در رسانه| 46  هزار معلول در سطح استان / ۱۶ هزار معلول مستمری بگیر هستند

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه ۴۶ هزار معلول در سطح استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۶ هزار معلول مستمری بگیر هستند.

مهدی دیناری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲۶ مرکز روزانه در سطح استان فعال هستند، ادامه داد: این مراکز در کنار خانواده معلولین به این قشر خدمات ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه درصورتیکه به هر دلیلی معلول در خانه نگهداری نشود به مراکز شبانه روزی که تعداد آنها ۱۴مرکزاست ارجاع می شود، افزود: ۱ هزارو ۱۰۰ نفر از مراکز شبانه روزی خدمات دریافت می کنند

مدیر کل بهزیستی استان همدان به مراکز مثبت زندگی اشاره کرد و افزود: ۴۶ مرکز مثبت زندگی در سطح استان وجود دارد که در مکانی که بیشترین تمرکز معلولین را دارد به فعالیت مشغول هستند.

وی با عنوان اینکه ۴۶ هزار مددجوی معلول جسمی ذهنی وجود دارد که از این تعداد ۱۶ هزار نفر مستمری بگیر هستند، اضافه کرد: بیش از ۱۱ هزار پشت نوبتی بوده که پرونده پزشکی آنها در کمیسیون پزشکی تایید شده و در سامانه ثبت گردیده است.

*۶هزارو۵۰۰ نفر دارای معلولیت خیلی شدید هستند

دیناری به انواع معلولیت از نظر شدت و ضعف اشاره کرد و افزود: معلولیت خفیف ۹ هزارو ۵۰۰ نفر، معلولیت متوسط ۱۳ هزارو ۸۰۰ نفر، معلولیت شدید ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر و معلولیت خیلی شدید ۶ هزارو ۵۰۰ هستند و یک هزار و ۸۰ پرونده نامشخص وجود دارد.

وی معلول بینایی را ۵ هزارو ۷۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: ۲۱ هزارو ۱۰۰ نفر معلول جسمی حرکتی، ۱۰ هزارو ۹۰۰ نفر معلول ذهنی و ۴ هزارو ۲۰۰ نفر معلول اعصاب و روان و ۶ هزارو ۴۰۰ نفر معلول شنوایی در سطح استان وجود دارد.

مدیر کل بهزیستی استان همدان در خصوص اعطای مستمری که به خانواده معلولین وبه حساب مددجو واریز می شود اشاره کرد و گفت: برای تک معلول ۳۵۰ هزار، برای دو معلول۵۰۰ هزار، سه معلول ۷۰۰ هزار، چهار معلول ۹۰۰ هزار و برای خانواده دارای ۵معلول و بالاتر مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزارنفر واریز می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به ۱۷۱ هزار و ۱۶۷ نفر در حوزه توانبخشی ۹۶ میلیاردتومان غیر مستمری اعطا شد، ادامه داد: در شش ماه اول سال به ۳ هزارو ۴۸۰ نفر حدود ۴۰ میلیارد کمک شد.

*اعطای ۱۴۲ میلیون تومان وام بلاعوض به معلولین

مدیر کل بهزیستی استان همدان به بحث مسکن معلولین اشاره کرد و ادامه داد:  ۱۴۲ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شد.

وی عنوان کرد: از سال ۹۲ تا کنون ۲۵ هزارو ۲۵۲ واحد به کمک سازمانهای همکار به یک هزارو ۶۰۰ معلول تحویل شد.

وی به اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت  ۷ ساله و کارمزد چهارساله اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمک که از دولت دریافت می شود کفاف پوشش صد درصدی معلولین را نمی دهد.

*درصد بیکاری در معلولین بالا است

دیناری با اشاره به اینکه آمار بیکاری در معلولین متاسفانه بالا است، خاطر نشان کرد: وام اشتغال بامبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۷ سال به معلولین اعطا شد و حدود ۴۸۵ نفر از این وام بهره گرفتند.

وی با بیان اینکه به کارفرمایانی که برای افراد معلول اشتغال ایجاد کنند تا سقف دو میلیارد تومان وام اعطا می شود، افزود: سال گذشته به هر مددجو ۵۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۷ ساله و بهره ۴ درصد اعطا شد در این خصوص اگر پبمانکاربرای ۴۰ نفر مددجو اشتغال ایجاد کند دو میلیارد تومان وام دریافت خواهد کرد.

وی در خصوص قانون سه درصدی که مورد انتقاد بوده نیز بیان کرد: بهزیستی مطالبه گر است و در کنار مددجو قرار دارد و اجازه دخالت به شکل مستقیم ندارد مقرربود تا سه درصد از حجم استخدامی ها طیف مددجویان باشد اما در عمل ابزار لازم برای نظارت دقیق وجود ندارد

وی در خصوص بحث مناسب سازی معابر و اماکن عمومی نیز گفت: ما تلاش خود را برای اینکه بحث مناسب سازی اتفاق بیفتد انجام می دهیم اما رسانه ها در این مورد ورود کرده و بهزیستی را یاری برسانند

مدیر کل بهزیستی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به اورژانس اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: مادران و دختران باید با اورژانس آشنایی داشته و به هنگام مواجهه با تهدید و آسیب های اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند.

کد خبر 48049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد