دغدغه معلولان گیلان؛ از پذیرش در جامعه تا مناسب‌سازی اماکن

نمایندگان معلولان گیلان در نشستی با اصحاب رسانه به بیان دغدغه‌های خود از پذیرش در جامعه تا مناسب‌سازی اماکن عمومی به منظور رفع آنها پرداختند .

بهزیستی استان گیلان به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت از خبرنگاران این حوزه برای نشست خبری دعوت کرد، اما این نشست متفاوت این بار با حضور جمعی از نمایندگان معلولان در گروه معلولیت ضایع نخاعی، اوتیسم، سندروم داون، نابینایان و کم بینایان، ناشنوایان و بیماران روانی مزمن برگزار شد.

هر یک از معلولان یا نمایندگان آنان در این نشست خبری در فضایی صمیمی مشکلات و خواسته های خود را با حضور نمایندگان رسانه ها مطرح کردند و از آنان خواستند تا در رفع این مشکلات و تحقق درخواست ها در کنارشان باشند.
ایجاد زمینه های مناسب جهت حضور فعال معلولان در اجتماع، در نظر گرفتن حقوق معلولان و رفع نارسائی های قوانین درکلیه زمینه ها،  ایجاد تسهیلات لازم جهت فعالیت روزمره معلولان از جمله رفع موانع معماری در اماکن عمومی و بناهای مسکونی و تجهیز وسائط نقلیه عمومی،فراهم کردن زمینه های  اشتغال معلولان در مشاغل مناسب ، ایجاد زمینه رفع واکنش های منفی وتقویت واکنش های مثبت نسبت به معلولان ،کوشش در جهت خودکفائی مادی معلولان با ایجاد زمینه های مناسب از جمله آموزش حرفه ای ، تلاش در جهت تأمین مسکن مناسب برای معلولان با تسهیلات بانکی ، رفع مشکلات بیمه درمانی ، در نظرگرفتن بیمه پایه برای بیماران اوتیسم، تحصیل فرزندان دارای معلولیت سندروم داون از جمله خواسته های مطرح شده در این نشست بود.

مازیار کرتولی نژاد نماینده معلولان ضایع نخاعی شرکت کننده در این نشست خبری که خود در سال ۸۲ در سن ۲۰ سالگی در یک حادثه هنگام کمک به دلیل پرت شدن از ارتفاع به داخل رودخانه دچار این معلولیت شده می گوید: کاملا با درد افراد دچار معلولیت ضایع نخاعی یا سایر معلولان آشنا هستم.

وی عدم فرهنگ سازی در بین مردم و مسئولان برای پذیرش معلولان را از مشکلات عنوان و اضافه کرد: معلولان مانند سایر افراد توانمند هستند و این فرهنگ سازی باید در جامعه اتفاق بیفتد.

این معلول ضایع نخاعی اظهار داشت: ما از مسئولان، تلاش برای رفع کمبود امکانات را نمی خواهیم، می دانیم که در این باره سعی شان را می کنند  ما از آنان فرهنگ سازی برخورد با معلولان را خواستاریم.

وی عدم مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی شهری و بی توجهی به این مهم را از بزرگترین معضلات معلولان عنوان و خاطرنشان کرد: این بی توجهی معضلی برای معلولان شده که لازم است تا متولیان امر بر ساخت و سازها و توجه به مناسب سازی فضاهای عمومی اهتمام داشته باشند.

کرتولی نژاد به عنوان نماینده معلولان ضایع نخاعی معتقد است که تلاش معلولان در دستیابی آنان به شغل و موفقیت های دیگر بسیار موثر است.

خدمات توانبخشی بیماران اوتیسم تحت پوشش بیمه قرار گیرد

داود قیصرنژاد نماینده بیماران اوتیسم استان گیلان در این نشست خبری بیان داشت: اوتیسم اختلالی است که سال اول تولد نمایان می شود و مشکلاتی ایجاد می کند که تنها راهش توانبخشی است.

وی اظهار داشت: تاکنون هیچ بیمه پایه ای، خدمات توانبخشی بیماران اوتیسم را تحت پوشش قرار نداده است ضمن اینکه اوتیسم بیماری خاص شناخته شده، اما با وجود پی گیری های چندین ساله هنوز بودجه ای برای آن در نظر گرفته نمی شود.

وی بیان داشت: با توجه به فصل بودجه نویسی انتظار است تا حداقل برای سال های آینده بودجه ای برای بیماری اوتیسم اختصاص داده شود.

من یک دوست سندورم داون دارم

پیله ور جاوید نماینده افراد دچار سندروم داون نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم توجه به موضوع مهم پذیرش افراد دچار معلولیت های مختلف از جمله سندروم داون گفت: آرزویم به عنوان پدر دارای فرزند سندروم داون این است که همه ما در جامعه یک دوست با بیماری سندروم داون داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سندروم داون بیماری نیست بلکه خلقتی متفاوت است، اظهار داشت: فرزندان سندروم داون جغرافیا و مرز ندارند مشکل این است که در کشور مدارس تلفیقی برای حضور دانش آموزان دارای سندروم داون در کنار دانش آموز عادی نداریم که تحقق این مهم نیاز به توجه دارد.

وی با گلایه از اینکه افراد دارای سندروم داون در ورزش کشور جایگاهی ندارند، اضافه کرد: ضروریست تا متولیان امر به این مهم که نقش مهمی در سلامت و نقش آفرینی آنان در جامعه دارد، اهتمام کنند.

نداشتن رابط در ادارات مهمترین مشکل ناشنوایان

نماینده ناشنوایان نیز در این نشست نداشتن رابط در ادارات را از مهمترین مشکلات عنوان و تصریح کرد: این مشکل به ویژه با شیوع بیماری کرونا و استفاده از ماسک برای ناشنوایان بیشتر شد.

دغدغه معلولان گیلان؛ از پذیرش در جامعه تا مناسب‌سازی اماکن

محمد محمدی دعویسرایی افزود: متاسفانه به غیر از بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی بقیه با توانایی ناشنوایان ناآشنا هستند که رسانه ها می توانند با بیان توانایی ها و موفقیت های ناشنوایان در شناساندن توانمندی های این قشر در جامعه کمک کنند.

نماینده نابینایان و کم بینایان نیز در سخنانی با بیان اینکه افراد نابینا هر روز با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند، گفت: معلولیت بینایی بر تمام ابعاد زندگی یک فرد تاثیر می گذارد.

احمد ممتازی بیان داشت: بسیاری از افراد دچار معلولیت بینایی به لحاظ اجتماعی موقعیت ندارند از مردم و مسئولان می خواهیم تا با درک این قشر به آنان برای رفع مشکلاتشان کمک کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان نیز در پایان این نشست خبری در سخنانی با تاکید بر ضرورت توجه به قانون حمایت از حقوق معلولان اظهار داشت: توجه به این قانون و اجرای کامل آن بسیاری از مشکلات معلولان در بخش های مختلف از جمله مناسب سازی و اشتغال را مرتفع می کند.

دکتر حسین نحوی نژاد با اشاره به ماده ۲ تا پنج قانون حمایت از حقوق معلولان با موضوع مناسب سازی اماکن عمومی افزود: اکنون نزدیک به ۴۰ درصد از اماکن عمومی در گیلان برای معلولان مناسب سازی شده که سرویس های بهداشتی ۱۰ درصد را شامل می شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان درباره مشکلات افراد دارای سندروم داون و اوتیسم بیان داشت: این افراد به خدمات ویژه نیاز دارند که از رهگذر بیمه می گذرد.

معلولیت برای هر آدمی در طول زندگی ممکن است اتفاق بیفتد از یک حادثه طبیعی گرفته تا بیماری پس حواسمان باشد که فرقی بین یک فرد معلول با دیگران وجود ندارد.

نزدیک به ۴۳ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند، هشت تا ۱۴ آذر هفته افراد دارای معلولیت نام گرفته است، شعار این هفته پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

کد خبر 48030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد