برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

بمناسبت هفته معلولین مراسم گرامیداشت هفته معلولین با حضور معاون استاندار آذربایجان غربی، مدیرکل بهزیستی استان و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی؛ دکتر سعید فریور، مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در مراسم گرامیداشت هفته معلولین که در سالن امام علی آموزش و پرورش استان برگزارشد، ضمن تبریک هفته معلولین با اشاره به اینکه معلولانی با استعدادهای علمی، هنری و ورزشی فراوانی در استان وجود دارد که خوش درخشیدند، بر لزوم حمایت و شناسایی از استعدادهای این قشر جامعه تاکید کرد و گفت: در استان ۸۹ هزار ۳۶۵ خانوار تحت پوشش بهزیستی است که از این تعداد ۴۲ هزار و ۷۷۵ خانوار معلول، مستمری بگیر هستند. 

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰۰دانشجو و ۵۰۰۰ دانش آموز معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند، گفت: اشتغال و جذب در دستگاههای اجرایی این افراد از عمده مشکلات آنها پس از فارغ التحصیلی است که علارغم ابلاغ قانون حمایت از معلولین، سهم ۳ درصدی جذب معلولان توسط دستگاهها عملیاتی نمی شود. لذا تقاضا می شود نسبت به رعایت این قانون در ادارات و دستگاهها اقدام شود. 

فریور ضمن اشاره به مشکل مسکن معلولین و ایتام، با بیان اینکه لازمه برخورداری معلولین و ایتام از تسهیلات بلاعوض ۵۰ تا ۱۴۰ میلیون تومانی مسکن بهزیستی داشتن زمینی بنام معلول ویا مددجو است، گفت: چنانچه مشکل زمین باهمکاری شهرداری و مسکن وشهرسازی وسایر ارگانهای ذیربط حل شود معلولین می توانند با برخورداری از تسهیلات بهزیستی، صاحب مسکن شوند. 

وی خواست در این راستا کارگروهی متشکل از سازمانهای ذیربط تشکیل شود تا مشکل زمین و تامین مسکن معلولین و ایتام رفع شود. 

مدیرکل بهزیستی استان بااشاره به فعالیت مراکز ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی در استان، از فعالیت ۱۰۰ مرکز روزانه و شبانه روزی، ۶۹ مرکز روزانه حرفه آموزی، ۲۹ مراکز شبانه روزی نگهداری از معلولین و سالمندان و ارائه خدمات ویزیت در منزل و خدمات مبتنی بر توانبخشی، تامین وسایل کمک توانبخشی خبرداد. 

وی بااشاره به افزایش قیمت اقلام بهداشتی و لوازم توانبخشی، خواست تا مساعدت لازم برای تامین این اقلام انجام شود. 

علی مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی معلولین و قدردانی از تلاشهای بهزیستی استان برای رفع نیازهای جامعه،با ابراز خرسندی از برپایی نمایشگاه عرضه توانمندی معلولان در ارومیه تصریح کرد: برپایی نمایشگاههایی برای نشان دادن توانمندی معلولین بسیار تاثیر گذار است چرا که ضمن آشنایی سایر افراد جامعه با استعدادهای این قشر، فرصتی است تا خلاقیتهای توانخواهان به جامعه عرضه و بیش از گذشته این استعدادها شکوفا شود. 

وی بااشاره جایگاه والای انسان در دین مبین اسلام ولزوم برخورداری از حقوق مساوی بین افراد جامعه تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و همه از حقوق مساوی برخوردار است، معلولین نیز به عنوان بخشی از افراد جامعه از حقوق برابر با سایر افراد برخوردارند.

مصطفوی ضمن تایید وجود مشکلات اشتغال،مسکن و درمان معلولان افزود: بسیاری از معلولان دارای توانایی ها و استعدادهای فراوانی هستند که ضروری است آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشگاهها از این استعدادها غفلت نکنند بلکه این استعدادها را شناسایی و درجهت شکوفایی آنها گام بردارند.

معاون استاندار در ادامه بااشاره به مشکل اشتغال معلولان و لزوم اجرای قانون جذب ۳ درصدی معلولین در دستگاههای اجرایی خاطر نشان کرد: این قانون با هدف حمایت از معلولان به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است و ضروری است این قانون بدرستی در دستگاهها اجرایی شود.

وی ادامه داد: در صورت عدم اجرای قانون مذکور، توسط دستگاههای متولی پیگیری شود تا برخورد لازم انجام می شود. 

مصطفوی با اشاره به اینکه از مشکلات دیگر معلولین، مسایل بهداشت و درمانی بخصوص در شرایط کرونایی است،افزود: نیاز است مشکلات و نیازهای معلولان بررسی و حل شود. 

وی بر لزوم تکریم و احترام به معلولین جامعه تاکید کرد و گفت:صدا و سیما، رسانه ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت تکریم به معلولین قدم بردارند. همچنین دستگاههای تبلیغاتی و سازمانهای فرهنگی در این زمینه فرهنگسازی کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه بر همه وظیفه است امید را به پیکره جامعه تزریق کنند، گفت: اگرچه مشکلاتی در جامعه وجود دارد اما باید سازمانهای تبلیغاتی و فرهنگی با تولید برنامه های متنوع در راستای تزریق امید به جامعه برنامه ریزی کنند. 

وی با اشاره به مشکلات معلولان و فشار اقتصادی حاکم بر آنها بر نگهداری از افراد معلول در جمع گرم خانواده ها تاکید کرد و

از موسسات خیریه و مردم نهاد نیز خواست بهزیستی را در جهت کمک به رفع مشکلات جامعه هدف یاری دهند.

مصطفوی با اشاره به شیوع کرونا و خسارات ناشی از شیوع این بیماری و مشکلات اقتصادی تحمیلی بر مردم در این ایام تصریح کرد: این دوران شبیه دوران دفاع مقدس است همانطور که دوران جنگ تحمیلی با همکاری مردم و جانفشانی رزمندگان با سربلندی سپری شد،امید است با جانفشانی مدافعان سلامت و همکاری مردم در آینده نزدیک بر این بیماری پیروز شویم. 

وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی و موفقیت در افزایش سرعت واکسیناسیون گفت:خوشبختانه ۹٠ درصد جمعیت واجد شرایط استان دوز اول و ۷۳ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

گفتنی است در پایان مراسم از معلولین موفق در عرصه های مختلف با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلولین در ارومیه

کد خبر 48048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد