفاتی که برای ایجاد مراکز خرید و ساختمان‌ها صورت می‌گیرد، در کمیسیون‌های مختلفی چون کمیسیون‌های ماده ۵ می‌برند و مشکلات آنها را با پول حل می‌کنند، مشکلات معلولین سر جایش خواهد ماند.

افشاری با گلایه مندی ادامه داد: به راستی شهرداری به جای آنکه رفع مشکل کند، با گرفتن پول چشمش را بر روی تخلفات می‌بندد، ما نمونه‌هایی داریم که افراد به جای آنکه اصول مناسب سازی را رعایت کند، علی رغم وجود شکایت‌های صورت گرفته به راحتی در کمیسیون ماده ۵ پول تخلفاتش را داده و پایان کار دریافت کرده است.

عدم مناسب سازی شهری درد مستمر معلولان همدانی

شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های معلولین را بسیار بیشتر کرد

نماینده معلولین در ستاد مناسب سازی کشور با اشاره به این مسائل، به شرایط پیش آمده در پی کرونا نیز اشاره کرد و افزود: شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های معلولین را بسیار بیشتر کرد؛ باعث شد تردد در سطح شهرها سخت‌تر شود و این روند روی تردد معلولین اثرات بسیاری گذاشت.

افشاری خاطرنشان کرد: معلولین جسمی و حرکتی و معلولین نابینا، به نوعی باید از سطوح استفاده و حرکت کنند، با وجود کرونا و مشکلات بهداشتی به راستی تحرک این افراد دچار مشکل شده است؛ این افراد اگر دچار مشکلاتی شوند و نیاز به حضور در بیمارستان‌ها داشته باشند؛ قطعاً مشکلات حضور آنها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها چندین برابر است و سلامتی آنها را چندین برابر تحت شعاع قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه از سویی دیگر، کرونا کسب و کار معلولین را نیز دچار مشکلاتی کرده است، گفت: معیشت معلولین به خطر افتاده است.

عضو هیأت مدیره شبکه ملی تشکل‌های معلولین کشور با بیان اینکه مناسب سازی و آماده کردن بستر شهری برای معلولین به نوعی دروازه ترقی و پیشرفت در زندگی این افراد است، مطرح کرد: اگر مناسب سازی را رعایت نکنیم و به درستی نتوانیم این موضوع را برای مردم و مسئولین جا بیندازیم، این مشکلات لاینحل خواهد ماند.

در بخش مناسب سازی کار فرهنگی انجام نداده ایم

افشاری با تصریح بر اینکه متأسفانه ما در بخش مناسب سازی کار فرهنگی انجام نداده ایم، خاطرنشان کرد: متأسفانه رسانه‌های ما، صدا و سیمای ما، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ما به هیچ عنوان در حوزه مناسب سازی برای آحاد مردم، کاری انجام نداده اند و از آن بدتر، مسئولینی که در رأس امور قرار می‌گیرند به تنها چیزی که توجه ندارند؛ مناسب سازی است.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در امر مناسب سازی ساختمان‌هایشان را در استان چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: به جز چند ساختمان محدود که به نوعی پس از قوانین جامع معلولین و قوانین حمایت از معلولین که در سال ۹۷ تصویب شد و پیگیری‌های صورت گرفته، وارد کار شدند اما اکثریت مسئولین ادارات برای سازمان خود در این عرصه کاری انجام نداده اند.

عدم مناسب سازی شهری درد مستمر معلولان همدانی

مدیرعامل جامعه توانمندان استان همدان در این راستا به نمونه‌هایی اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش ناحیه یک همدان یکی از این نمونه‌ها است، آموزش و پرورش ناحیه یک همدان سه ساختمان دارد که هر سه مورد آن نیز متأسفانه فاقد مناسب سازی است.

افشاری با بیان اینکه سال‌ها تلاش کردیم تا توانستیم از شهرداری، مجوزی بگیریم تا برای معلولین پارکینگ‌هایی در سطح شهرها جانمایی شود؛ گفت: در این زمینه بالای ۱۳۰ پارکینگ را به ما اعلام کردند که جانمایی شده است؛ اما اگر چرخی در شهر بزنید متأسفانه کمترین ماشین یا خودروی معلولی را می‌بینید که در این مکان‌ها پارک شده باشند؛ چراکه سایر افراد اصلاً مراعات این مکان‌ها را نمی‌کنند و توجهی به این موضوع ندارند.

وی با بیان اینکه روستاهایمان در خصوص عدم مناسب سازی به مراتب وضعیت بدتری دارند، اظهار کرد: عملکرد ستادهای مناسب سازی که دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی است، بسیار ضعیف می دانم.

تاکنون، معلولین در اولویت استاندار جدید همدان نبوده اند

تنها نماینده معلولین در ستاد مناسب سازی کشور در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه در دوره استاندار پیشین همدان، بنده به عنوان مشاور و دستیار ویژه در امور افراد دارای معلولیت منصوب شده بودم، عنوان کرد: متأسفانه تاکنون معلولین در اولویت استاندار جدید همدان نبوده اند و با این مسئول صحبتی نداشته ایم تا بتوانیم مشکلات این افراد را مطرح و شاهد ورود مسئول ارشد استان برای حل این مسائل باشیم.

عدم مناسب سازی شهری درد مستمر معلولان همدانی

به راستی، درحالی که قریب به ۴۷ هزار فرد دارای معلولیت در استان همدان زندگی می‌کنند اما هم چنان عدم مناسب سازی شهری درد مستدام توان یابان همدانی است؛ به راستی چه زمانی قرار است شهر و استان همدان را برای ورود تمامی آحاد مردم و اقشار مناسب ببینیم؟ آیا ما شهرها را برای افراد جوان و سرپا بدون هر گونه مشکل جسمی ایجاد می‌کنیم؟ پس در این مسیر عدالت شهری و عدالت اجتماعی کجای این داستان است؟

با همه این تفاسیر و دغدغه‌هایی که از نبود مناسب سازی شهری در همدان مطرح شد؛ یک نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن اینکه با توجه به اینکه وجود یکی از افراد توانیاب همدانی به عنوان مشورت دهنده در تصمیمات استان لازم است؛ امید است تا استاندار همدان این موضوع را در اولویت قرار داده و با ورود نظرات این افراد، جایگاه معلولین در استان همدان را در تصمیم گیری ها، تصمیم سازی ها، پروژه‌های شهری و غیره مهم دانسته و این موضوع را در اولویت قرار دهد.

از سویی، به راستی لازم است تا دستگاه‌های اجرایی که در مسیر مناسب سازی ورودی‌های سازمان خود پای کار نیستند به رسانه‌ها معرفی و این مطالبه گری به صورت عمومی در آید تا شاید حداقل برای سازمان‌های دولتی همدان این موضوع در اولویت قرار گیرد و شاهد مشکلات و مسیرهای پرطمطراق پیش روی معلولین و توان‌یابان در استان نباشیم.

کد خبر 48066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد