دررسانه|  معلولیت جسمی و حرکتی بیشترین نوع معلولیت در همدان است

همدان- مدیرکل بهزیستی استان همدان به وجود بیش از ۴۶ هزار مددجوی معلول جسمی، ذهنی و حرکتی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد، ۲۱ هزار و ۱۰۰ نفر دچار معلولیت جسمی و حرکتی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دیناری بعدازظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی معلولین به وجود بیش از ۴۶ هزار مددجوی معلولین جسمی، ذهنی و حرکتی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد، قریب به ۱۶ هزار نفر به صورت مستمری خدمات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: از مجموع ۴۶ هزار معلول در استان همدان قریب به ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر پشت نوبتی هستند که پرونده‌های آنها در کمیسیون پزشکی تأیید و ثبت سامانه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بالغ بر ۱۹ هزار نفر از مددجویان مجموعه بهزیستی نیز به صورت غیرمستقیم از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند، تشریح کرد: در استان همدان تعداد ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از معلولین دارای معلولیت خفیف، ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر دارای معلولیت متوسط، ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر دارای معلولیت شدید و ۶ هزار و ۵۰۰ نفر دارای معلولیت خیلی شدید هستند.

دیناری خاطرنشان کرد: وضعیت نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ پرونده در بهزیستی نیز هنوز نامشخص است که به دنبال تکمیل کردن این پرونده‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه از مجموعه معلولین استان همدان تعداد پنج هزار و ۷۰۰ هزار نفر معلولین بینایی، ۲۱ هزار و ۱۰۰ نفر معلولین جسمی و حرکتی، تعداد ۱۰ هزار و ۹۰۰ نفر معلول ذهنی، ۴ هزار و ۲۰۰ نفر مربوط به اعصاب و روان، ۶ هزار و ۴۰۰ نفر مربوط به شنوایی و دو هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به اختلالات صوت و گفتار هستند، اضافه کرد: در استان همدان به منظور نگهداری از معلولین تعداد ۲۶ مرکز در کل استان وجود دارد.

دیناری از فعالیت تعداد ۱۴ مرکز شبانه روزی در استان همدان در این راستا نیز خبر داد و افزود: این مراکز در مناطق شهری و روستایی نیز وجود دارد و تمامی معلولین می‌توانند از این مراکز خدمات دریافت کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی در موضوع مناسب سازی شهری شد و افزود: باید روند به نحوی باشد که تمامی افراد بتوانند به سادگی در شهر و ساختمان‌ها تردد داشته باشند و به مشکلی در این زمینه برنخورند.

معلولان موفق به عنوان الگو معرفی شوند

دیناری با بیان اینکه باید بتوانیم افراد دارای معلول در سطح جامعه را که موفق هستند به عنوان الگو معرفی کنیم، گفت: در این زمینه برنامه‌ای را برای تقدیر از این افراد در دستور کار قرار داده ایم

وی در خصوص اعطای مستمری به افراد دارای معلولیت زیر پوشش این سازمان نیز تشریح کرد: خانواده‌های تک معلولی به صورت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان، دو معلولی ۵۰۰ هزار تومان، سه معلولی ۷۰۰ هزار تومان و چهارمعلولی ۹۰۰ هزار تومان و بیش از چهار معلول نیز ماهانه یک میلیون تومان مستمری دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این مبالغ در برابر هزینه‌های درمان و نیاز معلولین بسیار ناچیز است، گفت: باید در این زمینه خیرین و مردم پای کار بیایند و سازمان بهزیستی را حمایت کنند تا بتوان کمک‌های غیرمستمر را به افراد زیرپوشش ارتقا بخشید.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود به ارائه کمک‌های غیرمستمری به افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: در سال ۹۹ به تعداد ۱۷ هزار و ۱۶۷ نفر در حوزه توانبخشی کمک‌های غیرمستمری اعطا شد که اعتبار آن افزون بر ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است، همچنین در ۶ ماهه نخست امسال نیز به سه هزار و ۴۸۰ نفر کمک غیرمستمری شد که ارزش آن نیز بالغ بر ۴ میلیارد تومان بوده است.

دیناری با بیان اینکه تعداد دو هزار و ۲۵۳ واحد نیز برای معلولین ساخته شد و در اختیار آنها قرار داده شده است، گفت: علاوه بر کمک‌های بلاعوض که در مراکز شهری ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بخش روستایی ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است؛ وام‌های دیگری با سود ۴ درصد نیز در اختیار آنها گذاشته‌ایم و برای بهبود وضعیت اشتغال معلولین نیز وام‌هایی را به این افراد و یا کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را جذب می‌کنند، اعطا خواهد شد.

از مجموعه معلولین، ۴۰ درصد آنها بیکار هستند

وی ادامه داد: از مجموعه معلولین، ۴۰ درصد آنها بیکار هستند و این وضعیت زیبنده سازمان بهزیستی نیست.

دیناری با بیان این موضوع خواستار اجرایی شدن قانون استخدام ۳ درصدی معلولین شد و افزود: سهمیه ما از تعهد اشتغال ۲ هزار و ۲۱ نفری در زمینه اشتغال معلولین برابر ۴۸۵ مورد است که امیدواریم تا کارفرمایان برای جذب نیروهای دارای معلولیت وارد کار شده و از حمایت‌های این عرصه بهره مند شوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در پایان این جلسه در خصوص وضعیت بیمارستان بهشتی و بازگشت آن به سازمان بهزیستی نیز گفت: ملک بیمارستان شهید بهشتی همدان مربوط به سازمان بهزیستی است، بایستی مسائلی که در این زمینه با بنیاد مستضعفان وجود دارد را تعیین تکلیف کنیم از سویی، در هیچ جایی، این مطلب ذکر نشده است که این ملک مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و باید به دانشگاه پس داده شود بدین ترتیب، به محض اینکه بیمارستان اکباتان آماده شود، باید دانشگاه علوم پزشکی این ملک را به سازمان بهزیستی برگرداند.

کد خبر 48063

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد