۶ هزار خانوار نیازمند خراسان جنوبی پشت نوبت دریافت مستمری

عرب نژاد گفت: هم اکنون ۵۹۷۰ نفر معلول پشت نوبت برای دریافت خدمات مستمری بهزیستی خراسان جنوبی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی عرب نژاد» در نشست خبری بمناسبت روز جهانی معلولان با بیان اینکه هم اکنون 5970 نفر معلول پشت نوبتی برای دریافت خدمات مستمری و غیره در از بهزیستی خراسان جنوبی وجود دارد، اظهار داشت: سال 97 سامانه ثبت نام معلولان در سازمان بهزیستی بسته شده و از آن زمان تاکنون هیچ ثبت نامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه این موضوع بارها از طریق نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استانداران سابق پیگیری شده اما به نتیجه ای نرسیدیم، گفت: این مشکل تنها توسط دولت می تواند حل شود، چراکه کشوری است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی معلولان در بهزیستی بدلیل کمبود اعتبارات، افزود: هم اکنون برخی از تجهیزات پزشکی که معلولان متقاضی دریافت آن هستند، را با کمبود مواجه هستیم، چراکه اعتبارات دولتی کفاف خرید این همه تجهیزات را نمی دهد.

عرب نژاد با اشاره به ورود خیرین به موضوعات مختلف کمک به معلولان در استان، گفت:  در همین راستا مؤسسات خیریه‌ای شناسایی شدند که در زمینه سبد غذایی و تجهیزات پزشکی کمک‌هایی را به معلولان داشته باشند، اخیراً 250 پک پوشک را از طریق خیرین و همچنین 60 راس گوسفند نیز از طریق یک مؤسسه خیریه تامین شده که درحال بسته‌بندی برای توزیع در بین جامعه هدف معلولان با نیازمندی بیشتر هستیم.

اهدای 130 ویلچر به معلولان در هفته جهانی معلولین

وی افزود: همچنین تعداد 82 ویلچر هم از طریق ستاد اجرایی فرامین امام(ره) و 50 ویلچر از طریق موسسه خیریه آبشار عاطفه ها تامین شده که هفته آینده توزیع خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش خصوصی و مؤسسات خیریه در حد توان به بخش معلولان و مراکز نگهداری معلولان کمک کنند، چراکه منابع دولتی کفاف نمی‌کند، گفت: سال گذشته در دو مرحله و در هر مرحله یک میلیارد و 800 میلیون تومان از منابع خارج از منابع بهزیستی برای مراکز بهزیستی در استان جذب شد.

عرب نژاد با بیان اینکه خراسان‌جنوبی رتبه اول معلولیت از نوع ذهنی و شنوایی را در کشور دارد، گفت: اقدامات پیشگیرانه در این خصوص صورت می گیرد اما باز هم نیازمند فرهنگ سازی است و باید حتما زوجین آزمایش های ژنتیک حین و قبل ازدواج و همچنین غربالگیری شنوایی فرزندان خود را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه نرخ شیوع معلولیت در کشور دو یک دهم درصد و در خراسان‌جنوبی سه و شش دهم درصد است که این‌موضوع نیاز به اقدامات پیشگیرانه بیشتری دارد، اظهارداشت: توسعه خدمات مشاوره‌ای ژنتیک، غربالگری شنوایی و غربالگری بینایی و یکسری از این اقدامات می‌تواند تا حدود زیادی از افزایش معلولیت در استان جلوگیری کند چراکه 80 درصد معلولیت‌های استان مربوط موارد ژنتیک و غیر طبیعی بخصوص مادر زادی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خدمات بهزیستی برای معلولان در بخش‌های گوناگون ارائه می‌شود، افزود: در حال حاضر 35 مرکز روزانه و 20 مراکز شبانه‌روزی ارائه خدمات به معلولان تحت نظارت بهزیستی در استان داریم.

راه اندازی مراکز کار درمانی وظیفه علوم پزشکی است

عرب نژاد با اشاره به اینکه امسال 577 نفر در استان از خدمات و تجهیزات پزشکی شامل فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی، گفتار درمانی و غیره به ارزش بیبش از 300 میلیون تومان از مراکز بهزیستی بهره مند شدند، گفت: راه‌اندازی مراکز کاردرمانی وظیفه بهزیستی نیست و مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است، بهزیستی تنها برای نیاز جامعه مورد هدف خود، خرید خدمت از بخش دولتی و غیردولتی از طریق قرار دادن یاری برگ کمک می‌کند.

وی همچنین در خصوص حق پرستاری معلولان هم گفت که این طرح به همه معلولان تعلق نمی‌گیرد بلکه تنها به بخشی از معلولان که شامل معلولیت شدید و خیلی شدید هستند می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بهزیستی از محل منابع داخلی خود سبد غذایی ندارد، بلکه از محل مشارکت‌های مردمی و خیرین سبدهای غذایی تهیه و در اختیار بخشی از معلولان که نیاز بیشتری دارند قرار می‌گیرد، اظهارداشت: خیلی ها بعد از این که مطرح میشود تعدادی بسته مواد غذایی توزیع شده، تماس می گیرند و گلایه دارند که چرا آنها در این طرح دیده نشدند، در حالی که این بسته توسط نهادهای خیریه و براساس میزان نیاز خانواده ها توزیع می شود.

عرب نژاد با بیا اینکه بهزیستی شهریه دانشجویان را به طور کامل و در هر دانشگاهی که باشند پرداخت می کند، گفت: البته چنانچه فرد در جایی شاغل باشد و یا بیمه برای او رد شود، این طرح شامل حال او نخواهد شد.

وی با بیان اینکه حق پرستاری هم اکنون به تنها 35 نفر از معلولان شدید و خیلی شدید در استان پرداخت می شود، گفت: در این طرح به ازای پرستاری در منزل برای معولان شدید و خیلی شدید، ماهانه یک میلیون تومان پرداخت می شود.

کد خبر 47942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد